مدیر انتشارات تجلی مهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باغ کتاب در انحصار بروکراسی اداری!/ موفقیت این پروژه در گرو حمایت از ناشران است

شرفشاهی گفت: باغ کتاب پروژه‌ای است که بیش از آنکه هوشمندانه در تقویت حوزه نشر گام بردارد با یک نگاه اداری فعالیت می‌کند.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره پروژه باغ کتاب گفت: از یک سو باغ کتاب تازه افتتاح شده است و در گام‌های اول نمی‌توان انتظار داشت تاثیر گسترده و چشمگیری بر اقتصاد نشر داشته باشد. از سوی دیگر متاسفانه وضعیت نشر کشور همواره گرفتار نوعی کاغذبازی و بروکراسی اداری است و حضور مافیاها در توزیع و پخش کتاب کماکان به قوت خود باقی است و افتتاح این مکان نتوانسته در توزیع و پخش کتاب موثر باشد.

وی افزود: باغ کتاب پروژه‌ای است که به نظر می‌رسد بیش از آنکه با یک نگاه هوشمندانه اداره شود، با یک نگاه اداری فعالیت می‌کند و هنوز نتواسته لزوم برقراری ارتباط با ناشران و تلاش در جهت رفع مشکلات صنعت نشر را سرلوحه کار خود قرار دهد. تا وقتی طرح‌های بزرگ و خوب توسط اشخاص دغدغه‌‌مند به انجام نرسد، همچنان نشر با مشکلات گذشته خود دست به گریبان است. باغ کتاب باید از حالت انفعالی خود خارج شود و ارتباط مستمری با ناشران، اهالی قلم و مخاطبان کتاب برقرار کند در  غیر این صورت، اختصاص دادن مکانی به عرضه کتاب نمی‌تواند گره‌گشا باشد. اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، پروژه باغ کتاب شکست خواهد خورد.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به نگرانی تعدادی از کتابفروشان در بدو احداث باغ کتاب اظهار کرد: شاهد این بودیم که در بدو تاسیس باغ کتاب تعدادی از کتابفروشی‌ها ابراز نگرانی کردند. آنها نگران این موضوع بودند که رونق کارشان از بین برود. از سوی دیگر ناشرانی هم بودند که کتاب‌های خود را پس از انتشار به باغ کتاب عرضه کردند. اگر هدف از احداث باغ کتاب این است که ناشران و مخاطبان بتوانند ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند لازمه این قضیه این است که مسئولان این پروژه بتوانند همکاری ناشران را جلب کنند.

شرفشاهی در پایان گفت: برای ادامه فعالیت این پروژه باید سعی بر این باشد که ناشران حاضر در باغ کتاب متضرر نشوند؛ همچنان که در برخی نمایشگاه‌های کتاب و طرح‌هایی که در گذشته در زمینه افزایش سرانه مطالعه اجرا شد، شاهد تبعیض و بی‌عدالتی بودیم. متصدیان به طور معمول از همه ناشران برای شرکت در این طرح‌ها دعوت می‌کنند اما در عمل تنها از چند ناشر دولتی حمایت می‌شود. در گذشته کسانی که در نمایشگاه‌ها و طرح‌های افزایش سرانه مطالعه حضور یافتند، نتوانستند هزینه اولیه را تامین کنند. اگر این روال ادامه پیدا کند و امکانات در خدمت عده معدودی قرار بگیرد بقیه ناشران از ادامه همکاری با چنین طرح‌هایی اجتناب می‌کنند حال آنکه موفقیت چنین طرح‌هایی در درجه اول به میزان مشارکت ناشران بستگی دارد.

 

انتهای پیام/

اظهارنظر یک مدیر ناشر درباره باغ کتاب 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار