عملیات حفاظت از ساختارهای معماری محوطه تل تخت در پاسارگاد آغاز شد

همزمان با بیرون آمدن استحکامات خشتی محوطه تل تخت، عملیات حفاظت از ساختارهای معماری آن در پاسارگاد در برنامه‌ای بلندمدت آغاز شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ عملیات حفاظت از ساختارهای معماری محوطه تل تخت در حالی آغاز شد که به موازات این اقدام، اصلاح شیب‌بندی محوطه جهت کنترل و هدایت آب‌های سطحی به خارج از محوطه با کمترین میزان دخل و تصرف نیز در دستور کار قرار گرفت.

عملیات حفاظت از ساختارهای معماری محوطه تل تخت در پاسارگاد آغاز شد

«حمید فدایی» مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد با اعلام این خبر گفت: در شمالی‌ترین نقطه مجموعه بناهای پاسارگاد تپه‌ای طبیعی وجود دارد که حدود پنجاه متر از سطح دشت بلندتر است، به گونه‌ای که باستان‌شناسان تاریخ‌گذاری‌های متفاوتی برای ساختارهای معماری آن تعریف کرده‌اند چنانچه استروناخ اشاره می‌کند این مجموعه به دوران کوروش (546 تا 530 ق.م) مربوط می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: با وجود كاوش‌های پی‌در پی چند دهه گذشته تل تخت و بيرون آمدن بخش مهمی از استحکامات خشتی آن، متاسفانه اين فضاها پس از کاوش‌ها به حال خود رها شده و تحت تاثير عوامل محیطی رو به ویرانی قرار گرفته بود به طوری که بخش‌های مهمی از بقایای دیواره‌ها که در زمان کاوش‌های استروناخ مشخص بودند به دلیل نبود حفاظت، به تلی از خاک تبدیل شده بود.

فدایی تاکید کرد: با مطالعاتی که در این تپه انجام شد، از خرداد ماه سال جاری عملیات پیگردی و خواناسازی بخش‌هایی از ساختارهای خشتی کاوش شده در زمان استروناخ که به دلیل عدم حفاظت دچار فرسایش شده بود آغاز شد که هدف اصلی این پروژه حفاظت و مرمت ساختارهای معماری بود که به موازات این حفاظت‌ها، اصلاح شیب‌بندی محوطه جهت کنترل و هدایت آب‌های سطحی به خارج از محوطه با کمترین میزان دخل و تصرف در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: روش مرسوم حفاظت از این ساختارهای خشتی، اجرای دیواره خشتی حفاظتی بر روی دیواره باستانی و در نهایت کشیدن یک لایه اندود کاهگل بر روی آن است. این در حالی است که اجرای دیواره‌های حفاظتی و هدایت آب‌های سطحی به عنوان بخشی از فرآیند حفاظت نیازمند بازدیدهای دوره‌ای و مراقبت و نگهداری دائمی در طول سال است که در عملیات حفاظتی فصل جاری در این باره برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

 

انتهای پیام/

حفاظت و مرمت ساختارهای خشتی ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار