بانگ سوگ و مویه سادات شهر نوش‌آباد در ماتم عاشورا طنین‌اندازشد

آیین سوگ و مویه هیات سادات نوش‌آباد در یازدهم محرم شهر آیین‌های عاشورایی در ماتم شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و عرض تسلیت برگزارشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این مراسم آیینی هر سال صبح روز یازدهم محرم تا ظهر با حضور بيش از 500 نفر از سادات شهر نوش آباد در تسلیت گویی شهادت امام و یارانش به محضر بانوي صبر و جلالت مخدره زينب(س) و امام زمان (عج) در قالب حرکت دسته عزا و سینه‌زنی برگزارمی‌شود.

سادات شهر از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان و جوان همه در حسینیه هیات حسینی شهر حضور پیدا می‌کنند و با گرفتن شال‌های سبز توسط مردان و پوشیه‌های سبز توسط بانوان خود را برای عزاداری و سوگواری و حرکت دسته عزا به طرف مجموعۀ فرهنگی مذهبی خيمه گاه حسيني آماده می‌کنند.

ذریه حضرت زهرا(س) حرکت خود را در حالیکه پرچم‌های سبز متبرک به ذکر زیبای یا زینب، یا ابالفضل، یا حسین و یا مهدی (علیهم السلام اجمعین) را در دست دارند پشت سر کاروان نمادین اسرای کربلا با عبور از خیابان ها و مسیرهای اصلی شهر آغاز می‌کنند.
مشاهده کاروان داغدار نمادین اسرا از جمله شبیه امام سجاد(ع) بر روی شتر که چون خورشیدی تابان می درخشد و دیدن شبیه عقیله بنی هاشم با اطفال و دخترکان حال و هوای هیات سادات را برای بازدیدکنندگان تاثیرگذارتر و سوزناک‌تر می‌کند.

مشاهده کاروان دیدن مخدرات و کودکانی را برایت تجسم می کند که داغ جگر سوز پدر و عمو و برادران و فرزندان و همسران را بر دل دارند و دیگر صدای گریه کوچکترین سرباز کربلا علی اصغر رضیع را نمی‌شنوند.

دیدن بانویی چون حضرت زینب(س)که دختر علی و فاطمه است و روزگاری استاد درس قرآن زنان کوفی بود و امروز از آتش ظلم و جهل و غفلت مردانشان سوار بر محمل غم و اندوه کاروان سالار 84 زن و بچه است قلبت را از این همه غربت و مظلومیت و اوج مصیبتی که آسمان و زمین بر آن می گرید آتش می‌زند.

مشاهده رباب همسر وفادار سیدالشهدا که از همه بیقرارتر در جستجوی شیرخواره‌اش است تا لبانش را از آبی که آزاد شده تر کند آه از نهادت بلند میکند و اوج مظلومیت و غربت حماسه حسینی را فریاد می کند.

شنیدن اشعار نوحه ماتم هیات سادات "بني اسد سفر كنيد، خاك عزا به سر كنيد، كه حسين كشته شده و " بني اسد سفر كنيد، شال عزا به سر كنيد كه حسين كشته شده " با زبان اشك و سوز در عبور از كوچه و خيابانهاي شهر حزن‌انگیزترین نوای عاشور را بر تار دلت می‌زند و سیل اشک را میهمان چشمانت می کند.

هیات سادات پس از گذر ازمسیر که با پذیرایی آنها از نذورات توسط بانیان خیر همراه است آرام آرام از جلوی امامزاده واقع در گلزار شهدا و بلوارمحرم می‌گذرند و به مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه‌گاه حسینی و کنار خیام حرم می‌رسند.

ورود دسته عزا به زمینی که از دشت ماریه شبیه‌سازی شده است ناخودآگاه ترا با خود به عمق تاریخ در عاشورای سال 61 هجری می‌برد آنچنان که حتی صدای چکاچک شمشیرها، صحیه اسب‌ها، کوس طبل و دهل جهل کوفیان و شیپور بیداد یزدیدیان را می‌شنوی و زبان به لعن قتله کربلا می‌گشایی.

هیات سادات شهر نوش‌آباد در مجموعه خیمه‌گاه با مداحی سید عباس فاطمی نسب مراسم سینه‌زنی و سوگواری را تا اذان ظهر ادامه می دهد و با بلندشدن بانگ توحیدی الله‌اکبر آیین سوگواری را برای اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و پذیرایی از سفره نذری متبرک امام حسین(ع) به همت بانیان به پایان می‌رسانند.

آری امروز هیات سادات شهر نوش‌آباد بالاترين مراتب تسليت، ارادت، ادب و احترام خود را در قالب دسته عزا با حزن و اندوه و تعزیت از ماتم شهادت امام حسين(ع) و اصحاب با وفايش محضر عمه سادات و قلب داغدار امام زمان(عج) اعلام و با آن حضرت همدردي کردند.

سادات شهر نوش آباد هدفشانرا از اجراي اين مراسم گسترش فرهنگ عاشورايي، انتقال مفاهيم پيام كربلا و تجديد بيعت با آرمانهاي امام حسين (ع) در واقعه عاشورا از جمله ظلم ستيزي و زنده نگه داشتن ارزشها و فضائل اخلاقي اسلامي عنوان مي كنند.

شایان ذکر است: آیین خیمه سوزان و بنی اسد نیز عصر امروز یازدهم محرم 10 مهر توسط هیات حسینی در مجموعۀ فرهنگی مذهبی خيمه گاه حسيني و مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا هم توسط هیات ابالفضلی عصر فردا دوازدهم محرم 11 مهر در مجموعۀ فرهنگی مذهبی علقمه برگزار می شود.

شهر نوش‌آباد با پیشینه تاریخی و باستانی 7 هزار ساله با جمعیت 12 هزار نفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب آران و بیدگل واقع شده است.

 

انتهای پیام/م

 

آیین سوگ و مویه سادات شهر نوش‌آباد در ماتم شهادت سیدالشهدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.