باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آرتمیا؛ تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در حال احتضار

کاهش ذخایر و آرتمیا‌های تلف شده بر روی توده‌های نمک به جا مانده از خشکی دریاچه ارومیه باعث شده زندگی تنها موجود زنده این دریاچه با خطر مواجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛خشکسالی حاکم بر دریاچه ارومیه، تبخیر بالای آب، تغییر وضعیت زیستی دریاچه، مدیریت ناصحیح در استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، احداث سد‌ها به همراه دخالت عوامل انسانی از اهم دلایل به خطر افتادن حیات دریاچه ارومیه و تنها موجود زنده آن آرتمیا به شمار می‌رود.

آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم ترین در خصوص زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متاسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آرتمیا نیز شده است.

این روز‌ها در کنار هزاران مشکل متعدد ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن افزون بر ۹۶ درصد مساحت این تالاب بین المللی، آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده آن نیز از بین رفته است.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت:دومین دریاچه شور دنیا نه تنها تثبیت نشده بلکه تراز آبی دریاچه ارومیه رفته رفته کم شده است.

وی ادامه داد:۹۶ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است و بخش قابل توجهی از دریاچه دیگر قابل احیا نیست.

تنها موجود زنده دریاچه ارومیه نفس‌های آخر را می‌کشد

در فصل پاییز شرایط برای زندگی آرتمیا مساعد می شود

یوسفعلی اسدپور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با بیان اینکه هم اکنون آرتمیای زنده‌ای در دریاچه ارومیه وجود ندارد عنوان کرد: در زمان حاضر تنها می‌توان سیست آرتمیا یا همان تخم این موجود را در بخش‌هایی از دریاچه ارومیه مشاهده کرد که به دلیل شرایط بحرانی قادر به زندگی نیست، اما با مساعد شدن شرایط این سیست‌ها می‌توانند مجدداً خود را احیا کرده و به چرخه زیستی خود برگردند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر شرایط خاص زیست‌محیطی در دریاچه ارومیه حاکم است و این دریاچه از شوری فوق اشباع بیش از ۳۵۰ گرم در لیتر رنج می‌برد و به همین سبب هم اکنون چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه قطع شده است.

وی ادامه داد: سیست آرتمیا براساس مطالعات در شرایط نامساعد جوی تا ۲۰ سال می‌تواند حیات خود را حفظ کند و نتایج تحقیقاتی ما هم نشان داده سیست‌های آرتمیا اگر مناسب بسته بندی شوند تا ۱۰ سال حیات خود را حفظ می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا افزود: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد، در سه ماهه فصل بهار آرتمیا در ورود آب به مصب‌های رودخانه به دریاچه بلافاصله اقدام به ادامه حیات و تکثیر کرده است، ولی متاسفانه، چون ورودی آب‌ها در دریاچه ارومیه موقتی است بلا فاصله بعد از خشک سالی از بین می‌رود.

وی افزود: با افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه دمای آب آن کاهش یافته و اکسیژن آب افزایش می‌یابد که در این صورت شرایط نامساعد فعلی به حالت استاندارد خود باز می‌گردد.

اسد پور گفت:هم اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت ناهنجاری قرار دارد، اما در اواخر پاییز انتظار می‌رود با افزایش بارش‌ها اوضاع تا حدی برای آرتمیا این طلای قرمز دریاچه ارومیه مساعد شود.

تنها موجود زنده دریاچه ارومیه نفس‌های آخر را می‌کشد

چرخه زیستی آرتمیا در دیاچه ارومیه همچنان ادامه دارد

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت:بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است که در حالت طبیعی ۵۲ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی دارد.

وی ادامه داد:این گونه بومی دریاچه ارومیه است و بر اساس ویژگی‌های منحصر به فردی که نسبت به سایر گونه‌ها دارد تحت گونه جداگانه با نام آرتمیا ارومیانا نامگذاری شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت:دردریاچه ارومیه حد مطلوب شوری برای رشد و تولید مثل آرتمیا بین ۵۰ تا ۱۲۰ گرم نمک در واحد لیتر آب است، ولی با توجه به سازگار پذیری بالای گونه، به راحتی در شوری ۱۲۰ تا ۲۵۰ گرم در لیتر نیز قابلیت زنده بودن و تولید مثل را داشته و حتی در شوری نزدیک به ۳۴۰ گرم نمک در آب نیز می‌تواند مدت کوتاهی زندگی کند.

جباری افزود:این گونه جانوری از جمله مهمترین منبع غذایی بعضی از پرندگان از جمله فلامینگو بوده که با داشتن درصد بالای پرونئین و سایر مواد غذایی نقش مهمی در تغذیه آن‌ها دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت آرتمیانا ارومیانا در دریاچه ارومیه گفت:متاسفانه در سال‌های گذشته و در پی کاهش میزان قابل توجهی از حجم آب دریاچه ارومیه، میزان املاح موجود در آب دریاچه بالا رفته و این عامل باعث کاهش تعداد آرتمیا در داخل آب دریاچه شده است، به طوری که در برخی از ماه‌های سال تعداد آرتمیای مشاهده شده در واحد لیتر به عدد صفر نیز می‌رسد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص حفظ تنها موجود زنده دریاچه ارومیه افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه و احیا آن اقدام به خرید مقدار ۴ هزار ۱۸۰ کیلوگرم سیست آرتمیا از بخش خصوصی نموده و در حال حاضر در یکی از سردخانه‌ای شهرستان ارومیه نگهداری می‌شود.

جباری با اشاره به مقاومت بالای سیست آرتمیا در شایط سخت زیست محیطی گفت: سیست آرتمیا در شرایط محیطی قابلیت زنده بودن بسیار بالایی داشته و حتی تا چندین سال زنده باقی می‌ماند.

وی افزود:علی رغم اینکه شرایط زیستی در دریاچه ارومیه برای آرتمیا در برخی از ماه‌های سال چندان مطلوب نیست، اما سازگاری بالای این گونه در شرایط نامساعد و قدرت زیاد زنده ماندن سیست آرتمیا و جاری شدن آب‌های جاری از طریق زودخانه‌ها در بعضی از ماه‌های سال به داخل دریاچه از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده است چرخه زیستی در دریاچه ارومیه همچنان ادامه داشته باشد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت:جمعیت آرتمیا به طور مستمر توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در حال پایش بود و در صورت نیاز و جهت جلوگیری از انقراض نسل گونه دریاچه ارومیه، سیست‌های موجود سردخانه در شرایط مناسب محیطی تفریخ و به زیستگاه آن دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
 
کارشناسان و مسئولان در تلاش هستند با دستیابی به راهکارهای پژوهشی، علمی و نیز عملی کردن آنها برای رفع مشکلات و ایجاد شرایط مناسب به منظور صیانت از تنها موجود زنده دریاچه ارومیه اقدام کنند.
 
ادامه حیات «آرتمیا ارومیانا» منوط به احیای پارک ملی دریاچه ارومیه بوده؛ دریاچه‌ای که چشم‌انتظار برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار موردنیاز و اجرای طرح‌های احیا از سوی دولتمردان است.
 
گزارش از ندا موسی زاده
 
انتهای پیام/م
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
این آرتمیا باس حفظ بشه چون میتونه تو آب خیلی خیلی شور پرورشش داد و گوشت تولید کرد