آخوندی در صحن علنی شورای شهر تهران؛

مسئله اصلی تهران جمعیت‌پذیری است/ وجود 500 هزار خانه خالی در پایتخت

وزیر راه و شهرسازی گفت: معضل اصلی شهر تهران مسئله جمعیت پذیری، سکونت و حرکت در آن است.

مسئله اصلی تهران جمعیت‌پذیری استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به مسئولیت و ماموریت شهر تهران به عنوان پایتخت اظهار داشت: تهران علاوه بر کلانشهر بودن، پایتخت ایران است. پایتخت بودن مسئولیت و ماموریت این شهر است که آن را نسبت به کلانشهرهای دیگر متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: اصفهان و تبریز و شهرهای دیگر نیز کلانشهر هستند، اما تهران به عنوان پایتخت و کلانشهر بودن چند منظوره است.

آخوندی گفت: پایتختی تهران به دلیل حضور تمام مقامات ملی و کشوری است که دیدگاه و انتظارات مشخصی دارند و نحوه تعامل دولت ملی و محلی در پایتخت نکته ای است که در تمام دنیا مورد توجه است.

وی افزود: آیا تهران ظرفیت، کیفیت و توانایی بی‌نقص بودن را دارد یا نه؟ و این موضوع در طول  زمان مورد تردید قرار گرفته و توسط دولت مرکزی در پاره‌ای از زمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تهران از جمله مناطقی است که می‌توان از آن سود برد. مردم تهران و دولت محلی آن سودهایی را پرداخت می‌کنند تا شهرداری تهران و ما به یک تصویر هماهنگی از تهران و آینده آن دست یابیم. در جمله اگر بخواهم مشکلات تهران را بیان کنیم، مسئله سکونت و حرکت در تهران را می‌توان مطرح کرد که مسئله و معضل اصلی شهر تهران است.

وی افزود: آیا وقتی وارد شهر تهران می‌شویم، قابلیت سکونت را دارد؟، مسئله دیگر محیط زیست و منابع طبیعی آن از لحاظ اجتماعی و فرهنگی است که این باعث می‌شود مسائل تهران مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین پیشنهاد من به شهرداری تهران و کرج این است که بیاییم در مورد شهرها مطالعه کنیم و به یک مسئله مشترک و هماهنگ برسیم.

وی ادامه داد: در گذشته تحولات جمعیتی در تهران داشتیم و در آینده نیز خواهیم داشت. در سال 1345 جمعیت تهران 2 میلیون و 980 هزار نفر بود که این میزان نسبت به همان سال بسیار کم بود، اما کرج در همان سال شاید حدود 40 هزار نفر جمعیت داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس طرح جامعی که در سال 45 تصویب شد، پیش بینی می‌شد جمعیت تهران به 5 میلیون نفر برسد( یعنی حدود 6.3 میلیون نفر که در پیرامون شهر تهران قرار داشتند) و این میزان به 8 میلیون نفر افزایش یافت که این مسئله در عرض 25 سال اتفاق افتاد، یعنی جمعیت شهر تهران 2.5 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

جمعیت تهران طی 50 سال گذشته 3 برابر شده است

وی ادامه داد: 2.6 میلیون نفر فارغ از هر طرحی در همین سال در توسعه شهر تهران افزایش جمعیتی داشتیم، این روند تا سال 1395 ادامه پیدا کرد و آمار سال 95 در مجموع استان تهران به 8 تا 10 میلیون نفر در 25 سال اخیر افزایش پیدا کرد که نسبت به همان سال 2.4 در تهران افزایش جمعیت داشتیم. در حال حاضر جمعیت شهر تهران به 16 میلیون نفر رسیده است، یعنی از سال 45 تا 95 دقیقا طی 50 سال جمعیت تهران سه برابر شده و جمعیت پیرامون تهران به 5 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

آخوندی گفت: یک آشفتگی جمعیتی در پیرامون شهر تهران داریم که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. در تهران 46 بخش داریم که از این 46 بخش عمدتا 42 بخش در تهران و کرج هستند و این به معنای آن است که در پیرامون تهران هیچ اشتغالی به وجود نیامده است و این نمی‌تواند تهران را به پیرامون خود مصون نگه دارد.

وی افزود: روزانه بیش از ۵۳۰ هزار خودرو وارد شهر تهران می شود و بر همین اساس بیش از یک میلیون و250 هزار نفر در هر روز به تهران رفت و آمد دارند.

وی تصریح کرد: تهران به جز توسعه حمل و نقل عمومی ریلی پایه، چاره دیگری ندارد و در این راستا حمل و نقل عمومی پکپارچه با مترو راه حل خوبی برای کاهش بار ترافیک این شهر است.

وزیر راه افزود: بحثی که در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده این است که حمل و نقل عمومی بر پایه حمل و نقل ریلی متکی باشد و بسیار گران قیمت و پر هزینه است.

آخوندی با اشاره به استفاده از شبکه راه آهن موجود تاکید کرد: باید از شبکه راه آهن موجود حداکثر استفاده را برد و با ارتقای خطوط ریلی موجود می شود بحث حمل و نقل عمومی را تا حدودی سامان داد.

وی افزود: در صورت توسعه حمل و نقل ریلی پایه، تقاضا برای مسکن در تهران کاهش می یابد و تعادل بین تهران و حومه عوض خواهد شد.

وزیر راه خاطرنشان کرد: اگر تا کنون به دلیل شرایط بد حومه، امکان حمل و نقل سریع در حومه شهر تهران وجود نداشته است، با افزایش حمل و نقل ریلی، تراکم سوداگری مسکن در تهران کاهش پیدا می کند.

آخوندی ادامه داد: در نهایت باید به فکر یک نظام مالیاتی محلی برای اداره هر چه بهتر شهر تهران باشیم.

وی تاکید کرد: اصلی ترین بحثی که در شهر تهران با آن مواجه هستیم، بحث بدمسکنی در بافت های پیرامون، مرکزی و تاریخی این شهر است.

وزیر راه افزود: پدیده خانه های خالی، معضل دیگری است که در شهر تهران با آن روبرو هستیم و بر این اساس در تهران 35 هزار واحد خانه خالی در منطقه یک داریم.

آخوندی تصریح کرد: این تعداد واحد خانه خالی در منطقه یک، به جز واحدهایی است که در حال ساخت هستند.

وی یادآور شد: عدم تلاقی عرضه و تقاضا در مسأله تامین مسکن، به رفتار شهرداری در دوره قبل باز می گردد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار