در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقادات یک ناشر از پروژه باغ کتاب

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با انتقاد از پروژه باغ کتاب به بیان تأثیر آن بر اقتصاد نشر و فروش کتاب پرداخت.

رضا حاجی‌آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره پروژه باغ کتاب گفت: به این زودی نمی‌توان تصمیم گرفت پروژه‌ای مانند باغ  کتاب که با جنجال زیاد افتتاح شده است، چه تاثیری بر اقتصاد نشر دارد. افتتاح چنین پروژه‌ای هزینه زیادی را می‌خواهد و دولت باید متولی آن باشد. مسئولین باغ کتاب به ما که در این پروژه شرکت کردیم مدت زمان زیادی است جواب نداده‌اند. مباحث مالی ما تسویه نشده است و درخواستی هم برای گرفتن کتاب جدید به ما اعلام نشده است.

وی افزود: نشر شهر سامان‌دهی بخشی از ناشران عمومی را در باغ کتاب انجام می‌دهد. پروژه «یاد یار مهربان» هم به سرنوشت باغ کتاب دچار شد. ما معمولا فراموش می‌کنیم بخش اصلی فروش کتاب به محتوای آن برمی‌گردد نه حمایت‌هایی که در بخش فروش کتاب می‌شود. در سال‌های دور از ناشران حمایت می‌شد. به این ترتیب که بن کارت‌های کاغذی عرضه شد. همچنین بن الکترونیک و طرح‌هایی مانند تابستانه کتاب و باغ کتاب اجرایی شد. این طرح‌ها مانند طرح یارانه کتاب،کارکرد موقتی دارند و محدود به یک بازه زمانی هستند. باید اتفاقی بیفتد که بر تقویت اقتصاد نشر موثر باشد.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به لزوم پاسخگویی به نیاز مخاطب و نیازسنجی در زمینه نشر کتاب اظهار کرد: ما در زمینه انتشار کتاب نیازسنجی نکرده‌ایم. بسیاری از کتاب‌های پرفروش ما در طرح‌های تابستانه کتاب آثار ترجمه هستند. اینکه با بودجه دولتی و شهرداری‌ها کارهای بزرگ انجام دهیم راه به جایی نمی‌برد. اگر بزرگترین کتاب‌فروشی در کل جهان را تاسیس کنیم اما محتوای کتاب‌ها خوب نباشد و کسی برای خرید کتاب مراجعه نکند، تغییری در اقتصاد نشر ایجاد نمی‌شود. دولت به جای اینکه در این زمینه مباشرت کند فقط بستر و زمینه بهبود اقتصاد نشر را فراهم می‌کند. اگر زمینه فراهم شود شاهد فروش کتاب خواهیم بود. کارهایی مانند احداث باغ کتاب در کشور انجام شده است اما آنچنان که باید و شاید موثر نبوده است.

 

انتهای پیام/

آیا پروژه باغ کتاب در اقتصاد نشر و افزایش سرانه مطالعه موثر بوده است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.