عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مقابله به مثل بهترین گزینه در قبال عدم تأیید برجام از سوی ترامپ

کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به روند فرسایشی گفتگوهای هسته‌ای نه تنها مذاکره مجدد امکان پذیر نیست، بلکه مقابله به مثل در قبال عدم تأیید برجام بهترین گزینه است.

مقابله به مثل بهترین گزینه درقبال عدم تایید برجام از سوی ترامپحسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بهترین گزینه بین ماندن و خروج از برجام برای ایران در مقابل  عدم تأیید آن از سوی ترامپ در ماه اکتبر، اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا نشان داده که هرگز پایبند به قوانین و عرف بین‌الملل نیست و هرگاه منافعش اقتضا کند به راحتی به تعهدات خود پشت می‌کند و تحت چنین شرایطی برجام نیز از این امر مستثنی نیست.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: آمریکا در طول مذاکرات و هم پس از آن بارها تلاش کرده برجام را تفسیر به رأی کند، زیرا در دوران اوباما وقتی‌که مذاکرات در جریان بود بلافاصله مقاماهای آمریکایی در مقابل خبرنگاران تصویری را از برجام نشان می‌دادند که با واقعیت فاصله داشت و متاسفانه در آن مقطع فکت شیتی از سوی آمریکایی‌ها منتشر شد که تفسیر خودشان از توافق بود.

وی افزود: حالا در دوران ترامپ شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد چرا که اصولا ترامپ یک بازیگر غیر قابل پیش‌بینی، غیر پایبند به موضوعات بین‌المللی و ماجراجو است، زیرا پیش از این هم از توافقات بین‌المللی مانند تغییرات آب و هوایی پاریس و پیمان نفتا  خارج شده  و این موارد نشان می‌دهد نمی‌توان به وعده های آمریکا اطمینان داشت.

عابدینی ادامه داد: از سال 1382 گفت‌وگوهایی بین ایران و اروپایی‌ها انجام گرفته اما آنها معتقد بودند که حتی اگر توافقی صورت بگیرد چنانچه آمریکا در آن مشارکت نداشته باشد ضمانت اجرایی نخواهد داشت. به همین دلیل اساسا در سال 1385 آمریکا وارد مذاکرات شد زیرا سه کشور اروپایی توافق را با ایران انجام می دادند؛ اما آمریکا چون در مذاکرات شرکت نکرده بود حاضر به پذیرش تعهدات آن نبود. در این میان اروپایی ها تلاش کردند آمریکا را  وارد مذاکرات کنند.

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: اینکه یک گزینه ای پیش رو باشد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نباشند و اتحادیه اروپا در مذاکرات باشد با واقعیت سازگار نیست. چرا که  آمریکا با اعمال تحریم علیه ایران اروپایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد .

وی با اینکه  آمریکا حتی با ورود به مذاکرات متاسفانه به بد عهدی ها همچنان ادامه می دهد، گفت: مکانیزم ماشه یا سازوکاری که برای نقض برجام از سوی طرفین پیش‌بینی شده نمی تواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند. زیرا در هر مرحله از گزارش نقض برجام از سوی ایران،  آمریکا خباثت های خود را پیاده خواهد کرد.

عابدینی تاکیدکرد: بنابراین بهتر گزینه مقابله به مثل است یعنی اگر آمریکا از برجام خارج شد با توجه به گزینه های متعدد پیش رو ایران رفتار متقابل و متناسب را انجام خواهد داد. زیرا زمینه برای گفت‌وگوی مجدد با توجه به روند فرسایشی مذاکرات در طی 14 سال، وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
واقعا دو سال مذاکره و صرف وقت نتیجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
مقابله به مثل بهترین کار برای مقابله با هر پیمانشکنیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
واقعا دو سال مذاکره و صرف وقت نتیجه
ترامپ خل و روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
مقابله به مثل بهترین کار برای مقابله با هر پیمانشکنیه
آخرین اخبار