مشاهده آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های فریدونکنار

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۷۶ هکتار از باغ‌های فریدونکنار ردیابی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمدرضا ضیایی مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، گفت: این آفت چندنسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

وی افزود: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید و نابه‌جای میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

ضیایی افزود: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، محلول‌پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۲ تا ۳ درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکار‌های کنترل این آفت است.

وی با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ گفت: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

ضیایی به وجود ۱۰ ایستگاه ردیابی این آفت در شهرستان فریدونکنار اشاره کرد و افزود: ۶ ماهه نخست امسال ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۷۶ هکتار از باغات این شهرستان انجام و ۷۰۰ عدد مگس میوه شکار شد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با بیان اینکه جمعیت این آفت نگران‌کننده نیست و تحت کنترل است، گفت: مبارزه و اجرای عملیات بیت اسپری علیه این آفت در یک هکتار با مصرف ۳۲ لیتر پروتئین هیدرولیزات انجام و ۱۰۵ عدد کارت زرد و تله مک فیل نیز بین باغداران توزیع شد.

انتهای پیام/آ

مبارزه با آفت باغ ها‌ی مرکبات در فریدونکنار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار