اسماعیلی مطرح کرد؛

«عطر قاتل» در ایران رویت نشده است/ از عطر فروشان کنار خیابان خرید نکنید

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون در ایران عطر ریلکس مشهور به قاتل رویت نشده است.

«عطر قاتل» در ایران رویت نشده است/ از عطر فروشان کنار خیابان خرید نکنیدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون در ایران عطری به نام عطر قاتل رویت نشده است، گفت: با اعلام وزارت بهداشت کشور مصر به داروخانه ها و مراکز عطر و ادکلن فروشی در خصوص فروش عطری به نام ریلکس که به عطر قاتل معروف است، هشدار داده شده است.

وی افزود: مطالبی که در اخبار رسمی و غیر رسمی در خصوص وجود این عطر مشاهده می شود، قابل اطمینان نیست، چراکه در ابتدا باید بررسی کرد و دید که این عطر وجود خارجی دارد یا نه و طبق آخرین اطلاعات ما هنوز در بازار رویت نشده است.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: صرفا طبق آنچه که شنیده شده است، مصرف این عطر باعث مرگ مصرف کننده می‌ شود و همین موضوع نگرانی و تشویش زیادی ایجاد کرده است؛ بنابراین برای اطمینان بخشی و جلوگیری از نگرانی مردم موارد مشکوک را مورد بررسی دقیق قرار داده و در صورت وجود حتی قاچاق آن از سطح عرضه جمع آوری خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه احتیاط شرط عقل است به همین دلیل هم نمی توان نسبت به اخبار وجود چنین عطری که موجب آسیب رساندن احتمالی به سلامت مردم می شود اقدام پیشگیرانه نداشت، تصریح کرد: علیرغم اینکه انتشار چنین مطالبی تازگی ندارد و نمی توان با قاطعیت نظر داد، اما عقل حکم می کند که تا نرسیدن به یقین، هشدارها جدی گرفته شود.

وی گفت: برای واردات، توزیع و فروش عطری تحت این نام و حتی مشابه آن در کشور هیچ مجوزی صادر نشده است، اما برای اطمینان بخشی و جلوگیری از نگرانی مردم موضوع را به معاونت‌ های غذا و داروی دانشگاه ها اطلاع داده ایم تا موارد مشکوک را مورد بررسی دقیق قرار دهند، چراکه دانشگاه ها در هر استان نظارت مستقیم دارند.

ضرورت اجتناب از خرید عطرهای مشکل دار

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تنها با اعلام وزارت بهداشت مصر نمی توان حکم کلی داد و چنانچه بخواهیم صحت و سقم موضوع را به درستی بررسی کنیم، لازم است، محتوای آن را مورد آزمایش قرار داده و نسبت به ترکیبات آن کسب اطلاع کنیم تا در صورت تایید تهدیدات، آنتی دوت آن را سفارش دهیم.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هشدار داد: بیشترین نگرانی از طرف زائران کربلای معلی است که در ایام محرم عازم این سرزمین هستند. این افراد باید در طول سفر از ماسک استفاده کنند و از استنشاق هر نوع عطری با هر برند و نامی مشابه عطر مذکور خودداری کنند و از خرید عطر که عموما هم غیر ضروری است اجتناب ورزند و همچنین در صورت مواجه با استنشاق عطرهای مشکل دار صورت خود به‌ ویژه بینی و چشم‌ ها را با آب، به طور مرتب شستشو دهند.

 اسماعیلی همچنین در خصوص خرید عطر و ادکلن در ایران هشدار داد و بیان کرد: در ایران توصیه می شود که عطر و ادکلن از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد که مجوز صنف دارند، خریداری شود.

وی افزود: مشاهده برچسب اصالت کالا و هولوگرام و گرفتن استعلام و بررسی کد یونیک برای تشخیص عطر معتبر راهکارهای خوبی است و توصیه می شود، از دستفروش هایی که کنار خیابان عطر و ادکلن می فروشند، خرید نشود و تاحد امکان مردم خرید مشکوک نداشته باشند.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برخی از کالاهای قاچاق و تقلبی در بسته بندی شیک و مشابه اصل محصول ارائه می شود، بنابراین تشخیص و شناسایی عطر اصلی کار سختی است و لذا مردم باید به توصیه های سازمان غذا و دارو  اطمینان کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.