باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا اسرائیل به دنبال آغاز جنگی جدید با حزب‌الله است؟

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در روز عاشورا خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورتی که جنگی علیه لبنان آغاز شود، هیچ کجای فلسطین اشغالی امن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لبنان سال‌ها در قیومت فرانسه قرار داشت، اما تا پایان جنگ جهانی دوم توانست استقلال خود را به دست بیاورد؛ لبنانی‌ها هنوز طعم استقلال را نچشیده بودند که جنگ اعراب و اسرائیل شروع و پس از آن جنگ داخلی این کشور به مدت 15 سال از سال 1975 تا سال 1990 میلادی طول کشید و در نهایت با اخراج سازمان آزادی بخش فلسطین از لبنان متوقف شد.

طمع ورزی رژیم  اشغالگر قدس به  لبنان

با وجود آنکه رژیم  اشغالگر قدس هدف از حمله 1982 به خاک  لبنان را ترور نماینده این رژیم در انگلیس و یا و اکنش به موشک‌های فلسطین  عنوان کرد ولی به  استناد  اسناد منتشر شده  از آرشیو ارتش رژیم صهیونیستی پس از گذشت  33 سال از نخستین  جنگ  میان  رژیم صهیونیستی و لبنان هدف اصلی این رژیم،  اشغال بیروت و از بین  بردن  مقاومت فلسطین و نیروهای سوری بوده است.

ظهور حزب الله؛ بروز قدرت لبنان

حزب‌الله لبنان یک سازمان سیاسی-نظامی در لبنان است که در اوایل سال‌های 1980 و با الهام از ایدئولوژی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در لبنان ظهور کرد، هسته اولیه آن و ساختار تشکیلاتی‌اش متشکل از اسلام گرایان، نیرو‌های حزب الدعوه به رهبری علامه سید محمدحسین فضل‌الله، شاخه دانشجویی حزب الدعوه، مسئولان جنبش امل، اعضای جنبش فتح به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه ها و جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و امام (ره) تاثیر گرفته بودند شکل گرفت.

 سخنان دبیر کل حزب الله آیا  از آغاز جنگی دوباره با اسرائیل حکایت دارد ؟

رابطه حزب الله با جمهوری اسلامی ایران

ظهور حزب الله در لبنان با الهام از ایدئولوژی امام خمینی (ره) منجر شد که حزب الله با ایران روابط بسیاری داشته باشد.

محمدحسن اختری سفیر ایران در سوریه در سال‌های (1997-1994) و( 2008-2005) می‌گوید که ایران به حزب الله کمک‌های مالی و معنوی کرده‌است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آموزش نیرو‌های حزب الله می‌پرداخته‌ است، ولی او هرگونه شرکت مستقیم ایران را در درگیر‌های حزب الله رد می‌کند؛ قدرت روزافزون حزب الله منجر شد که به فعالیت‌های سیاسی خود تحرک بیشتری دهد و به کابینه و مجلس لبنان راه پیدا کند.

جنگ اول لبنان و رژیم صهیونیستی

لبنان در سال‌های 1978 و 1982 در میانه  جنگ  داخلی، دوبار از سوی نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفت و اشغال شد. اسرائیل تا سال 2000 کنترل جنوب لبنان را در دست داشت ولی با تصمیم صهیونیست‌ها نیروهای رژیم  اشغالگر قدس  به دلیل حملات چریکی از سوی حزب الله و بر اساس این عقیده که فعالیت‌های این گروه با عدم حضور رژیم صهیونیستی در لبنان متوقف خواهد شد از این منطقه عقب نشینی کردند.

جنگ 2006 اسرائیل و لبنان (جنگ 33 روزه)

تعدادی از رزمندگان حزب‌الله ساعت 9:5 روز 12 ژوئیه سال 2006 ( 21تیر سال 1385) در پی جنایات اسرائیل، با نفوذ در منطقه مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به کاروانی از نظامیان اسرائیلی حمله کرده و 2 تن از سربازان این رژیم را به اسارت گرفتند که  موجب سر آغاز درگیری‌های میان لبنان و رزیم صهیونیستی شد که در نهایت با قطعنامه 1701 شورای امنیت در 14 اوت 2006 (24 مرداد 1385) به پایان رسید.

سخنان دبیر کل حزب الله آیا  از آغاز جنگی دوباره با اسرائیل حکایت دارد ؟

تلفات جنگ 2006 لبنان و رژیم صهیونیستی

ارتش صهیونیستی به روال گذشته استراتژی جنگ از راه دور را به مرحله اجرا گذاشت به گونه‌ای که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی 15 هزار بار مناطق مختلف لبنان را بمباران کردند، نیروی دریایی این رژیم هم در مدت 8 هزار ساعت دریانوردی، نواحی ساحلی لبنان را به منظور تنگ‌تر کردن حلقه محاصره، بی وقفه گلوله باران کردند و نیروی زمینی ارتش صهیونیستی هم دستکم 160 هزار گلوله توپ، 2500 گلوله خمپاره به سوی لبنان شلیک کردند.

هر چند در نتیجه این حملات که با استفاده از سلاح‌های غیرمجاز مانند بمب‌های خوشه‌ای فسفری همراه بود حدود 1200 تن از غیرنظامیان لبنانی کشته و هزاران تن دیگر زخمی و بی خانمان شدند، اما این حملات فاقد ارزش نظامی بود چراکه در این جنگ، نخستین بار تلفات نظامیان رژیم صهیونیستی از تلفات طرف مقابل فراتر رفت و در مقابل 74 شهید از اعضای جنبش مقاومت اسلامی لبنان، 117 نظامی و افسر ارشد رژیم صهیونیستی کشته شدند.

منهدم شدن دو فروند هواپیمای جنگی  و هلی کوپتر نظامی رژیم  اشغالگر قدس در این جنگ اوج ناتوانی نیروی هوایی این رژیم محسوب می‌شود؛ انهدام 64 تانک مرکاوا که از پیشرفته ترین تانک های رژیم صهیونیستی در این جنگ به دست نیروهای مقاومت  اوج ناتوانی رژیم صهیونیستی را نشان  داد.

منهدم  شدن دو ناوچه ساعر رژیم  اشغالگر قدس به وسیله موشک‌های کروز حزب الله موجب شگفتی نظامیان آمریکایی و صهیونیستی شد.

تهدیدات علیه لبنان

پس از جنگ 2006 رژیم صهیونیستی همواره حزب الله لبنان را تهدید کرده، در حالیکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در پاسخ به این تهدیدات همواره از مقاومت و مقابله با هرگونه تجاوزی سخن گفته است، بنیامین نتانیاهو نخست  وزیر  رژیم اشغالگر قدس طی سخنانی  در دهمین سالگرد جنگ 33 روزه  حزب الله را در صورت حرکت  این  گروه  به مرزهای جنوبی  تهدید به حمله کرد که در این بین، تهدید دبیرکل حزب الله مبنی بر هدف قرار دادن مخازن آمونیاک حیفا منجر به تعطیلی این مخازن از سوی صهیونیست ها شد.

فرمانده نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس در تهدیدی در اواخر خرداد ماه 1396 گفت: "نیروی هوایی این رژیم در نبرد احتمالی با حزب‌الله لبنان با تمام قدرت وارد عمل می‌شود". اما ادامه این تهدیدات باعث شد سیدحسن نصرالله در سخنرانی به مناسبت روز عاشورا که  امسال برگزار شد خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورتی که جنگی علیه لبنان آغاز شود، هیچ کجای فلسطین اشغالی امن نخواهد بود. با دقت بر این سخنان این سوال پیش می آید که آیا رژیم صهیونیستی به دنبال آغاز جنگی جدید با لبنان است؟

تجربه جنگ با اسرائیل منجر به آشنایی حزب الله با تکنیک ها و فنون جنگی رژیم اشغالگر قدس شده است همچنین با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از شکست جنگ 2006 زخمی است و امکان شروع جنگی دوباره وجود دارد حزب الله به تجهیز خود در سال های اخیر پرداخته است به طوریکه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: حزب‌الله نیرویی است که قوت و پیشرفت اعجازگونه‌اش؛ جریان درگیری‌ها در خاورمیانه را تغییر داده است.

همچنین روزنامه هارتص اسرائیل در گزارشی بیان کرد: نظامیان اسرائیلی دیگر قادر به عقب زدن حزب الله نبوده و تنها در رزمایش‌ها می‌توانند حزب الله را شکست دهند؛ چرا که واقعیت چیز دیگری است.

پیشرفت‌های پهپادی حزب الله به گونه ای بود که یکی از شبکه های تلویزیونی اسرائیل بخش زیادی از برنامه خبری خود را به پخش ویدیویی اختصاص داد که ستاد تبلیغات جنگ از پهپاد های حزب الله منتشر کرده است. این شبکه درباره  این  توانمندی حزب الله به  گفتگو  با کارشناسان پرداخت.

موسسه تحقیقاتی سوفان آمریکا در مورد قدرت راکت های در دست حزب الله بیان کرد" راکت‌های بی شمار حزب الله قادرند با در هم شکستن سامانه گنبد آهنین هر نقطه از اسرائیل را هدف گیرند"؛ علاوه براین روزنامه هارتص رژیم صهیونیستی در گزارشی بیان کرد: نظامیان رژیم صهیونیستی  دیگر قادر به عقب راندن  حزب الله نبوده و تنها در رزمایش‌ها می‌توانند این گروه را شکست دهند؛ چراکه واقعیت چیز دیگری است.

ظهور قدرت حزب الله در سوریه، رژیم صهیونیستی را بر این باور رساند این گروه مقاومت به یک قدرت منطقه رسیده است که می تواند معادلات آمریکا و رژیم  اشغالگر قدس را در غرب آسیا تغییر دهد.

با توجه به تجربه تلخ رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و افزایش توانمدی های حزب الله که گوشه کوچکی از آن در جنگ با تروریست‌های تکفیری به نمایش در آمد، بعید به  نظر می رسد رژیم اشغالگر قدس دست به چنین اشتباه استراتژیکی بزند.

گزارش از علیرضا ملکی

انتهای پیام/

 

برچسب ها: حزب الله ، اسرائیل ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود.
Switzerland
said
۰۲:۵۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
رژیم صهیونیستی سگ کی باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل أمید وارم جنگ شروع بشه تا حزب الله برای همیشه اسرائیل و ازبین ببره اون موقع ریشه فسادوناامنی وبدبختی وهرچیزه بدی برای همیشه از بین میره
Mauritius
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اونا فقط حیله گرومکارودروغگو هستن .هرگزمردمیدان نبوده ونیستن-اگه امریکا جرئت حمله بکره شمالی پیداکرد بدونیدکه اسرائیلم جرئت شروع جنگ دوباره باحزب الله روبخود میده-وهردواین اتفاق ازمحالاته اونا سعی دربراه انداختن جنگ نیابتی درمنطقه روخاهن کرد بدون وقفه-وحالانوبت کردستانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۵۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
عمرا بتونه جنگ جدیدی راه بندازه.دوتا ترقه رسید به شهرکاش سکته کردن.اینبار رو تل اویو از موشکهای بقول بعضیا دست ساز فرود نمیاد ازاون باقلواش صدتاصدتا فرودمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسراییل جرات جنگ با حزب ا... ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
احتمالش زیاده که حمله کنه به چند علت
اول اینکه جاشون تنگه از 500 سال پیش برنامه ریزی کردن که یه کشور پهناورداشته باشند اما تا به حال توفیقی نداشته اند.
دوم اینکه انباراشون مملو از سلاح هست و به انقضاء اش نزدیکه به همین خاطر یه جوری باید خرجشون کنه ضمن اینکه مدام می خوان بروزش کنند که نکنه بهشون حمله بشه جا برای سلاح های جدید ندارند. به همین خاطر مدام درحال سرکشی به کشورهای پیرامونی خودشون هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسرائیل تروریست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسراییل ادامه حیاتش وابسته جنگه وگرنه اسراییل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسرائیل داره گور خودشو با دستای خودش میکنه این نفرین پیامبر خودشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سید حسن نصرالله تکلیف شود با امریکا هم خواهیم جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سید حسن نصرالله تکلیف شود با امریکا هم خواهیم جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سید حسن نصرالله تکلیف شود با امریکا هم خواهیم جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سید حسن نصرالله تکلیف شود با امریکا هم خواهیم جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سید حسن نصرالله تکلیف شود با امریکا هم خواهیم جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسرائیل کیلو چنده اگر آمریکا حمایتش نکنه و خودشم کودک کشی نکنه که تا الان صدباره مرده بود
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
عمرا اگه بتونه چون دیگه توان نداره داره نابود وذلیل میشه .منزوی وتا 25 سال آینده هم امید نداره الهی شکر حزب الله پودرش میکنه اگه کج نگاه کنه
-
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
اسرائیل دیگه دستش واسه جوامع بین الملل رو شده دیگه حناش رنگی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
عمرا بتونه جنگ جدیدی راه بندازه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
زنده باد حزب الله
آخرین اخبار