سی اس مانیتور؛

بمب‌های ساعتی به جامانده از داعش در عراق، نگرانی کارشناسان را برانگیخته است

سی اس مانیتور در گزارشی نوشت گروه تروریستی داعش بمب‌های ساعتی را در عراق جا گذاشته است که خنثی کردن آن‌ها به این آسانی‌ها نیست.

بمب‌های ساعتی داعش در عراق که خنثی کردن آن‌ها دشوار استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی اس مانیتور با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت گروه تروریستی داعش بمب‌های ساعتی را در عراق جا گذاشته است که خنثی کردن آن‌ها به این آسانی‌ها نیست؛ کودکان آسیب‌دیده. در ادامه گزارش سی اس مانیتور آمده است عراق به اندازه کافی متخصص در امور مشکلات روانی را ندارد تا بتواند به مشکلات کودکانی که شاهد جنایت‌های گروه تروریستی بوده‌اند، رسیدگی کند.

این گزارش می‌افزاید در اردوگاه‌های داخلی آوارگان عراقی و در شهرها و روستاهای جنگ‌زده در غرب عراق که مدت زمان زیادی تحت تسلط گروه تروریستی داعش بوده‌اند، کودکان آسیب‌دیده نگرانی کارشناسان و مقامات عراقی را برانگیخته‌اند. این کودکان یا فرزندان به جا مانده از عناصر فراری داعش هستند، یا کودکانی هستند که داعش در درگیری‌های نظامی از آن‌ها استفاده می‌کرده است و یا ده‌ها هزار کودک عراقی هستند که در مدارس وابسته به این گروه تروریستی تحت آموزش عقاید افراطی قرار داشته‌اند. روح و ذهن این کودکان تحت تأثیر عقاید تروریستی داعش صدمه دیده است. آن‌ها اکنون درگیر جنگ با خود و جامعه عراق هستند. کارشناسان آسیب‌شناسی می‌گویند این کودکان اعتماد خود را به انسان‌ها و بشریت از دست داده‌اند و نیاز به کمک‌ فوری دارند.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید در صورتی که مقامات عراقی، سوری و جامعه بین‌الملل برای بازگرداندن این کودکان به اجتماع با یکدیگر همکاری نکنند و این کودکان را تحت مراقبت‌های روانشناسی مورد نیاز قرار ندهند، این دو کشور با خطر جدیدی موسوم به نسل جدیدی از «بمب‌های ساعتی» افراط‌گرایی مواجه خواهند شد که گروه تروریستی داعش عمداً در این دو کشور جا گذاشته‌ است تا در آینده‌ای نه چندان دور، ثبات منطقه خاورمیانه را یک بار دیگر بر هم بزنند.

در این گزارش همچنین آمده است کارشناسان هشدار می‌دهند در حال حاضر، متخصص بیماری‌های روانی که بتوانند مستقیماً جراحت‌های روحی کودکان آسیب‌دیده را درمان کنند، به تعداد کافی وجود ندارند؛ اما می‌توان این مشکل را در مقطع کنونی به روشی که اکنون قابل دسترس‌تر است، مدیریت کرد و آن هم به کار گیری تعداد کافی معلم و بازگرداندن این کودکان به مدرسه است تا بتوان محیط باثبات موردنیاز برای درمان روحی آن‌ها را فراهم کرد.

از سوی دیگر، آمار دقیقی از کودکان عراقی که عضو داعش بوده‌اند و برای این گروه تروریستی جنگیده‌اند، در دست نیست. کارشناسان تخمین می‌زنند تعداد این کودکان به 3 هزار نفر برسد. همچنین صدها کودک زیر 13 سال که گمان می‌رود عضو داعش بوده‌اند، اکنون در زندان‌های سراسر عراق نگهداری می‌شوند. براساس گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر، احتمال می‌رود این کودکان به حبس ابد محکوم شوند. مشکل دیگر مقامات عراقی، فرزندان عناصر ترورستی هستند که اکنون در این کشور رها شده‌اند. تعداد این کودکان به هزاران نفر می‌رسد ... نگه داشتن این کودکان در اردوگاه‌ها خطر ایجاد نسل جدیدی از افراد با عقاید افراطی داعش را به همراه دارد. افرادی که هرگز نخواهند توانست خود را با جامعه تطبیق دهند ...  طرد شدن این کودکان از جامعه و انزوای آن‌ها، بسیار خطرناک است و پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. 

 

انتهای پیام/

گزارش سی اس مانیتور درباره کودکان آسیب‌دیده از جنگ در عراق و سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار