پادشاه اسپانیا: همه‌پرسی استقلال کاتالونیا غیرقانونی است

پادشاه اسپانیا از مقامات منطقه «کاتالونیا» به سبب برگزاری همه‌پرسی و به وجود آوردن بدترین بحران قانونی اساسی اسپانیا از زمان جنگ داخلی این کشور، به شدت انتقاد کرد.

پادشاه اسپانیا: همه‌پرسی استقلال کاتالونیا غیرقانونی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ایندیپندنت، فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا، در سخنانی در پارلمان این کشور، از مقامات منطقه خودمختار «کاتالونیا» به سبب برگزاری همه‌پرسی و به وجود آوردن بدترین بحران قانونی اساسی اسپانیا از زمان جنگ داخلی سال 1936 میلادی در این کشور، به شدت انتقاد کرد. پادشاه اسپانیا همچنین مقامات کاتالونیا را به عدم وفاداری متهم و برگزاری این همه‌پرسی را برخلاف قانون توصیف کرد.

فیلیپه ششم در ادامه با درخواست از اسپانیایی‌ها برای حفظ خویشتن‌داری در برابر این رویداد، مقامات بارسلون را به بی‌مسئولیتی و برگزاری «غیرقانونی» همه‌پرسی استقلال از اسپانیا، متهم کرد.

علی‌رغم مخالفت‌های شدید اسپانیا، مقامات کاتالونیا یک‌شنبه گذشته همه‌پرسی استقلال این منطقه را برگزار کردند. تلاش پلیس ضدشورش اسپانیا برای مصادره صندوق‌ها و برگه‌های رأی‌گیری در شعب اخذ رأی به جایی نرسید و این همه‌پرسی در نهایت برگزار شد. بر اثر بروز درگیری میان پلیس اسپانیا که طبق دستور ناگهانی وزارت کشور در تلاش برای جمع‌آوری صندوق‌ها بودند و رأی‌دهندگان، دست کم 844 نفر رأی‌دهنده و 33 پلیس زخمی شدند. پلیس ضدشورش اسپانیا در این درگیری‌ها به سمت رأی‌دهندگان گلوله‌های پلاستیک شلیک کرد که باعث زخمی شدن بسیاری از ناحیه سر و صورت شد. این در حالی است که استفاده از این نوع گلوله‌ها در منطقه کاتالونیا، غیرقانونی است.

آلفونسو داستیس، وزیر امور خاجره اسپانیا، روز گذشته مدعی شد تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از خشونت‌های پلیس اسپانیا در جریان همه‌پرسی استقلال کاتالونیا ساختگی است. او همچنین افزود پلیس با رأی‌دهندگان رفتار بسیار خشونت‌آمیزی نداشته است.

مقامات کاتالونیا می‌گیوند 90 درصد رأی دهندگان به استقلال این منطقه خودمختار رأی «آری» داده‌اند. برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا انتقاد مقامات کشورهای اروپایی را نیز برانگیخته است.

 

انتهای پیام/

پادشاه اسپانیا همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را محکوم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار