مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر:

اختصاص ۳۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال اعتبار برای طرح های کشاورزی پلدختر

مدیر جهادکشاورزی پلدختر گفت: امسال مبلغ ۳۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال برای ۱۸ طرح کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛   میرزامحمد مرادی، در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: این اعتبارات به طرح های کشاورزی شامل ایستگاه پمپاژ، جاده بین مزارع و کانال‌های آب اختصاص یافته است که انتظار می‌رود اداره راه و شهرسازی شهرستان در حل مشکل جاده‌های بین مزارع کمک کند.

وی افزود: با توجه به این‌که امسال بارندگی‌ها از نیمه دوم آبان شروع می‌شود و این‌که سال گذشته بخشی از جاده بین مزارع در شهرستان بر اثر سیل از بین رفته و حدود جاده مشخص نیست نیاز به بازسازی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: جاده‌های بین مزارع باید تا قبل از آغاز کشت کلزا آماده شوند تا در این رابطه برای کشاورزان هنگام کشت مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: سال گذشته حدود ۲۳ هزار و ۳۸۵ تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

مرادی تصریح کرد: سهمیه زراعت گندم شهرستان در سال جاری ۱۷ هزار هکتار است که از این میزان ۱۴ هزار گندم دیم و سه هزار هکتار آبی است.

وی گفت: در سال جاری حدود هشت هزار هکتار از گندم زراعتی دیم در شهرستان پلدختر به‌صورت مکانیزه و ۶ هزار هکتار غیر مکانیزه و همچنین یک هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی به‌صورت مکانیزه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان غیر مکانیزه کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: در این شهرستان ۶ عامل پخش توزیع نهاده‌های کشاورزی موجود است که از این تعداد پنج عامل مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: هم‌اکنون هفت هزار و ۶۲۰ کیسه کود فسفات، ۲۰۰ کیسه کود سولفات پتاس و ۷۰۰ کیسه کود سولفات آمونیوم در مراکز توزیع شهرستان موجود است.

مرادی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات، امسال خریداری نهاده‌های کشاورزی باید به‌صورت نقدی باشد که در سطح استان بخش خصوصی و بخش تعاونی هر دو مشکل مالی دارند و نیاز به ورود بخش خصوصی در این رابطه است.

وی بابیان این‌که برای حل مشکل مردم دنبال جذب بخش خصوصی هستیم گفت: چنانچه سرمایه بخش خصوصی فعلی کفاف نمی‌دهد عوامل جدید معرفی شود در این رابطه در صورت ناتوانی عوامل قبلی، جهاد کشاورزی شهرستان با مجوز استان هر تعداد متقاضی را می‌پذیرد و با میزان سهمیه کود مشکلی نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: در این شهرستان ۲۰ نفر در مراکز نهاده‌های کشاورزی را توزیع می‌کنند و هیچ محدودیتی برای ورود کود چه اوره و چه فسفات در شهرستان وجود ندارد.

وی به سهمیه بذر شهرستان پلدختر در سال جاری اشاره کرد و افزود: سهمیه بذر شهرستان یک هزار و ۳۰ تن است که حدود ۸۲ تن آن وارد و به‌صورت نقدی خریداری‌شده و جهاد کشاورزی به دنبال این است که بذر را از عاملان بخش خصوصی خریداری کند.

مرادی خاطرنشان کرد: امسال سهمیه کشت کلزا در شهرستان پلدختر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به‌صورت دیم و ۳۰۰ هکتار آبی است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر به مشکلات کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: آفت سن هر ساله یکی از مشکلات بخش کشاورزی در شهرستان می‌باشد که نیاز است در مناطقی که این آفت شیوع دارد مانند منطقه واشیان کشت کلزا جایگزین گندم شود که در این رابطه نیاز به حمایت مسئولان جهت فرهنگ‌سازی این موضوع است.

وی افزود: سال گذشته برای مبارزه با آفت سن در مناطق سن خیز به‌ویژه دشت واشیان همه عوامل کشاورزی شهرستان بسیج شد تا توانستیم ظرف ۱۵ روز به‌وسیله ۶۶ سم‌پاش آن را از بین ببریم که اگر چنین نبود بخش زیادی از گندم مازاد بر مصرف مردم روی دستشان می‌ماند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: امسال نیز با توجه به تحقیقات انجام‌شده و شواهد موجود آفت سن در مزارع پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/د

اختصاص ۳۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال برای ۱۸ پروژه کشاورزی پلدختر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار