باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

خطر زلزله درکمین نادرترین بافت های فرسوده کشور/ ناهنجاری های اجتماعی تهدیدی برای ساکنان بام نفتی ایران

مسئله بافت‌های فرسوده از جمله چالش‌های اکثر شهرهای جهان بوده که یکی از ریشه‌های شکل‌گیری چنین بافت‌هایی را می‌توان از زمان ورود اتومبیل به شهرها و گسترش خیابان‌ها دانست چراکه با این رویکرد توجه و رسیدگی به بافت‌های قدیمی‌تر کمرنگ شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مشکلات بافت های فرسوده در شهرهای بزرگ همواره یکی از دغدغه های مردم و مدیران شهری بوده است. محلات فرسوده در فضای شهری، از یک سو دارای ریشه های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند.

انواع مداخله در این بافت‌ها براساس میزان وفاداری به گذشته در ۳ گروه بهسازی، نوسازی و بازسازی قرار می‌گیرند که هر یک تعاریف خاص خود را دارند و اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبند.

بافت های‌ فرسوده کهگیلویه و بویراحمد که مدت ها است سوژه رسانه های تصویری و مکتوب این استان و حتی کشور قرار گرفته است  برای مردمانی که در این مناطق سکونت دارند، خطرات بسیاری دارد و بهسازی و نوسازی آن نیازمند توجه ویژه دولت است.

هر چند پیش بینی زلزله کاری غیر ممکن است اما چون یک پدیده طبیعی است این احتمال وجود دارد که هر لحظه در هر نقطه ای از استان کهگیلویه وبویراحمد اتفاق بیافتد.

زلزله های کوچک می تواند زنگ هشداری باشند چرا که اعلام می کنند که منطقه فعال شده است، البته نباید مردم را نگران کرد از طرفی هم نباید واقعیت ها را پنهان کرد.

باید گفت که استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسل های زلزله قرار گرفته است و زلزله تمام نقاط استان را با درصد های متفاوت از نسبی تا پر خطر تهدید می کند و براساس مطالعات انجام شده، بخش های زیادی از استان روی کمربند زلزله قرار دارند، نقاط سردسیری استان دارای وضعیت پرخطرتری نسبت به مناطق گرمسیری هستند.پس این امر توجه ویژه به بخش های فرسوده استان را واجب واقدامات جدی تری را می طلبد.

 

خطر زلزله درکمین نادرترین بافت های فرسوده کشور/ ناهنجاری های اجتماعی تهدیدی جدی برای ساکنان بام نفتی ایران

دو هزار و 83 هکتار بافت ناکارآمد در کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه بویر احمد در این زمینه گفت: دو هزار و 83 هکتار بافت ناکارآمد در این استان وجود دارد که از این رقم ۳۸ هکتار مربوط به بافت تاریخی، یکهزار و ۱۷۰ هکتار مربوط به سکونتگاه غیررسمی و ۸۷۵ هکتار متعلق به بافت‌های میانی است.

محمدعلی علیمردانی تصریح کرد: در کل استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۸۳ هکتار بافت ناکارامد وجود دارد که از این رقم ۳۸ هکتار مربوط به بافت تاریخی، یکهزار و ۱۷۰ هکتار مربوط به سکونتگاه غیررسمی و ۸۷۵ هکتار متعلق به بافت‌های میانی است.

علیمردانی در ادامه با بیان این مطلب که شهر یاسوج با رقمی معادل ۱۱۲۶ هکتار دارای بیشترین میزان بافت ناکارآمد در استان است گفت: در این استان سایر شهرها از جمله دوگنبدان با رقم ۴۶۴ و دهدشت ۱۶۲ هکتاری در رده دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: درحال حاضر محلات معصوم‌آباد، محمودآباد، زیرتل، تل‌زالی، دولت‌آباد، بنسنجان و بازار مرکزی شهر به عنوان مناطق فرسوده شهر یاسوج و بلهزار، مهریان، شرف‌آباد، نجف‌آباد و اکبرآباد سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر به شمار می‌روند.

 

خطر زلزله درکمین نادرترین بافت های فرسوده کشور/ ناهنجاری های اجتماعی تهدیدی جدی برای ساکنان بام نفتی ایران

450 واحد مسکونی متروکه در بافت فرسوده گچساران

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت:تاکنون کارشناسی 3 هزار و 30 واحد از بافت فرسوده گچساران از سوی بنیاد مسکن انجام شده است واز مجموع 4 هزار واحد مسکونی موجود در بافت فرسوده بیش از 450 واحد معادل 11 درصد متروکه و خالی از سکنه و بیش از 450 واحد تجاری است.

 پژمان نیک اقبالی افزود: جلسه های متعددی تاکنون در مورد بافت فرسوده در این شهرستان صورت گرفته شده ولی تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده ایم که برای رفع این مشکل باید کمیته ویژه ای از سوی دستگاه های متولی امر صورت گیرد.

وی افزود:برای بازگشایی معابر بافت فرسوده گچساران باید 300 باب منزل تخریب شودکه در صورت تخریب این تعداد واحد مسکونی ملک جایگزینی و یا زمین در اختیار صاحبان این منازل قرار داده خواهد شد.

نیک اقبالی تصریح کرد: بیش از 4 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران وجود داردکه 80 میلیارد ریال از سوی راه و شهرسازی کشور برای بازگشایی معابر بافت فرسوده مصوب شده که در صورت جذب این معابر بازگشایی خواهند شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: راه و شهرسازی برای رفع این مشکل باید بیش از پیش تلاش کنند و بنیاد مسکن و شورای شهر موظف هستند در مناطق بافت فرسوده جلساتی را تشکیل دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانبندی شده  تا 20 اسفندماه  امسال برای جذب این اعتبارات فرصت باقی است .

 

خطر زلزله درکمین نادرترین بافت های فرسوده کشور/ ناهنجاری های اجتماعی تهدیدی جدی برای ساکنان بام نفتی ایران

سکونت بیش از 20 هزار نفر جمعیت در بافت فرسوده گچساران

چندی پیش نیز  بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم  به همراه برخی از مدیران مناطق نفت خیز جنوب، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد از بافت فرسوده و طرح‌های عمرانی نیمه تمام شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در این استان دیدن کردند.

شهرستان گچساران به مرکزیت شهر دوگنبدان با بیش از ۶۶ میلیارد بشکه نفت خام، پس از میدان نفتی اهواز دومین میدان بزرگ نفتی ایران بشمار می آید. 

وزیر نفت در این بازدید از مشکلات طرح‌ها، راهکارهای مسئولانه و مناسب برای بازسازی بافت فرسوده این شهر توسط کارشناسان و صاحبنظران جویای ‌شد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: بیش از 20 هزار نفر از جمعیت شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران در بافت فرسوده ساکن هستند. 

غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: برای نوسازی هریک از واحدهای مسکونی شهر دوگنبدان 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 60 میلیون ریال وام بلاعوض پرداخت شده است. 

وی ابراز کرد: اکنون یکهزار و 700 پرونده برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان تشکیل شده است. 

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از یکهزار واحد مسکونی از این تعداد واحد مجوز طراحی،500 واحد در مرحله تکمیل فونداسیون و 300 واحد دیگر در مرحله احداث سقف هستند. 

تاجگردون تصریح کرد: سه هزار و 700 واحد مسکونی دوگنبدان در محله‌های کیامرثی، پربالی، سادات، رادک و لبنان و هسته مرکزی شهر تا سه سال آینده با یکهزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد. وی تصریح کرد : تاکنون 200 واحد مسکونی بافت فرسوده این شهر تخریب و بازسازی شده است.

مسئول بازسازی بافت فرسوده دوگنبدان گفت: در حال حاضر تعداد ۵ هزار و ۳۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده دوگنبدان بر اساس سرشماری نیاز به مقاوم‌سازی و نوسازی دارند.

روح الله عمادی  با اشاره به افزایش تسهیلات دریافتی ساکنان بافت فرسوده در سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری با ارسال ابلاغیه‌ای به ستاد بازسازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان متقاضیانی که به نوسازی و مقاوم سازی واحد مسکونی خود در بافت فرسوده دوگنبدان اقدام کرده‌ می‌توانند از این افزایش تسهیلات استفاده کنند.

مسؤول بازسازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان با اشاره به شروع کار این ستاد گفت: ستاد بازسازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان در نیمه دوم سال ۹۴ فعالیت خود را در این شهر آغاز کرد.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان برای نوسازی این بافت بیان کرد: تعداد ۳ هزار واحد برای بازسازی و نوسازی  این بافت از طریق کارشناسان شناسایی شد.

عمادی افزود: در حال حاضر تعداد ۵ هزار و ۳۰۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده دوگنبدان بر اساس سرشماری نیاز به مقاوم‌سازی و نوسازی دارند.

مسؤول بازسازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان اذعان کرد: در مرحله اول شروع کار این ستاد ۳ هزار تسهیلات در اختیار متقاضیان نوسازی و مقاوم سازی این بافت قرار گرفت.

وی با اشاره به این تسهیلات ابراز کرد: مبلغ ۶ میلیون تومان وام بلاعوض، ۳۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد و با بازپرداخت ۱۵ ساله در اختیار متقاضیان این بافت قرار گرفته است.

وی به خدمات دستگاه خدمات رسان اشاره و عنوان کرد:  تمام قطع و وصل انشعابات آب، برق و گاز و تلفن به صورت رایگان در اختیار این متقاضیان قرار می‌گیرد.

عمادی با اشاره به خدمات شهرداری و نظام مهندسی ر این زمینه خاطرنشان کرد: جمع آوری  و حمل نخاله ساختمانی و مجوز ساخت و نقشه منزل مسکونی همگی به صورت رایگان در اختیار متقاضیان نوسازی و مقاوم سازی ساکنان این بافت قرار گرفته است.

مسئول ستاد بازسازی و بافت آسیب پذیر دوگنبدان با اشاره به افزایش تسهیلات از سوی دولت برای ساکنان بافت فرسوده تصریح کرد: متقاضیانی که تا کنون با استفاده از تسهیلات در اختیار گذاشته برای نوسازی واحد مسکونی خود  دریافت کرده در حال احاضر با افزایش این تسهیلات با مراجعه به ارگان مورد نظر  می‌توانندمابه التفاوت را دریافت کنند.

وی با اشاره به عملکرد این ستاد در شهر دوگنبدان بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۳۵۰۰ واحد شناسایی و کارشناسی اولیه برای مقاوم سازی و نوسازی واحد بافت فرسوده صورت گرفته است که از این تعداد ۱۵۰۰ واحد با مراجعه به ستاد کارهای اولیه صورت گرفته شد.

عمادی با بیان این‌که قریب بر ۱۰۰۰ واحد مجوز ساخت دریافت و در حال حاضر کار ساخت و ساز را انجام می‌دهند گفت: در حال حاضر تعداد ۲۰۰ واحد افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

عمادی با اشاره به برخی از واحدهای بافت فرسوده دوگنبدان در رینگ بازگشایی معابر قرار گرفته عنوان کرد: تعداد ۲۷۰ واحد در بازگشایی رینگ معابر نوسازی بافت فرسوده قرار گرفته‌اند که اگر این واحدها تخریب شوند کار نوسازی این محلات به خوبی عملیاتی خواهد شد.

مسؤول ستاد بازسازی بافت آسیب پذیر دوگنبدان خاطر نشان ساخت: بیشترین واحدهای که در بازگشایی رینگ معابر قرار گرفته‌اند، در محله خیابان کیامرثی این شهرستان است.

وی با بیان این‌که مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای رینگ بازگشایی معابر بافت فرسوده دوگنبدان اختصاص داده شده است، افزود: تاکنون تعداد ۴۰ واحد در محله سادات گچساران برای بازگشایی معابر و سهولت تردد در این بافت خریداری شده است.

 بافت های فرسوده شهری برآيند نارسايی ها و معضلات مختلف شهری هستند كه طی ساليان گذشته به دليل نبود برنامه هاي روشن و كارآمد توسعه شهری يا ناتوانی سيستم مديريت شهری در تامين خدمات مورد نياز اين بافت ها به وجود آمده اند و در نتيجه محدوده هايی از شهر، دچار معضلات كالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده اند و كانون مناسبی برای رشد آسيب هاي اجتماعی فراهم آورده است.

 اميد است با توجه ويژه ای که مردم و مسوولان به موضوع تعالی و توسعه همه جانبه بافت های فرسوده خواهند داشت، زمينه تحقق چشم انداز اين مناطق از جمله برخورداری از کانون های شهری مجهز و پويا و بهره مند از محيطي خوانا و باهويت، ارتقاي مدنيت منطقه و بهبود جايگاه فعاليتی و اجتماعی آن، بهره مندی از يکپارچگی و انسجام پهنه های فعاليتی با پهنه های مختلف توسعه يافته فعال و ارتقای جايگاه عملکردي اين مناطق متناسب با نقش مرکزيت فعاليت های اقتصادی در مقياس جهانی را برای آنها مطابق با برنامه های پنجم توسعه بيش از پيش فراهم آورد.

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر برهمند
۱۱:۵۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۶
زلزله قابل پیش بینی است ۷۰ درصداز پیش بینی هایم اتفاق افتاده است می توانید در کانال پیش بینی زلزله دنبال کنید