سیدزاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اعزام اساتید دانشگاه‌های افغانستان به ایران برای شرکت در دوره‌های تکمیلی

معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: اساتید دانشگاه‌های افغانستان برای گذراندن دوره‌های تکمیلی به ایران اعزام شده‌اند و ما این اقدام را بسیار مفید و گامی بزرگ ارزیابی می‌کنیم.

اعزام اساتید دانشگاه های افغانستان به ایران برای شرکت در دوره های تکمیلیشعیب سیدزاده معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: 203 نفر از اساتید دانشگاه‌های افغانستان که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از ایران شده‌اند، برای شرکت در دوره‌های آموزشی تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا عازم ایران شدند.

معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان افزود: این یک اقدام بسیار خوب و ارزنده است که اساتید دانشگاه‌های افغانستان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند؛ مراودات و رفت و آمدها علمی و شریک ساختن دانش می‌تواند برای دانشگاه‌های کشور بسیار مفید و موثر باشد.

وی اظهار داشت:  این افراد، اساتید دانشگاه‌های افغانستان هستند که برای گذراندن دوره‌های تکمیلی به ایران اعزام شده‌اند و ما این اقدام را بسیار مفید و گامی بزرگ ارزیابی می کنیم.

سیدزاده افزود: این افراد از طریق دانشگاه پیام نور بورسیه شده‌اند؛ تعداد اساتیدی که واجد شرایط بودند زیاد بود اما از طریق مصاحبه و گزینش، 203 نفر انتخاب شدند.

معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان تاکید کرد: این اقدام، یک گام بسیار ارزنده است زیرا وقتی این افراد به داخل کشور بر می‌گردند می توانند در ارتقای سطح عملی افغانستان بسیار مفید باشند.

وی در خصوص رشته‌هایی که اساتید دانشگاه‌های افغانستان در ایران بورسیه شده‌اند، گفت: این افراد معمولا در رشته‌هایی که در داخل افغانستان تدریس می شوند همچون شیمی، زراعت، ریاضی و ... بورسیه شده‌اند.

سیدزاده درباره نحوه گزینش این اساتید برای اعزام به ایران افزود: ما تقریبا در 22 ولایت دانشگاه داریم؛ گزینش این افراد به صورت عادلانه میان دانشگاه‌های کشور تقسیم شده‌اند و از هر دانشگاه کسانی که واجد شرایط بودند به وزارت علوم افغانستان معرفی شده و سپس از این طریق بورسیه شدند.

وی سطح مراودات علمی میان افغانستان و ایران را بهتر از سال های گذشته خواند و اضافه کرد: مراودات علمی بین ایران و افغانستان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است اما توقع ما این است که تبادل علمی و مراودات دانشگاهی میان دو کشور بیش از این افزایش یابد.

سیدزاده در پایان تاکید کرد: افغانستان همسایه نزدیکی برای ایران است و دو کشور روابط فرهنگی نزدیکی با یکدیگر دارند، گذشته از همه اینها، ایران و افغانستان هم‌زبان نیز هستند. اگر قشر تحصیل کرده در افغانستان زیاد باشد، فایده این مساله به ایران هم خواهد رسید.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
خوبه
آخرین اخبار