رضایت:

40 درصد تولیدات علمی نانو جهان اسلام متعلق به ایران است

دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی نانو اظهار کرد: بیش از 43 درصد محصولات نمایشگاه نانو جدید هستند و برای اولین بار معرفی می‌شوند.

40 درصد تولیدات علمی بین المللی متعلق به ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهدی رضایت دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو در نشست خبری دهمین نمایشگاه نانو که امروز در محل ستاد نانو برگزار شد با اشاره به این موضوع که دهمین نمایشگاه نانو از 14 تا 17 مهر ماه کار خود را در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی آغاز می‌کند، اظهار کرد: می‌خواهیم در این نمایشگاه به مخاطبان عام و خاص حرکت رو به جلوی فناوری نانو  را نشان دهیم این نمایشگاه فرصتی بوجود می‌آورد که صاحبان صنایع یکدیگر را ببینند.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو با اشاره به این موضوع که تور فناوری برای دانشجویان مهیا شده است، گفت: هدف از برگزاری این تور این است که دانشجویان به صورت عملی، نتیجه آنچه در فناوری کشور به وجود آمده است را درج کنند.

 وی خاطر نشان کرد: برای حضور در این نمایشگاه 100 شرکت اعلام آمادگی کردند. تفاوت نمایشگاه امسال نسبت به دوره قبل این است که بیش از 43 درصد محصولات جدید برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید قرار خواهند گرفت.

 رضایت با اشاره به این موضوع که در سند توسعه فناوری نانو تمرکز ما بر روی تجاری سازی، تولید محصول، تولید ثروت و حضور در بازار بین المللی و گسترش نانو است، خاطر نشان کرد: دستا‌وردی که نانو در تولید علم داشته بسیار امیدوار کننده بوده است به طوری که در ابتدای سال 2000 میلادی رتبه کشور ایران در حوزه نانو در بین تمامی کشورها 57 بوده است، اما امروزه این حوزه با پیشرفت قابل توجهی مواجه شده  و 40 درصد تولیدات علمی جهان اسلام و 5 درصد تولیدات جهان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو، تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که تا سپتامبر 2017 داشتیم ایران در رتبه چهارم دنیا ایستاده است، اما آنچه که ما بر آن تاکید داریم شرکت‌ها و بازارهای جهانی است، همچنین علاقه‌ای که شرکت‌های بین المللی برای حضور در این نمایشگاه از خود نشان دادند.

 وی با خاطر نشان کردن این موضوع که 8دانشگاه برتر ایران در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی که از نظر ما حرفی برای گفتن دارند در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد زیرا دانشگاه‌ها زیر ساخت‌های کشور را می‌سازند.

 رضایت ادامه داد: علاوه بر دانشگاه‌ها 14 آزمایشگاه که خدمات فناورانه ارائه می‌دهند در این نمایشگاه حضور دارند توجه داشته باشیم هدف مهم در نانو، نوآوری است که باید به ثروت تبدیل شود.

معرفی 25 طرح نوآ‌ورانه در نمایشگاه نانو

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو در خصوص طرح‌های که در این نمایشگاه ارائه خواهند شد، گفت: 25 طرح نوآ‌ورانه در نمایشگاه وجود دارند که در حال نزدیک شدن به پیش محصول هستند و یا نزدیک به بازار می‌باشد، همچنین طرح‌های وجود دارد که در مرحله پیش محصول به سر می‌برند.

 وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه کارگاه‌های آموزش برگزار می‌شود، تصریح کرد: کار‌گروه ترویج فرهنگ سازی مسابقه‌ای را در حوزه دانش آموزی برگزار کرده که در آن 203 طرح دانش آموزی ارائه شد و وظیفه این کار‌گروه این بود که از بین این طرح‌ها 40 طرح مناسب را انتخاب کند در حال حاضر یک میلیون دانش آموز در کشور وجود دارند که با حوزه نانو به صورت کامل آشنا هستند.

 رضایت خاطر نشان کرد: استان‌های مثل سیستان و بلوچستان، چهار محال بختیاری و کردستان در حوزه نانو بسیار پیشرفت داشتند و فعال هستند.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو اظهار کرد: ما در ستاد اولویت‌‌بندی کردیم که سلامت، آب، ساخت و ساز محیط زیست، نانو مواد شامل آن هستند که سلامت در اولویت بالاتری قرار دارد در همین خصوص کمیته‌ای در وزارت بهداشت تحت عنوان نانو فناوری وجود دارد که برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز با ستاد همکاری می‌کند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر 63 محصول مجوز دار وجود دارد، همچنین 10 پرونده نزدیک به مجوز در دست اقدام است در نمایشگاه 12 شرکت وجود دارد که محصولات خود در حوزه سلامت و ملزومات پزشکی در معرض دید قرار خواهند داد.

حضور 6کشور خارجی در نمایشگاه بین‌المللی نانو

 رضایت با اشاره به این موضوع که از کشورهای خارجی چندین شرکت در نمایشگاه نانو حضور خواهند داشت ، اظهار کرد: 7 شرکت معتبر از کشور روسیه در این نمایشگاه محصولات خود را ارئه خواهند کرد، همچنین نمایندگانی از کشورهای کره جنوبی، اکوادور، چین، روسیه و فیلیپین برای حضور در این نمایشگاه با هزینه شخصی خود اعلام آمادگی کردند.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو در خصوص ثروت‌های که ستاد نانو توانسته کسب کند، تصریح کرد: ما در سال 94 بیش از 3 هزار میلیارد ریال بودجه داشتیم و پیش بینی می‌کنیم که در آینده این رقم دو برابر شود اما چیزی که بسیار ارزشمند است این است که هر سال صد در صد رشد و توسعه اقتصادی برای ستاد نانو وجود داشته است.

 وی خاطر نشان کرد: فناوری نانو فناوری جدیدی است و معتقدیم بر اساس نوع محصو‌لاتمان هم سو با تمام دنیا حرکت می‌کنیم در حال حاضر بیش از 17 کشور دنیا خواهان محصولات ما هستند که از این طریق بیش از 30 درصد ثروت به ستاد نانو از طریق صادرات تعلق گرفته است.

 رضایت تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان یکی از مسائلی هستند که کشور به آن‌ توجه بسیار دارد همانطور که در سند 1404 تصویب شده همه سازمان‌های کشور مسئولیت دارند تا در این حوزه فعال باشند وزارت کشاورزی، وزارت صنایع و وزارت بهداشت باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی فناوری نانو، اظهار کرد: خدمات لازم برای شرکت‌های دانش بنیان عمدتا مالی نیستند. در ستاد، کریدور فناوری بازار وجود دارد که خدمات لازم در خصوص آموزش و چگونگی ورود به بازار را به آنها آموزش می‌دهد و به شرکت‌های کوچک و نوپا که نیاز به حمایت دارند کمک می‌کند در حال حاضر 200شرکت در مراکز رشد هستند که از نوع شرکت‌های نوپا هستند و ستاد نانو فناوری به صورت خاص از آنها حمایت می‌کند.

بهره‌گیری ستاد نانو از سیاست اهرمی در شرکت‌های دانش بنیان

 وی تصریح کرد: یکی از کارهای که ستاد نانو فناوری انجام می‌دهد استفاده از سیاست‌های اهرمی است به این صورت که برای شرکت‌های دانش بنیان مقابل دیگر شرکت‌ها حمایت می‌کند و یا اینکه به آنها وام‌ می‌دهد تا بتواند کارهای فناورانه انجام دهد.

 رضایت در خصوص بحث حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی اظهار کرد: ستاد فناوری نانو سیاست جدیدی را در بحث پایان نامه‌ها اعمال می‌کند به این صورت است که تنها آن دسته از پایان نامه‌های را مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهد که می‌تواند با حوزه صنعتی کار کند و خروجی قابل قبولی داشته باشد.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی نانو فناوری در خصوص بودجه‌ای که از طرف دولت به ستاد نانو فناوری تعلق گرفته است، گفت: به دلیل محدودیت‎های بودجه‌ای موجود در کشور، تخصیص اعتبار ما در سال 95 زیر 40درصد بود، اما نسبت به این موضوع نگرانی وجود ندارد زیرا ما با این مشکلات کنار می‌آییم.

 وی با یادآور شدن این موضوع که ستاد فناوری نانو دیداری را با مقام معظم رهبری داشته است، گفت: در دیداری که با حضرت آیت الله خامنه‌ای داشتیم ایشان فرمودند که الگوی نانو فناوری در کشور بسیار موفق بوده و دلیل آن هم برنامه داشتن ستاد فناوری نانو است و بدون اینکه ستاد خود را درگیر مسائل سیاسی کند دلسوزانه عمل می‌کند ایشان همچنین فرمودند فناوری نانو به خودی خود مهم است، اما باعث ایجاد الگوی شده است که برای کشور مهم است.

 دبیر کار گروه ستاد منابع انسانی در پایان خاطر نشان کرد: محدودیت‌های جدی از لحاظ بودجه در سازمان وجود دارد که حتی از نصف بودجه کشورهای دیگر هم کمتر است، اما با این حال بسیار خرسند هستیم که مجلس معاونت علمی و فناوری، رئیس جمهور و دولت مردان برای تحقق اهداف ستاد نانو فناوری به ما کمک می‌کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار