گاردین گزارش داد:

اروپایی‌ها برای نجات برجام به کنگره چشم دوخته‌اند

با نزدیک شدن ضرب‌الاجل پانزدهم اکتبر و قوت گرفتن احتمال مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای ایران، اروپایی‌ها برای نجات این توافق به کنگره چشم دوخته‌اند.

اروپایی‌ها برای نجات برجام به کنگره چشم دوخته‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مقاله‌ای نوشت دولت های اروپایی نگرانند تلاش های هماهنگ آنها برای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تایید توافق هسته ای ایران با شکست همراه شود از این رو به دنبال راه های دیگری برای نجات این توافق دو ساله هستند.

تلاش های لابی اروپایی اکنون بر کنگره آمریکا متمرکز شده است که درصورت عدم حمایت ترامپ از توافق هسته ای، دو ماه برای تصمیم گیری درباره اعمال مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران فرصت دارد. اعمال تحریم های جدید می تواند کناره گیری ایران از این توافق و گسترش برنامه هسته ای این کشور را به دنبال داشته باشد.

وقتی ترامپ تهدید کرد تا مهلت ضرب الاجل پانزدهم اکتبر، پایبندی ایران را به این توافق اعلام نمی کند، انگلیس، فرانسه و آلمان سعی کردند از آخرین فرصت شان در نشست های حاشیه ای مجمع عمومی سازمان ملل برای توجیه ترامپ نسبت به خطرات لغو این توافق استفاده کنند. اما به گفته دیپلمات های آگاه از این روند، این تلاش ها راه به جایی نبرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به علت تبلیغات انتخاباتی نتوانست در این نشست ها حضور یابد بنابراین ترزا می، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از نشست هایشان با ترامپ برای درخواست از ترامپ جهت حفظ این توافق استفاده کردند. رئیس جمهور فرانسه هیچ پیشرفتی نداشت. ترامپ بر این حرف خود اصرار داشت که ایرانی ها بر اساس این توافق در مدت پنج سال یک بمب هسته ای خواهند داشت و مکرون نتوانست توجیهی برای متقاعد کردن وی درخصوص رد این فرضیه ارائه کند. نشست می با ترامپ نیز بی نتیجه بود. وی از نشست پنجاه دقیقه ای اش با ترامپ برای بیان شایستگی های برجام استفاده کرد اما با کج خلقی ترامپ مواجه شد. ترامپ در واکنش به صحبت های می گفت تصمیم خود را درباره این موضوع گرفته است اما از بیان جزئیات این تصمیم خودداری کرد. وی برای کوتاه کردن بحث به می گفت شما تصمیم‌تان را گرفته اید من نیز تصمیم می گیرم. یک دیپلمات انگلیسی مکالمه بین می و ترامپ را "تند" توصیف کرد.

گاردین نوشت فرصت دیگر اروپایی ها برای دفاع از توافق هسته ای بیستم سپتامبر همزمان با نشست وزرای امور خارجه کشورهای امضا کننده این توافق در قالب کمیسیون مشترک برجام به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فراهم شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست حضور یافتند و اولین نشست سطح بالای تهران و دولت ترامپ برگزار شد. اما این فضا نیز در شکستن بن بست به وجود آمده موفق نبود. این نشستی عادی بود و موگرینی اعلام کرد که ایران به شروط توافق پایبند بوده است. وقتی از تیلرسون سوال شد وی استدلال های علنی دولت آمریکا مبنی بر تخطی ایران از این توافق را تکرار نکرد و در عوض اقرار کرد تهران به تعهداتش پایبند بوده اما گفت که به وی به یک رئیس جمهور خدمت می کند و از جانب کنگره ای مورد تایید قرار گرفته که بازتاب اراده مردم است و آنها این توافق را دوست ندارند.

وزرای اروپایی در این نشست ضمن تاکید بر پایبندی ایران به این توافق  تمایل خود را برای مقابله جداگانه با برنامه موشکی ایران اعلام کردند. با این حال طرف های روسی و چینی تاکید کردند هیچ مذاکره مجددی نمی تواند در بین باشد.

در پایان این نشست، ظریف به تیلرسون گفت که این حقیقت را متوجه نشده که برجام در یک قطعنامه شورای امنیت گنجانده شده است اما تیلرسون با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت حرف خود را تکرار کرد و گفت برجام یک معاهده تایید شده رسمی نیست بنابراین باید امکان مذاکره مجدد درباره آن وجود داشته باشد. پس از این نشست، موگرینی به وضوح عصبانی بود و استدلال های ظریف را در گفتگو با مطبوعات تکرار کرد.

مدیران سیاسی وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هفته گذشته با طرحی برای بدترین حالت و اختصاص منابع سیاسی اروپا به طرح حفاظتی بالقوه ای برای لابی در کنگره موافقت کردند.

انتهای پیام/

چشم امید اروپایی‌ها به کنگره آمریکا برای تایید پایبندی ایران به برجام

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
ای بابا............
آخرین اخبار