مصطفوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طالبانی مخالف همه‌پرسی کردستان عراق بود/جبهه میهنی اقلیم کردستان عراق در نقطه مقابل بارزانی‌ها قرار دارد

کارشناس سیاست خارجی و مسائل غرب آسیا گفت: جلال طالبانی تا زمانی که زنده بود مخالفت خود را درباره همه‌پرسی کردستان ابراز داشت.

طالبانی مخالف همه پرسی کردستان بود/جبهه میهنی اقلیم کردستان عراق در نقطه مقابل بارزانی ها قرار داردمحسن مصطفوی کارشناس سیاست خارجی و مسائل غرب آسیا  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبعات درگذشت جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق اظهار کرد:  در زمان قدرت گرفتن  داعش  در عراق جلال طالبانی سکته کرد، این اتفاق و خروج از صحنه قدرت باعث شد که داعش بتواند سریع‌تر قدرت گیرد چرا که وی نقش تعادلی را در بین احزاب عراقی ایفا می‌‌کرد.

وی با اشاره به تقسیم اقلیم کردستان عراق به دو بخش اربیل و سلیمانیه، گفت: بدین ترتیب اربیل حوزه نفوذ بارزانی است و سلیمانیه نیز حوزه نفوذ طالبانی بود، هر چند در اوایل امسال در سلیمانیه فرد بزرگ دیگری به نام نوشیروان مصطفی فوت کرد که پیش از این رهبر جنبش گوران بود.

کارشناس سیاست خارجی و مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اقلیم کردستان سه حزب اصلی دارد که یکی از آنها دموکرات هستند و بارزانی‌ها رهبری آن را به عهده دارند، دو حزب دیگر اتحادیه میهنی و حزب گوران است که داعیه تغییر را در سر می‌پرورانند، درواقع این حزب،  حزب انشعابی از اتحادیه میهنی بود که نوشیروان مصطفی از یاران قدیمی جلال طالبانی رهبری آن را بر عهده داشت؛ اما در اردیبهشت‌ ماه انوشیروان مصطفی فوت کرد و هم اکنون نیز جلال طالبانی در گذشته است. بنابراین شاهد ضعف جبهه سلیمانیه هستیم و به نوعی قدرت در دست بارزانی‌ها قبضه شده است. 

مصطفوی همچنین درباره همه‌پرسی کردستان خاطرنشان کرد: طالبانی موافق همه‌پرسی نبود و  تا زمانی که زنده بود مخالفت خود را در خصوص همه‌پرسی کردستان عراق ابراز داشت، اما حال باید دید جانشینان طالبانی که به احتمال زیاد همسر و پسر او هستند و طرفدار برقراری اعتدال در اقلیم کردستان و عراق هستند چه می‌کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: عراق ، کردستان ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار