رئیس دامپزشکی زرند؛

سلامتی انسان ها در گرو توجه به سلامتی دام هاست

رییس دامپزشکی زرند گفت : حفظ سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام امکان پذیر است.

سلامتی انسان ها در گرو توجه به سلامتی دام هاستبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان حسن لطفعلی پور رئیس دامپزشکی زرند گفت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیر ی از بیماری های دامی و حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر تولید و توزیع فراورده ای خام دامی از وظایف اصلی پیش قراولان سلامت جامعه است .

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی جوامع بین المللی از حدود 1800 عامل بیماری شامل ویروس ها، باکتری ها وانگل ها بیش از 50 درصدآنها از دام به انسان منتقل می شود که میتوان به بیماری هایی مانند تب مالت، تب کریمه کنگو ، سل، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری ، سیاه زخم اشاره کرد .

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت : بدلیل افزایش روز افزون جوامع بشری و نیاز مبرم آن به تامین پروتئین که نقش اساسی در سلامت و نگهداری بدن انسان را ایفاد می کند و همچنین استفاده از سایر محصولات و فراورده های دامی مانند پوست ، مو، پر، کود، استخوان که در جای جای زندگی بشری مشهود است از بالشتی که زیر سر می گذاریم تا کفش و البسه ای که بر تن داریم می توان حساسیت موضوع کیفیت و سالم بودن این محصولات را دریابیم .

دامپزشکی در این بخش نیز ضمن تامین امنیت غذایی از طریق نظارت مستمر بر تولید محصولات دامی نقش گسترده ای در پویایی صنعت دام و طیور کشور ایفاد می نماید.
وی افزود : شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در طول سال جمعیت دام و طیور شهرستان متشکل از دو هزار راس دام سنگین ، 160 هزار راس دام سبک و یک میلیون قطعه طیور صنعتی را بر علیه بیماری های مختلف از قبیل تب برفکی ، آبله ، تب مالت ، هاری ، آنفلوآنزا، برونشیت نیوکاسل و ... واکسینه می کند.

وی گفت : همچنین جهت شناسایی دام های مبتلا به بیماری های خطرناک و مشترک از قبیل سل و بروسلوز(تب مالت) ضمن انجام خونگیری و انجام آزمایشات تشخیصی در صورت ابتلا دام ها به بیماری های مذکور سریعا نسبت به حذف آن از چرخه تولید اقدام می کند. رئیس شبکه دامپزشکی افزود : در حوزه سلامت و امنیت غذایی نیز شبکه دامپزشکی با شعار جهانی نظارت از مزرعه تا سفره می کوشد تا فراورده سالم و بهداشتی بر سر سفره مصرف کنندگان قرار گیرد. در این راستا با نظارت مستمر بر مراکز تولید مانند کشتار گاه های دام و طیور ، اماکن نگهداری و مراکز بسته بندی و مراکز عرضه مانند قصابی ها ، رستوران ها مرغ فروشی، به همشهریان اطمینان خاطر می دهد که با خیال آسوده از محصولات تحت نظارت دامپزشکی استفاده کنند.

انتهای پیام/ح

تلاش برای عرضه محصولات دامی سالم در زرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار