خطر شیوع بیماری تب برفکی با آغاز کوچ عشایر/ عشایر کوچرو دام های خود را در مبدأ مایه کوبی کنند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران از آغاز عملیات مایه کوبی و پیشگیری از بیماری تب برفکی از ابتدای مهرماه در بین جمعیت دامی شهرستان خبر داد.

 به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛  دامپزشکی صرفا درمان بیماری در دام نیست ،بلکه ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد بدین ترتیب فقدان دامپزشکی بخشی از سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

دامپزشکی بعنوان پیشانیِ سلامت جمعیت دامی و انسانی، با شناخت به موقع ، درمان،و پیشگیری از بیمارهای حیوانات نقش موثری در سلامت و بهداشت جامعه انسانی دارد.ازجمله وظایف دامپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی بیماری های دامی،شناسایی منابع و مناطق آلوده ، شناسایی راه های سرایت و جلوگیری از انتشار بیماری، تأمین بهداشت دام کشور ازطریق پیشگیری و واکسیناسیون، مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای، همکاری با ادارات مرتبط.

49 درصد از بیماری های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک هستند که با برنامه های واکسیناسیون دام و معدوم نمودن دامهای بیمار و ناقل بیماری و با کنترل مرزهای جغرافیایی تاحدی از شیوع بیماری ها جلوگیری میشود.

تب مالت، آنفولانزای فوق حاد پرندگان ، سل، هاری ، مشمشه، تب کریمه کونگو از جمله بیماری های مشترک دام و انسان هستند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران با بیان اینکه، "تب برفکی" شایع ترین بیماری دامی است که با بروز فصل سرما و عمدتا همزمان با کوچ عشایردربین جمعیت دامی بومی شیوع پیدا میکند وباعث ازبین رفتن جمعیت کثیری از دامهای جوان می شود از عشایر کوچرو استانهای لرستان، همدان،کرمانشاه و شمال استان ایلام که به مناطق گرمسیر دهلران مهاجرت میکنند خواست قبل از عزیمت به این منطقه حتما دام های خود را برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند تا باعث انتقال و سرایت این بیماری به دام های منطقه نشوند.

دارابی از آغاز عملیات پیشگیری ازاین بیماری در مناطق محل اسکان عشایر در شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری این عملیات شروه شده ودریک پروسه 20 روزه برای جمعیت دام سنگین و تاپایان آذرماه برای معیت دام سبک ادامه خواهد داشت . وی همچنین به مایه کوبی دامهای شهرستان برعلیه این بیماری اشاره کرد و پیش بینی کرد تاقبل از کوچ عشایر به این منطقه 12هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک مایه کوبی شوند.

اقدامات اداره دامپزشکی شهرستان دهلران در 6 ماهه نخست سالجاری

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: درحوزه بهداشت عمومی 3322 مورد از اماکن عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی بازدید بعمل آمده که دراین راستا، برای متخلفین 38 پرونده تشکیل شده و 238کیلوگرم گوشت مرغ، 27 کیلوگرم گوشت قرمز 31 کیلوگرم ماهی غیر بهداشتی و 40کیلوگرم مواد لبنی و تخم مرغ کشف ومعدود گردید.

دارابی در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام  اظهارداشت: در شش ماهه نخست سالجاری 1206 دام سبک و سنگین در کشتارگاه دهلران ذبح شده که ازاین میزان 72هزار و 893 کیلوگرمگوشت قرمز تولید شده و برای مصرف به بازار عرضه شده است.که در حین نظارت بر ذبح و پیش از عرضه به بازار 352 کبد و 207 ریه به علت ابتلا به بیماری و کیست معدوم و از چرخه ی عرضه به بازار حذف گردید.

وی افزود: در حوزه نقل و انتقالات دام و فرآورده های دامی، از 28 مرغداری فعال در حوزه شهرستان 104 هزار و 850 قطعه مرغ تولید و برای کشتار و عرضه به بازار مصرف روانه کشتارگاه های صنعتی در مرکز استان و استان خوزستان شده است.

دارابی، به استعداد این شهرستان در تولید مواد لبنی و شیرخام اشاره کرد و اظهارداشت: از ابتدای سال 96 تاکنون 387 تن شیر توسط دومرکز جمع آوری شیر سطح شهرستان از دامداریهای این شهرستان جمع آوری شده است.

وی از فعالیت دو مرکز درمانگاه دامپزشکی در سطح شهرستان  دهلران خبر داد وافزود: بالغ بر 196 هزار و117 رأس دام در این دومرکز معاینه و معالجه شده اند.وی در خصوص انواع پیشگیری و درمان در حوزه ی دامپزشکی گفت: درمان و پیشگیری در دوبخش خصوصی و دولتی انجام میشود که برای بیمای های واگیر و دیگر گیر ازجمله آبله، تب مالت ، تب برفکی ، هاری و طاعون نوشخوارکنندگان از خدمات دولتی بصورت رایگان استفاده می شود و در حوزه بیماری های تک گیر از خدمات هزینه بردار بخش خصوصی استفاده می شود.

این مسئول در ادامه اظهارداست: تب کریمه کونگو یکی از بیماری های خطرناک است که از دام به انسان منتقل می شود و به دلیل اهمیت پیشگیری و مراقبت از دام های شهرستان ازابتدای سال 96 تاکنون بااعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال ، 69 هزار و 236 متر مربع جایگاه دامی و 3هزار و 740 راس دام سبک و سنگین برعلیه این بیماری سمپاشی شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان دهلران مبارزه با بیماری PPR یا طاعون نوشخوارکنندگان که بیماری ویروسی ، خطرناک و کشنده ای است که شامل دامهای جوان و عمدتا کمتر از 12 ماه می شود را یکی دگر از وظایف دامپزشکی برشمرد و بیان داشت: امسال برای دومین سال متوالی طرح مایه کوبی 140 هزار راس دام با اعتباری بالغ بر 1 میلیراد ریال در سطح شهرستان انجام شده است

دکتر دارابی ، کمبود نیروی انسانی در این اداره را یکی از مشکلات حوزه دامپزشکی دهلران عنوان نمود و گفت: بهمین دلیل برخی از امورات محوله را به بخش خصوصی و برون سپاری می کنیم که در شش ماهه نخست سالجاری در مجموع 8 قرارداد به ارزش ریالی 400 میلیون ریال در حوزه مایه کوبی و سمپاشی به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس اداره دامپزشکی دهلران در پایان به حوزه ی فعایت این اداره در راستای نظارت بر بهداشت عمومی اشاره کرد و از عزم جدی دستگاه های مرتبط با مبارزه برعلیه عرضه مرغ زنده خبر داد و بیان داشت: به دلیل سرایت بیماری های آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری های تنفسی و گوارشی ، ازبین رفتن سرمایه انبارداران مرغدارو سایر موارد زیان بار، عملیات جمع آوری و پلمپ اماکن عرضه مرغ زنده در سطح شهرستان آغاز شده و تاکنون 3 انبار بزرگ و 17  مکان فروش جزئی و کشتار روزانه تعطیل و جهت سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی معرفی شده اند.

 

گزارش اختصاصی : روح اله جام سحر/ خبرنگار دهلران

انتشار از :معراج علی زاده خبرنگار ایلام

 

انتهای پیام/

 مایه کوبی دام  برعلیه بیماری تب برفکی در دهلران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.