معرفی گونه جدید لوبیا در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین

بعد از ۱۰ سال فعالیت تحقیقاتی گونه جدید لوبیا در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای شهرستان خمین معرفی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ بعد از ۱۰ سال فعالیت تحقیقاتی گونه جدید لوبیای قرمز در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای شهرستان خمین شناسایی شد و به ثبت رسید.

قدیری مسئول ایستگاه ملی تحقیقاتی لوبیای خمین در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: رقم جدید که یاقوت نام دارد از خصوصیات خوبی برای ارائه به کشاورزان برخوردار است که از جمله می‌توان به بازار پسندی، مقاومت در برابر خشکی، زودرس بودن ۷ الی ۱۰ روزه و مصرف آب کم، اشاره کرد.

قدیری افزود: یکی از ویژگی‌های این محصول نوع بوته آن است که می‌توان برای برداشت آن از روش‌های مکانیزه استفاده کرد.

دری، محقق ایستگاه ملی تحقیقاتی لوبیای خمین هم در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: یاقوت، نام رقم جدیدی است که در سال جاری معرفی شده است و یکی از ارقام منحصر به فرد در کشور به شمار می‌رود که بعد از رقم گلی، که ۴۰ سال پیش معرفی شد، این رقم لوبیای قرمز شناسایی، اصلاح و نامگذاری شده است.

دری با بیان اینکه برای معرفی این رقم در طول ۱۰ سال چندین پروژه تحقیقاتی انجام شده است افزود: با همکاری ۵ استان کشور و با مدیریت مرکز تحقیقات ملی لوبیای خمین این رقم از منطقه لرستان شناسایی شدو پس از اصلاح و اقداماتی درخصوص بهبود ژنتیکی، به یک رقم مناسب به نام یاقوت تبدیل شد.

وی اضافه کرد: رقم یاقوت، از بازار پسندی خوبی برخوردار است و به دلیل نوع بوته نیمه ایستاده پس از ورود به بازار، تحول جدید را در کشور ایجاد خواهد کرد.

کارشناس ایستگاه تحقیقاتی لوبیای خمین ادامه داد: این رقم نسبت به کم آبی و بیماری‌های ویروسی مقاوم است و با شرایط کم‌آبی که در کشور وجود دارد جایگزین خوبی برای کشت این محصول است.

وی بیان کرد: عملکرد این محصول در هکتار به طور متوسط بیش از ۳ تن است وبه بالای ۶ تن در هکتار هم می‌رسد که در سال آینده در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

خمین قطب تولید لوبیای کشور است وایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین با 127 طرح تحقیقی دستاورد های خوبی در تولید ارقام جدید لوبیا داشته است.


انتهای پیام / ج

شناسایی و ثبت  گونه جدید لوبیا قرمز در ایستگاه ملی  خمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.