مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌شهر، برخوار و میمه خبر داد:

آغاز کشت دانه روغنی کلزا در شهرستان شاهین‌شهر، برخوار و میمه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر، برخوار و میمه گفت: همزمان با آغاز کشت دانه روغنی کلزا، سطح زیرکشت این محصول نیز در این شهرستان افزایش‌ یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر رستمی امروز در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه اظهار کرد: همزمان با آغاز کشت دانه روغنی کلزا، سطح زیرکشت این محصول نیز در این شهرستان افزایش‌ یافته است.

وی افزود: سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا امسال به بیش از 300 هکتار در این شهرستان افزایش‌ یافته است، این مقدار سطح زیر کشت بیش از دو برابر مزارع کلزایی است که پارسال کاشته شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر، برخوار و میمه ادامه داد: روند افزایشی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا از چهار سال پیش تاکنون همچنان ادامه دارد.

به گفته وی چهار سال پیش در محدوده شهر مورچه‌خورت در بخش مرکزی شاهین‌شهر و میمه که کانون کشت مزارع رده است از 20 هکتار شروع شد و به تدریج به 50، 130 و 300 هکتار افزایش‌ یافته است.

رستمی خاطرنشان کرد: کاشت دانه روغنی کلزا در کنار کشت محصولات پاییزی دیگر همچون گندم، جو و کنجد به پایداری کشت محصولات کشاورزی منجر می‌شود، کشت این محصول در مزارعی که به‌ عنوان‌ مثال سال گذشته مزرعه گندم بوده است، از طغیان آفات گیاهی جلوگیری می‌کند.

وی ابراز داشت: کشت گیاه راست ریشه کلزا که ریشه آن تا عمق یک متری در خاک نفوذ می‌کند، برای حفظ و افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک و کنترل علف‌های هرز و تناوب کشت غلات به‌ ویژه گندم و جو ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر، برخوار و میمه یادآور شد: روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اوریک از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.

 

انتهای پیام/م

 

کشت دانه روغنی کلزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.