در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

طرح 1/5 میلیارد دلاری برای توسعه روستاهای کشور

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور از پیگیری طرح 1/5 میلیارد دلاری برای توسعه روستاهای کشور خبر داد.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۱۵ مهر روز روستا و عشایر است که امسال سال چهارم است که از روستاییان برای حضور در سالن اجلاس سران دعوت کردیم. امسال از هر روستا مشکلات خود را مطرح می‌کنند تا وزیر مورد نظر ان را بررسی کند.

وی افزود:  آخرین باری که رئیس‌جمهور به روستا رفت در کهکیلویه و بویر احمد بود که دو ساعت در جمع روستاییان  صحبت کرد.

رضوی درباره اهمیت توجه به روستا و اقتصاد روستایی تاکید کرد: اکنون با سازمان تعاون روستایی برنامه‌ریزی کردیم و قبل و بعد از تولید بازار مصرف و تامین مواد اولیه را تهیه کنیم و مواردی در این زمینه اقدام شد و در شهرستان درگز و مبارکه مواد تولیدی به مقصد می‌رسد اما در همه روستاها پیاده نشده است .

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: مصوبه ۱۹ شهریور ۹۶ مجلس حدود ۱ و نیم میلیارد دلار برای کمک به توسعه روستا مصوب شد و ما تصویب کردیم و به دولت دادیم و ساز و کار و نحوه اجرای آن مشخص شده است.

رضوی ادامه داد: ۴۰۰۰ طرح آماده برای کمک به تولید روستا ارائه شده است و در این زمینه برنامه هایی وجود دارد.

 در ادامه برنامه محمد رضا رضوانی استاد دانشگاه بیان داشت : روز روستا اهمیت زیادی دارد و وجود برنامه‌ای در سطح ملی برای روستائیان حائز اهمیت است.

وی درباره بحث واسطه‌ها در روستا گفت : کار جدی در حوزه مقابله با واسطه‌ها در روستا انجام نشده و باید زنجیره تولید و مصرف را مستقر کنیم تا راهکار بهینه در این زمینه داشته باشیم.

 حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت : روستاهای ما با ۴ سال قبل تغییری نکرده  و از نظر تولید نیز هیچ تفاوتی با گذشته ندارند.

وی با انتقاد از ایجاد برخی تعاونی‌ها در روستا افزود: بدترین سیستم توزیع برای روستا است. با کاغذبازی شرایط توزیع تفاوتی نخواهد کرد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره ساز و کار توسعه روستا گفت: توسعه روستا پیچیده‌تر از آن است که با وام دادن حل شود.

وی افزود: تا وقتی دلار ارزان برای واردات می‌دهیم هیچ تولید‌کننده‌ای نمی‌تواند رقابت کند.

محمدرضا رضوانی استاد دانشگاه نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در لایحه دولت فقط هدف روستاها بود اما در مجلس شهرهای زیر 10 هزار هم مورد توجه قرار گرفت، گفت: بیش از700 شهر زیر 10 هزار نفر در کشور وجود دارد.

 وی با بیان اینکه باید فرصت‌های کسب و کار در مناطق روستایی شناسایی و ارزیابی شوند و بعد به سراغ آموزش روستائیان برویم، افزود: باید زیر ساخت های لازم را برای کسب و کار توسعه روستایی را فراهم کرد این در حالی است که تامین مالی در سالهای گذشته به خوبی صورت نگرفته است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برنامه مشخصی برای توسعه روستاها نداریم، اظهار کرد: برنامه راهبردی توسعه روستایی نداریم، تنها برنامه پنج ساله داریم که کفایت نمی‌کند .

 رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه دستورالعمل طرح مشارکت اقتصادی روستائیان در سال 93 ارائه شده است، افزود: در روستای مرزی نهبندان از استان خراسان جنوبی مشارکت اقتصادی بالای200 خانوار را داریم.

 معاون توسعه روستایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه 63 هزار روستا و آبادی داریم، یادآور شد: 2 هزار و 500 روستا فاقد آب شرب هستند.

 وی با اشاره به اینکه 43 درصد گندم کشور توسط روستائیان تولید می شود خاطرنشان کرد: از واردات گندم بی نیاز هستیم.

رضوی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی برای کل کشور نقص دارد افزود: نظام ما شهرگرا و روستاگريز بوده است، گروه پیشروان توسعه روستا تشکیل شده که ترکیبی از افراد با تجربه و تحصیلکرده است .

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور با بیان اینکه در روستا با بحران جمعیت مواجه نیستیم ادامه داد: تعداد روستاهای بالای20 خانوار افزایش یافته است، میانگین سن جامعه روستایی30/5 و میانگین سن جامعه شهری31/5 است .

انتهای پیام/

2 هزار و 500 روستا فاقد آب شرب هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار