عظیمی مطرح کرد؛

شیب تندى پیرى در ایران/۳ برابر شدن جمعیت سالمند در ۳۰ سال آینده

رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به شيب تندى پيرى در ايران گفت: جمعیت سالمند کشور در ۳۰ سال آینده ۳ برابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهين عظيمى رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت در همایش طب سالمندی با بيان اينكه سالمندى جمعيت كشور يك معضل است، گفت: ايران با ٧٤ سال اميد به زندگی در جهان رتبه ٧٥ و در منطقه رتبه دهم و اميد به زندگى با سلامتى رتبه پنجم منطقه را دارد.

وى افزود: هدف ما افزايش اميد به زندگى سلامتی در افراد است كه اكنون در كشور ما ٦٤ سال بوده و ١٠ سال از عمر افراد با معلوليت است.

عظيمى گفت: بيش از ٣٠ درصد جمعيت كشور در سال ٢٠٥٠ سالمند مى شوند؛ در واقع جمعیت سالمند ٣ برابر مى شود و اين آمار از ميانگين جمعيت جهان و آسيا در سال ٢٠٥٠ بالاتر خواهد بود .

رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: سالمندى يك معضل جهانى و برگشت ناپذير بوده اما تفاوت ما با كشورهاى پيشرفته اين است كه برخلاف كشورهاى توسعه یافته ما در عرض ٢٥ سال سالمندى را تجربه مى كنيم و اين شيب تندى محسوب مى شود.

وى عنوان كرد: در ايران حدود  ١٠ درصد جامعه سالمند هستند، پيرترين استان كشور، گيلان با ١٣ درصد جمعیت سالمند است  و سيستان بلوچستان جوانترين استان كشور  محسوب می شود و ١٠.٤ درصد جمعيت تهران سالمند هستند.

عظيمى گفت: ٥١ درصد جمعيت سالمندان زن و ٧٢ درصد جمعيت سالمند كشور شهرنشين هستندكه با معضل تنهايى و آپارتمان نشينى دست و پنجه نرم مى كنند البته در برخى روستاها بالاى ٥٠ درصد جمعيت روستا سالمند هستند.

وى افزود: بيشترين سواد جمعيت سالمندى را مردان شهرى و كمترين سواد را زنان سالمند روستايى دارند.

عظيمى با اشاره به همسردارى سالمندان گفت: ٩١ درصد مردان بالاى ٦٠ سال و ٥٤ درصد زنان بالاى ٦٠ سال در سال ٩٥ همسردار بودند .

وى عنوان كرد: بر اساس سرشمارى سال ٩٥ از بيش از يك ميليون خانوار يك نفره حدود ٥٠٠ هزار نفر سالمند بودند .

عظيمى گفت: ٥٣ درصد خانوارهاى يك نفره سالمند هستند كه از اين ميزان ٨٢ درصد زن و ١٨ درصد مرد هستند.

وى به برنامه هاى وزارت بهداشت در زمينه طب سالمندان اشاره كرد و گفت: يكى از برنامه هاى ما آموزش سبك زندگى سالم به افراد است تا دوران سالمندى سالمى را تجربه كنند همچنين به آموزش سالمندان توجه ويژه اى داريم.

عظیمی با بيان اينكه با طرح تحول سلامت خدمات سالمندى در شهرها نيز گسترش پيدا كرد، افزود: در گذشته خدمات مراقبت سالمندى محدود به روستاها بود اما در طرح تحول سلامت خدمات مراقب سالمندى در مراكز جامع سلامت در شهرها به سالمندان داده مى شود.

وى يادآور شد: در وزارت بهداشت در حال پيگيرى سند ملى سالمندان و منتظر نظر سازمان برنامه بودجه در زمينه تامين بودجه هستيم.

انتهای پیام/

زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا درآمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
مشکلی نیست. بیکاری بیشتر بشه، جوانان هم ازدواج نمی کنند و همگی پیر می شیم.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ای بابا...ما هم پیر شدیم رفت
آخرین اخبار