باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بهترین و شایع‌ترین شیوه‌های جراحی لاغری/ آمبولی چربی را جدی بگیرید

در یکی از روش‌های جراحی لاغری که معده را کوچک می کنند، بیمار علاوه بر اینکه مواد غذایی لازم و محدودی را دریافت می‌کند احساس سیری هم دارد.

بهترین و شایع‌ترین شیوه‌های جراحی لاغری/ آمبولی چربی را جدی بگیریدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پیشرفت علم پزشکی، جراحی‌های لاغری در انواع مختلفی انجام می‌شود که بعضی از این شیوه‌ها نسبت به شیوه‌های دیگر رایج‌تر است. جراحی‌های لاغری با اهداف متفاوتی مانند زیبایی یا درمان انجام می شوند که البته هر2 عوارضی را با خود به همراه دارند.

محمد جعفر فرهوش، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه جراحی‌های لاغری در انواع مختلفی انجام می‌شود، اظهار کرد: اسلیو شایع ترین و بهترین عملی است که انجام می شود. در این روش معده را کوچک  و بیمار احساس سیری می کند و البته  مواد غذایی لازم را هم دریافت می کند.

فره‌وش افزود: در نوع دیگری از عمل، قسمتی از روده برداشته و از بالا معده و قسمت کوچکی از روده کوچی را به باقی روده وصل می کنند. البته این نوع عمل منسوخ شده است و کمتر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: انواع دیگری از جراحی‌های لاغری مثل گذاشتن حلقه وجود دارد که امروزه کمتر استفاده می شود.

عوارض بالن گذاری در معده

فوق تخصص بیماری‌های گوارش با بیان اینکه روش دیگر بالن گذاری در معده است، اظهار کرد: این روش درمان قطعی نیست  ولی برای اینکه بیمار ۱۰-۱۵ کیلو وزن کم کند و شرایط مناسب جراحی را پیدا کند، استفاده می شود. بعد از 6 الی 9 ماه بالن باید خارج شود و بعد از آن امکان بازگشت مجدد به وضع قبلی وجود دارد. در زمان گذاشتن و برداشتن بالن نیز عوارضی برای بیمار دارد.

وی اظهار کرد: به طور کلی در حال حاضر رایج ترین شیوه اسلیو است و باقی شیوه ها کمتر استفاده می شود.

فرهوش با اشاره به اینکه شیوه‌های جدید تری هم در خصوص لاغری وجود دارد که بدون باز کردن شکم بیمار انجام می‌شود، گفت: در این روش با آندوسکوپی وارد معده می‌شوند و با زدن بخیه های کوچک در داخل معده، حجمش را کم می کنند. البته به دلیل نوپا بودن و هزینه زیاد کمتر انجام می‌شود.

وی افزود: به طور کلی اعمال جراحی لاغری عوارضی مثل فیستول، آمبولی و عوارض بیهوشی همراه خود دارد. این روش‌های جراحی به توصیه پزشک برای افراد دارای چاقی مفرط و به منظور درمان بعد از گذارندن سیر درمانی و نتیجه نگرفتن انجام می شود. از این روش ها برای عمل زیبایی استفاده نمی شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش اظهار کرد: اعمال جراحی زیبایی با روش لیپوساکشن انجام می‌شود و تنها چربی های قسمتی که ساکشن می شود را برمی دارد، در صورتی که در چاقی تجمع چربی را در کل بدن داریم.

وی در خصوص عمل های جراحی که به منظور زیبایی انجام می شوند، گفت: در عمل‌هایی که برای زیبایی استفاده می شود، به طور سطحی چربی های زیر پوست با دستگاه ساکشن برداشته می شود. این عمل ها وزن بیمار را حدود چهار الی پنج کیلوگرم کم می کند.

پیشگیری؛  اولین درمان چاقی

فرهوش با اشاره به اینکه از عوارض خطرناک لیپوساکشن آمبولی چربی است، اظهار کرد: ممکن است چربی‌هایی که دستگاه حل می‌کند تا بردارند، وارد جریان خون شده و آمبولی چربی بدهد که بسیار خطرناک است و در بعضی مواقع مرگ بار است. از دیگر عوارض این روش امکان سوراخ شدن روده توسط دستگاه ساکشن است.

وی درخصوص شیوه انجام این عمل توضیح داد: این دستگاه یک ساکشن قوی است که زیر پوست فرستاده می شود و با حرکت دادن آن مثل یک جارو برقی چربی ها را درون خود می کشد. این روش را جراحان پلاستیکی که دوره دیدند انجام می دهند، اما متاسفانه دیده می شود افراد غیرمتخصص نیز این عمل را انجام داده که خطرات بیشتری به همراه دارد.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش در ادامه با اشاره به اینکه اولین درمان چاقی پیشگیری است، اظهار کرد: کودکانی که در دوران مدرسه اضافه وزن دارند باید از همان اول مراقب خوراک و سطح فعالیتشان باشیم تا از چاقی مفرط پیشگیری شود، همچنین کودکانی که در خانواده سابقه چاقی یا دیابت دارند، توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. متاسفانه اکنون 30 درصد کودکان مدارس ابتدایی اضافه وزن دارند.

وی افزود: به طور کلی برای فردی که چاقی مفرط BMI (وزن برحسب کیلو گرم تقسیم بر قد برحسب متر به توان 2) بالای چهل بهتر است تحت نظر مرکزی باشند که متخصص تغذیه، طب ورزشی و روانشناس دارد، چون این افراد افسردگی و اضطراب هم دارند.

فرهوش خاطر نشان کرد: اگر فردی با چاقی مفرط BMI بالای 40 با تغذیه و ورزش به درمان مطلوب نرسید، برای جلوگیری از عوارض بسیار چاقی و آسیب به ارگان های بدن عمل جراحی به او توصیه می شود.

وی یادآور شد: در افرادی با BMI بالای35 که بیماری‌هایی همچون دیابت، سندرم متابولیک، بیماری های مفاصل و... دارند هم این عمل‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
جعفر
۰۸:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام.....من بیست و دوم فروردین 94 با وزن145 کیلوگرم بای پس معده کردم و امروز وزنم شده78 کیلو گرم و از دکترم بابت جراحیش بسیار راضیم و از همینجا از ایشون سپاسگذاری می کنم
Iran (Islamic Republic of)
نورالله حیدری
۱۱:۴۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
من دارم از لاغری میمیرم.چرا کسی فکر ما نیست
آخرین اخبار