سد چم شیر گچساران چشم انتظار اعتبار

طرح ساخت سد چم شیر گچساران به علت کمبود اعتبار به کندی پیش می رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  معاون اجرایی طرحسد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: درشرایط کنونی عوامل اجرایی و پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار فشار زیادی را متحمل می‌شوند به‌طوری که بخش زیادی از کارگاه به‌صورت تک شیفت فعال است.


محمدرضا فاضل افزود: تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس خارجی برای احداث نیروگاه سد چم شیر در این شهرستان هزینه شده است که این اعتبار رو به پایان است.


وی اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اختصاص ردیف اعتبار از محل منابع بودجه عمومی داخلی برای تکمیل این طرح مهم و ضروری است.


فاضل بیان کرد: هم‌اکنون ۸۵۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند در حالی که در سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ نیرو در طرح ساخت سد چم شیر مشغول به کار بودند.

وی با بیان اینکه بخشی از دلایل کاهش نیرو‌ها در سد چم شیر تکمیل برخی قسمت‌ها بوده ادامه داد: تعطیل کردن نوبت شب به دلیل کمبود اعتبار از دیگر دلایل کاهش نیرو‌ها در این طرح بود.

فاضل پیشرفت کاری این سد را ۷۳ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد: طرح سد چم شیر در صورت تأمین اعتبار در سال ۹۷ به مرحله آبگیری خواهد رسید.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.


وی افزود: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب، تولید ۲۸۲۲ مگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.


سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (RCC) ایران است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره در دست ساخت است

انتهای پیام/د

سد چم شیر گچسارن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.