آخوندی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر مطرح کرد؛

پیش‌بینی احداث 13 هزار راه روستایی در برنامه ششم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم توسعه احداث 13 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی پیش‌بینی شده است، در تلاشیم اعتبار این طرح را اجرایی کنیم.

پیش‌بینی احداث 13 هزار راه روستایی در برنامه ششمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امروز شنبه(15مهرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در بحث رسیدگی به مشکلات روستایی نیاز به گفت‌وگو و مذاکره بیشتری داریم تا سهم جدیدتری از مأموریت دولت در تک تک وزارتخانه‌ها پیدا کنیم.

وی افزود: امروز مقیاس اقتصادی بسیاری از فعالیت‌ها گسترده شده است و برای اینکه تولید صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل گردشگری داشته باشیم باید میزان و اندازه تولید را توسعه دهیم، این مسئله با ساختار روستاها در تضاد است باید به نحوی که این تضاد میان اندازه روستا و رشد تکنولوژی باید مدیریت شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: معتقدم تأثیر پذیری روستاها از شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان بدون برنامه از آن چشم‌پوشی کرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: کیفیت زندگی روستایی از جهت مسکن و سایر مسائل همچون خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و... بحثی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی درباره سهم روستاها در مراکز روستایی در تولید ملی افزود: یکی از ویژگی‌های ممتاز روستاها این است که در گذشته واحد خودکفا بودند و قدرت تولید مایحتاج خود را داشتند، روستاها می‌توانند به زندگی یک ملت کمک کنند اما در حال حاضر با توجه به اقتصاد روستایی مشاهده می‌شود که روستاها در حال اتکا به شهرها و در واقع روستاها به دنبال دریافت کمک اقتصادی هستند در حالی که زمانی بخش عمده‌ای از اقتصاد متکی به تولیدات روستایی بود.

آخوندی تصریح کرد: باید ملزومات روستایی را مورد توجه قرار داد، خدمات، زمانی اقتصادی است که ملزومه‌های اقتصادی را در دست داشته باشیم، خوشبختانه همکاران من در بنیاد مسکن در حال پیگیری این مهم هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون 93 درصد جمعیت روستایی به راه آسفالت دسترسی دارند، گفت: اگر بخواهیم این 93 درصد را به صد در صد افزایش دهیم باید صد هزار کیلومتر دیگر راهسازی داشته باشیم، البته باید این طرح را مورد بررسی قرار داد تا ابعاد مختلف آن آشکار شود که آیا ضرورتی به انجام این کار هست یا خیر.

وی متذکر شد: در برنامه ششم توسعه 13 هزار کیلومتر راه روستایی جدید پیش بینی کرده‌ایم که در صورت تأمین اعتبار، می‌توان میزان برخورداری جمعیت از راه آسفالت را افزایش داد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم نسبت به راه روستایی باید میزان بهره روی و شاخص افزایش جمعیت روستایی را مدنظر قرار داد.

آخوندی با تأکید بر اینکه در حوزه حمل و نقل دو بحث مکمل وجود دارد، افزود: یک حوزه مکمل نظام حمل و نقل کار کشاورزی است. بخشی از کالاها و محصولات کشاورزی فسادپذیر بوده و باید آنها را در یخچال‌های مشخص جابه جا کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مدل حمل و نقل کالا در افزایش درآمد روستاییان بسیار موثر بوده و اینکه وسایلی وجود داشته باشد که کالاهای فسادپذیر کشاورزی را سالم به مقصد برساند، امری ضروری است.

وی اضافه کرد: جابه جایی کالای کشاورزی و سیستم حمل و نقل آن باید در دستور کار روستا، دولت و مجلس قرار بگیرد، قاعدتا انجام این امر زمان‌بر است و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای نیاز دارد با این وجود در تلاشم اداره کل حمل و نقل روستایی ایجاد کنم تا بتواند نیازهای این حوزه را برطرف کند.

آخوندی با بیان اینکه معتقدم وجود پایانه‌های مخصوص کالای کشاورزی ضروری است، ادامه داد: پایانه‌های بار، تخلیه و بارگیری مجدد می‌شود اما تصور می‌کنم کالای کشاورزی به دلیل ماهیت فساد پذیری نیاز به پایانه‌های خاص دارد، خصوصا در مناطق گرمسیری وجود این پایانه‌ها اهمیت به سزایی دارد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پایانه کالای کشاورزی باید مجموعه‌ای از خدمات را مشخص کند در واقع این موضوع از جمله حلقه‌های مفقود شده زنجیره کشاورزی است، بنابراین ما به دنبال ایجاد پایانه‌های کشاورزی در استان‌ها هستیم که اگر این موضوع به نوعی سیاست تبدیل شود می‌تواند حجم اقتصاد قابل توجهی در حوزه حمل و نقل کشاورزی داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در چند سال گذشته فشار عمده‌ای برای احداث راه‌ها وجود داشت، اما امروز این موضوع وارد مرحله جدیدی شده است چراکه بحث راهداری راه‌های روستایی در سازمان راهداری تعریف شده است و در این زمینه سازمانی هم برای آن تشکیل داده‌ایم.

آخوندی متذکر شد: از 46 بخشی که اطراف تهران وجود دارد در 42 بخش آن افرادی سکونت دارند که محل اشتغال‌شان در تهران، کرج و شهرهای بزرگ است، مردم تمایل دارند اطراف کلان‌شهرها زندگی کنند اما محل کارشان در مرکز کلان‌شهرها باشد بنابراین ما بحث حمل و نقل حومه را مطرح کردیم تا مردم با استفاده از ریل به کلان‌شهرها متصل شوند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:‌ 37 هزار روستای ایران دارای طرح هادی هستند و این روستاها موفق شدند به سمت صدور سند برای املاک روستایی پیش بروند، همچنین در برنامه چهارم هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی شدند که در برنامه ششم توسعه هم این مهم پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: ‌در برنامه ششم توسعه احداث 13 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی پیش‌بینی شده است که در تلاشیم علی رغم کمبود منابع و اعتبار این طرح را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار