گزارش/

تانک تی72 روسیه، میدان‌دار اصلی نبرد در سوریه

تی 72 چند سالی است که یکی از پایه‌های ثابت جنگ سوریه است؛ زیرا دو طرف جنگ از این تانک‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جنگ سوریه باعث شده برخی خسارات به ارتش سوریه وارد آید که مقصر مستقیم این خسارات ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی منطقه همچون عربستان سعودی، امارات و  اردن هستند. اگر آتش این جنگ خانمان برانداز در هر کدام از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، امارات، اردن، بحرین، قطر و یا دیگر کشورها  برافروخته می‌شد‌، چیزی به نام ارتش در این کشورها باقی نمی‌ماند؛ اما امروز می‌بینیم که پس از 6 سال جنگ هنوز ارتش سوریه در هر نقطه‌ای که حضور دارد با تمام توان با تروریسم مقابله می‌کند و هنوز چهارمین ارتش بزرگ منطقه غرب آسیاست.

یکی از مهم‌ترین علل موفقیت نظامیان داشتن ابزار نوین در جنگ است. فاکتورهای مورد بررسی برای تشخیص بهترین نوع تانک عبارتند از سیستم حفاظتی، قدرت آتش بار، دقت در هدف و قدرت مانور. یکی از قدرتمندترین تانک‌های امروز، تانک T72 روسیه است که در استان حماه سوریه در عملیات ضد داعش یکه‌تازی می‌کند.

تانک تی72 روسیه، میدان‌دار اصلی نبرد در سوریه

طراحی تانک T72 از سال 1967 شروع و در سال 1973 اولین سری این تانک وارد خدمت در صفوف زرهی شوروری شدند. تانکی که به  جرأت آن را برترین تانک در بین این نسل باید دانست. در کنار تانک تی-72 تانک قدرتمندتر تی-64 وجود داشت .با توجه به اینکه  تی-۶۴ امتیازهایی بر تانک متأخرتر و مشهورتر تی-۷۲  از جمله سرعت بسیار بیشتر و قابل اتکاتر در بارگذار اتوماتیک گلوله‌های تانک، سیستم تعلیق منعطف‌تر تانک که خستگی کمتری برای سرنشینان ایجاد می‌کرد، زره مقاومتر، دید بهتر فرمانده تانک، محل نگهداری مطمئن‌تر مهمات، داشت؛ اما این تانک هیچگاه تانک اصلی میدان نبرد در ارتش شوروی و متحدینش قرار نگرفت و تی-72 جایگزین این تانک پیشرفته در خط مقدم زرهی شد.

تانک دارای  سه خدمه است. راننده در جلوی تانک قرار دارد و  از طریق یک دریچه در بالای سرش وارد تانک می‌شود. دارای یک پیسرکوپ برای دید رو به بیرون است که می‌توان  پیسرکوپ جلوی را به چشمی دید شبانه نسل اول  تجهیز کرد.  در برجک فرمانده و توپچی قرار دارد. فرمانده سمت راست و توپ چی در سمت چپ. فرمانده دارای  یک دریچه در بالای سر خود است که بر روی دریچه یک نور افکن دید فروسرخ او یو -۳ جی کی ام  برای دید شبانه  نصب است. تی 72 دارای  پنچره‌های کوچک بر روی دریچه خود است که می‌تواند دید ۳۶۰ درجه داشته باشد و همچنین  یک سایت برای دید رو به  جلو بر روی دریچه در اختیار دارد.

تانک تی72 روسیه، میدان‌دار اصلی نبرد در سوریه

توپچی در سمت  چپ قرار دارد و دو سایت  یکی از نوع تی بی دی –کا۱  برای هدفگیری توپ ۱۲۵ م م  است و یک سایت دید حرارتی تی پی ان – ۱-۴۹-۲۳  با توان درشت نمایی ۵٫۵ ایکس در اختیار  دارد. این سایت توان درگیری در شب تا برد ۱۵۰۰ متری را به توپچی فراهم می‌کند. هر دو بر روی برجک بالای سر توپچی قرار دارند که البته سایت هدفکیری توپ ۱۲۵ م م جلوتر است. سایت آتش اجازه درگیری در روز را تا برد ۴۰۰۰ متر را می‌دهد اگرچه برد واقعی درگیر باتوپ  ۱۵۰۰ متر است.

سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلیمتری از نوع ۲A۴۶است.  سلاح ثاونیه این تانک یک مسلسل ۷٫۶۲م‌م پی‌کا هم‌محور توپ و مسلسل ضدهوایی ۱۲٫۷م‌م ان‌اس‌وی است. توپ دارای خطای ۱ متر در ۱۸۰۰ متر است و برد نهایی ان ۹۱۰۰ متر است اگرچه برد  آتش با موشک لوله پرتاب ۴۰۰۰ متر است. با وجود اینکه توپ ۱۲۵ ، ۲ ای ۴۶ تی ۷۲ مشابه نسخه تی ۶۴ است ولی سامانه لودکننده گلوله در لوله   این دو با هم فرق دارد. در  خشاب ۲۲ گلوله قرار دارد و ۱۷ گلوله نیز در درون بدنه تانک ذخیره شده است. مهمات های مختلفی بر روی تی ۷۲ نصب می شود  ولی بر روی نسخه های تولید مهمات انرژی جنبشی ۳ بی ام ۴۴ با توان نفوذ در ۴۵۰ م زره صفر درجه و یا مهمات های حرج  گود با توان نفوذ در ۷۰۰ تا ۸۰۰ م م زره.

تانک تی72 روسیه، میدان‌دار اصلی نبرد در سوریه

 این تانک دارای دو سیستم تعلیق است. اکسل‌ها از محل اتصال سگدست حالت کشویی دارند. همینطور سیستم دوکفه آن که از نوع تعلیق مستقل است یعنی هر کدام از چرخ‌ها دارای این سیستم است. هر کدام از این کفه‌ها به وسیله چهار فنر مارپیچی که جنس آن از فولاد 28/. و کروم و سیلیسیم است به شاسی تانک متصل می‌شود. کفه بالایی به شاسی یاتاقان بندی می‌شود و کفه پایینی هم به اکسل و شغالدست متصل شده و برای ایجاد تعادل بین فنرها ار اهرمهای پانارد استفاده می‌شود.

تانک تی 72 هم از همین لحاظ که نسبت به وزن کم سیستم تعلیق قدرتمندی دارد تانک فوق العاده نرم و راحت و دنجی برای خدمه آن است. سگدست‌های این تانک 5 اینچ قطر داشته و اکسل‌های آن هم حدود 7.5 اینچ قطر دارند.

تانک تی72 روسیه، میدان‌دار اصلی نبرد در سوریه

 در واقع تانک تی-72 تانک فوق العاده قدرتمندی می باشد که نیاز به خدمه با تجربه و آموزش دیده و تجهیزات و پشتیبانی مناسب و البته تاکتیک نظامی مناسب دارد. متاسفانه در غالب جنگ هایی که تانک تی-72 در آن شرکت داشته تانک فاقد خدمه با تجربه بوده و ستون های زرهی تانک بدون هیچ تاکتیکی یا تاکتیک های نادرست و بدون پشتیبانی وارد نبرد شده و متحمل شکست ها سنگینی شده که چهره این تانک را مخدوش کرده است.

در هر حال امروز تی 72 چند سالی است که یکی از پایه‌های ثابت جنگ سوریه است؛ زیرا دو طرف جنگ از این تانک‌ها استفاده می‌کنند و گروهی که کار با این تانک همه‌چیز تمام را بلد است، می‌تواند بهترین بهره‌برداری را از آن بکند. پس از گذشت 6 سال جنگ؛ ارتش سوریه از بسیاری از کشورهای خریدار سلاح‌های آمریکایی جایگاه بهتری در منطقه غرب آسیا دارد و این موضوع در مقایسه رتبه ارتش سوریه با ارتش امارات عربی متحده، کویت، قطر، بحرین و لبنان کاملا مشهود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
ارتش سوریه برای جنگ بااسراییل ساخته شده بودوالان ۷ سال است درجنگ داخلی وشهری که حرفه اصلی این ارتش نیست مستهلک شده ولذا هرچه زودتر این جنگ بی نتیجه خاتمه وبه جنگ باصهیونیزم اندیشیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار