توصیه نیویورک تایمز به ترامپ:

آقای رئیس‌جمهور مانند یک دولتمرد به حرف مقامات نظامی و اطلاعاتی خود گوش کن / برجام را نابود نکن!

نیویورک تایمز در مطلبی به ترامپ درباره پیامدهای منفی تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای هشدار داد.

آقای رئیس‌جمهور مانند یک دولتمرد به حرف مقامات نظامی و اطلاعاتی خود گوش کنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود با عنوان «آقای ترامپ، از توافق ایران خارج نشو»، نوشت در صورتی که رئیس جمهور آمریکا ماه جاری (میلادی) در گزارش خود به کنگره این کشور بر پایبندی ایران به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) صحه نگذارد، بی‌اثرترین تصمیم خود را در زمینه سیاست خارجی اتخاذ خواهد کرد. نگارنده مطلب سپس می‌افزاید: آقای رئیس جمهور این کار را نکنید. مانند یک دولتمرد رفتار کنید؛ به حرف‌ مقامات نظامی و اطلاعاتی خود گوش کنید و امنیت آمریکا و متحدانش را نسبت به (خودخواهی) خودتان در اولویت قرار دهید.

در ادامه گزارش آمده است تأیید پایبندی ایران به برجام (توسط ترامپ) طبق مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در سال 2015 میلادی به امضا رسید، الزام‌آور نیست. در واقع، اعضای کنگره آمریکا با تصویب قانونی، رئیس جمهور آمریکا را ملزم کردند هر 90 روز یک‌بار گزارشی را درباره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای و اینکه آیا این توافق منافع آمریکا را تأمین می‌کند یا خیر، به کنگره تسلیم کند. بنابراین، علی‌رغم وعده‌ ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، تصمیم او برای تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام، خود به خود باعث نابودی این توافق نخواهد شد. این اقدام احتمالی ترامپ توپ را به زمین کنگره می‌اندازد و قانونگذاران آمریکایی باید درباره وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند. اما این موضوع به خودی خود، یک ریسک است. از سوی دیگر، ابراز نارضایتی ترامپ از برجام تنها باعث خواهد شد واشنگتن از متحدان نزدیکش که برای دستیابی به این توافق بسیار تلاش کردند، فاصله بگیرد.

در ادامه گزارش با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا با اقداماتش خود را در این موقعیت قرار داده، آمده است در جریان رقابت‌های سال 2016، ترامپ که در زمینه سیاست خارجی تجربه‌ای نداشت، موضع سختگیرانه‌ای در قبال برجام اتخاذ کرد. او تاکنون این موضع خود را حفظ کرده است. رئیس جمهور آمریکا حتی در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را یکی از بدترین و یک‌جانبه‌ترین معامله‌هایی که آمریکا تاکنون امضا کرده است، خواند.

نگارنده مطلب سپس می‌افزاید اینگونه قضاوت ترامپ درباره برجام بیانگر عادت اوست که بدون هیچ منطق خاصی سعی در نابودی دستاوردهای باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، دارد. این موضع ترامپ همچنین نفوذ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (رژیم صهیونیستی) را بر روی رئیس جمهور آمریکا نشان می‌دهد. نتانیاهو توافق هسته‌ای ایران را نمایشی مضحک می‌خواند. افزون بر این، تعارض با ایران که در میان مقامات آمریکایی قدمت طولانی دارد، همچنان به قوت خود باقی است.

در ادامه گزارش آمده است ترامپ تاکنون دو بار، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است. مشاوران امنیتی رئیس جمهور آمریکا، از او می‌خواهند در گزارش سوم خود به کنگره نیز این کار را انجام دهد. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ از این روند ناخرسند و عصبانی است. او مصمم است تا پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل تعیین‌شده (15 اکتبر سال جاری میلادی) به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند. اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی –که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت می‌کند– جامعه اطلاعاتی آمریکا و وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) بر پایبندی ایران به مفاد برجام صحه می‌گذارند، بر نگرش ترامپ تأثیری ندارد.

این گزارش می‌افزاید بیشتر اعضای کنگره آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای و پیش از حصول توافق هسته‌ای ایران، با آن مخالفت می‌کردند، اما اکثر آن‌ها اکنون به ارزش چنین توافق پی برده‌اند و مخالف ایجاد بحران هسته‌ای دیگری -در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان آمریکا و کره شمالی- هستند. از سوی دیگر، تضمیمی وجود ندارد که کنگره در صورت ارائه طرح بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایران و یا مذاکرات مجدد هسته‌ای با این کشور، تصمیم درستی اتخاذ کند؛ به همین دلیل، ترامپ باید در اقدامی زیرکانه و درست، پایبندی ایران را تأیید کند.

در پایان گزارش نیز با طرح ادعاهای بی‌اساس رسانه‌های آمریکایی علیه کشورمان مبنی بر دخالت ایران در بحران‌های سوریه و یمن، آمده است: آمریکا در صورت پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و اتحاد با شرکای خود در این زمینه، از شانس بالاتری برای کنترل چنین رفتارهایی (از سوی ایران) برخوردار خواهد بود.

 

انتهای پیام/

مقاله نیویورک تایمز درباره لزوم حفظ برجام از سوی ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اگر بمب اتم ساخته بودیم الان نه امریکا نه کشورهای مزدور جرات گربه رقصونی نداشتن و اسرائیل که پشت همه این قضیه هاست توطئه نمیکرد
آخرین اخبار