همتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بی‌مهری مدیران، کورسوی امید هنر تعزیه را خاموش می‌کند

یک کارگردان تئاتر گفت: اگر به سلیقه مدیران و با بی‌مهری آنها، هنر تعزیه تداوم نداشته باشد، فرهنگ ما پیشرفت نمی‌کند.

بی‌مهری مدیران، کورسوی امید تعزیه را خاموش می‌کندسیروس همتی بازیگر و کارگردان تئاتر، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه و درجه اهمیت هنر تعزیه در کشور گفت: به نظر من، آن‌طور که باید و شاید به هنر تعزیه بها داده نشده است. اگر اجرای تعزیه در طول سال ادامه داشته باشد، ما شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود؛ ولی اگر به سلیقه مدیران و با بی‌مهری آنها، این هنر تداوم نداشته باشد، متاسفانه فرهنگ ما پیشرفت نمی‌کند و آن کورسوی امید هم خاموش می‌شود.

وی با تاکید بر اصیل بودن هنر تعزیه در ایران بیان کرد: زمانی من برای نمایش «قربانی» به جشنواره روهر آلمان دعوت شدم. همیشه دلیل روبرتو چولی سرپرست گروه بازیگران تئاتر آلمان برای انتخاب نمایش برایم سوال بود. سرانجام فرصتی پیش آمد و با وی صحبت کردم و از وی دلیل این انتخاب را جویا شدم. وی در جواب سوال من گفت دلیل آن استفاده از هنر تعزیه برای القای مفاهیم آیینی و سنتی بوده است. او به من گفت چیزی که در کشورهای غربی کم داریم، هنر ایرانی است. این هنر برای ما جذاب بود؛ وگرنه ما نمایش های خارجی دیگر را بسیار بهتر از شما بر صحنه می‌بریم!

این کارگردان تئاتر به کم‌کاری اهالی هنر در عرصه هنر تعزیه اشاره و اظهار کرد: از نظر من ما باید در ماه‌های محرم، صفر، رمضان و در ایام عزاداری اهل بیت (ع) تعزیه برپا کنیم. البته ما به تعداد روز‌های سال تعزیه داریم؛ یعنی ما 365 نوع تعزیه داریم. باید بگویم که تعزیه تنها برای محرم و عزاداری نیست! من با 26 سال سابقه تئاتر هنوز تعزیه‌ای که در راستای ماه محرم نباشد، یعنی شبیه‌خوانی یا تعزیه شادی‌آور ندیده‌ام. معتقدم هر چیز جای خودش را دارد و ما باید متناسب با نوع رویداد، تعزیه‌ را بر صحنه ببریم.

 

انتهای پیام/

 

 اظهارات آقای بازیگر درباره کم‌کاری اهالی هنر در عرصه تعزیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
وای من این بازیگرو دوست دارم باحاله