دستمالچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اصلاحات ناگهانی عربستان؛ تقابل سنت و مدرنیته

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفت: اصلاحات اخیر در عربستان سعودی بی‌شک جامعه و حکومت این کشور را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

اصلاحات ناگهانی عربستان؛ تقابل سنت و مدرنیتهاحمد دستمالچی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اصلاحات اخیر در جامعه عربستان و ایجاد یکباره فضای باز در جامعه که بی‌شباهت به اصلاحات شاه معدوم پهلوی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی نیست، اظهار کرد: بی‌تردید زمانیکه اصلاحات در کشورهایی با جامعه‌ای بسته‌ که به شیوه استبدادی و دیکتاتوری اداره می‌شوند، باشیب تندی پیگیری شود، چالش‌های جدی را به وجود خواهد آورد.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: با توجه به فشارهای زیادی که از قبل بر روی چنین جوامعی وجود دارد به محض آنکه فضای بازی ایجاد شود، این فشارها ناگهان آزاد می شوند و انرژی زیادی را با خود به همراه خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه عربستان سالیان طولانی به شیوه بسته و سلطه آمیز اداره شده است، تصریح کرد:  باز شدن یکباره فضای جامعه عربستان بی‌تردید منجر به ناهنجاری اجتماعی در داخل این کشور خواهد شد و تقابل سنت و مدرنیته پیامد مناسبی را برای این کشور در پی نخواهد داشت.

دستمالچی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی بنده، این شیب تند اصلاحات در عربستان که با سبک و سیاق غربی همراه است، جامعه سنتی عربستان را که اغلب به دلیل وجود حرمین شریفین مذهبی هستند، دچار مشکلات خواهد کرد و تقابل جدی بین این اصلاحات و عقاید مردم به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار