مدیرکل پست استان اصفهان:

روزانه 43 هزار مرسوله به استان اصفهان وارد می شود

مدیرکل پست استان اصفهان گفت در 6 ماهه امسال روزانه 43 هزار مرسوله به استان اصفهان وارد و توزیع شده و 54 هزار صادر می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید رجالی  امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست (17 مهر) ضمن گرامیداشت این روز اظهار داشت: با ظهور پدیده نت و شبکه‌های اجتماعی نقش پست کم رنگ نشده بلکه نوع عملکرد آن تغییر کرده است؛ این را می‌توان از افزایش روز افزون مرسوله‌ها در کشورهای پیشرفته دنیا متوجه شد.

وی افزود: در جهت افزایش خدمات و کاهش هزینه‌ها ادارات پست در سراسر جهان باید هماهنگ عمل کنند، 9 اکتبر روزی است که در تمام 192 کشور عضو شبکه پست جهانی گرامی داشته می‌شود؛ وجه تسمیه این روز، تشکیل اتحادیه جهانی پست در 9 اکتبر 1874 با 22 کشور در برن سوئیس است که پس از سه سال یعنی 140 سال قبل ایران به عنوان 29 امین کشور به این اتحادیه پیوست.

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: از افتخارات کشور ما این است که در دنیا خواستگاه پست را ایران می‌دانند که از حدود 3 هزار سال قبل پیک‌ها و چاپارها وجود داشتند و از 170 سال قبل دارای ساز و کار شد؛ همچنین سال 1294 نخستین قوانین پست به تصویب رسید که هنوز برخی از قوانین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجالی اضافه کرد: پیش از انقلاب سرانه مرسولات محدود بود اما از سال 1367 که شرکت ملی پست به عنوان شرکتی دولتی کار خود را آغاز کرد این سرانه روند رو به رشد داشته؛ بعد از مطرح شدن اصل 44 ابهامی وجود داشت که این شرکت خصوصی باشد یا دولتی اما از آنجا که بیش از 170 کشور پست دولتی دارند در مرداد 95 اساسنامه شرکت ملی پست به امضای رئیس جمهور رسید و کاملاً دولتی شد.

وی کاهش مصرف سوخت، آلایندگی و فساد در سازمان‌ها را از نتایج توسعه پست دانست و یادآور شد: سال 2016 کنگره جهانی در استانبول با حضور ایران برگزار شد و بعد از 12 سال ایران به عنوان عضو شورای راهبری انتخاب شد که تا 4 سال آینده تأثیرگذاری بیشتری در تصمیم‌گیری‌های جهانی خواهیم داشت، همچنین سال گذشته به عنوان ریاست بخش آسیا و اقیانوسیه انتخاب شدیم.

مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به شعار امسال روز جهانی پست «پست هوشمند در خدمت مردم، رقابت، تحول و تکامل» گفت: طبق اساسنامه جدید دو اپراتور جدید به شبکه پست اضافه شده تا خدمات بهتر ارائه شود؛ نخستین سازمانی که در کشور خصوصی‌سازی را آغاز کرده پست بوده و امنایی که در روستاها بودند وظیفه توزیع مرسوله را از گذشته انجام می‌دادند.

رجالی خاطرنشان کرد: در کنار افزایش خدمات الکترونیک صندوق‌های پستی به عنوان نماد حفظ شده و در حال حاضر 520 صندوق در شهرها و 250 صندوق روستایی در سطح استان موجود است؛ همچنین در کل استان به ازای 5162 نفر جمعیت و 108 کیلومتر مربع مساحت یک واحد پستی وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت نقش پست استان اصفهان در شبکه پستی کشور عنوان کرد: 5 درصد ترافیک و درامد کل پست کشور را پست استان اصفهان به عهده دارد که با 239 خط پستی مبادله مرسولات انجام می‌گیرد.

 مدیرکل پست استان اصفهان با بیان این که نیروی انسانی شرکت ملی پست در کشور از 17 هزار به 14 هزار کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: در طول 5 سال اخیر 100 نفر از کارکنان پست اصفهان کاهش پیدا کرده و سعی شده آنجا که نیاز است از بخش خصوصی کمک بگیریم، در حال حاضر 656 نفر در شبکه پست استان فعال هستند.

وی در ادامه با اشاره به آماره 6 ماهه ابتدای سال 96 اظهار کرد: روزانه 43 هزار مرسوله به استان اصفهان وارد و توزیع شده و 54 هزار صادر می‌شود؛ در بخش خرید اینترنتی و بازار الکترونیکی 195 هزار مرسوله وارد و 40 هزار صادر شده که این میزان کم بوده و پست و شرکت‌های اینترنتی باید کمک کنند تا در بخش صادرات آمار افزایش یابد.

رجالی با بیان این که 251 میلیون مرسوله در 6 ماهه در کل کشور جابجا شده، ابراز داشت: 7.8 میلیون کل مرسوله‌های وارده و 10 میلیون مرسولات صادره در پست استان اصفهان ثبت شده، این میزان 16 درصد افزایش ترافیک پستی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی در خصوص سهم انواع مرسولات اذعان داشت: 42.5 مرسولات عادی 2.5 درصد درآمد پست را شامل می‌شوند همچنین 6 درصد پست سفارشی 18.5 درصد از درآمد، 12 درصد پیشتاز 42.5 درصد درآمد، 2.5 درصد مرسولات ویژه 12.5 درصد درآمد و 7 درصد خدمات الکترونیکی 12 درصد درآمد اداره پست استان اصفهان را شامل می‌شود.

مدیرکل پست استان اصفهان اعلام کرد: 7 سرویس نوین به 26 سرویس قبلی طی 5 سال اخیر اضافه شده و فردا با حضور وزیر از 14 سرویس و پروژه هوشمندسازی دیگر نیز رونمایی می‌شود که با 73 میلیارد تومان توسط بخش دولتی تأمین اعتبار شده است.

رجالی با تاکید بر این که استفاده از پست توانسته میلیون‌ها سفر شهری را کاهش داد، گفت: 465 هزار فقره خدمت به ثبت اسناد، ارسال بیش از 1.5 میلیون قبض برای مخابرات، 58 هزار خدمت برای مالیات در خصوص اظهارنامه‌ها، 51 هزار ترافیک برای تأمین اجتماعی، 730 هزار خدمت برای بخش عوارض شهرداری، 22 هزار برای ناجا، 11 هزار برای پزشک قانونی و ... از اهم خدمات ارائه شده توسط پست اصفهان برای 43 دستگاه دولتی است که با پست قرارداد دارند.

وی اضافه کرد: همچنین 582 هزار ترافیک برای ثبت احوال در رابطه با توزیع شناسنامه، کارت هوشمند ملی و ... صورت گرفته که طی آن 465 هزار کارت هوشمند از 53 ایستگاهی که برای صدور کارت هوشمند تجهیز کرده‌ایم توزیع شده است.

مدیرکل پست استان اصفهان تاکید کرد: طبق آمار یک میلیون و 700 هزار نفر کارت ملی خود را تعویض کرده‌اند و این یعنی در استان اصفهان بیش از 2 میلیون نفر هنوز مراجعه نکرده‌اند؛ با توجه به پایان یافتن اعتبار کارت ملی‌های قدیمی تا پایان سال 96 از شهروندان می‌خواهیم زودتر اقدام کرده و به آخر سال موکول نکنند.

وی طرح جی‌نف و سیماک را از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و اولویت‌دار پست استان اصفهان دانست و تاکید کرد: بنیاد مسکن و نظام مهندسی ورود کنند تا طرح سیماک را به عنوان چهارمین استان مستقر کنیم؛ این سامانه یک زیرساخت نرم افزاری برای مدیریت یکپارچه املاک و اماکن است که می‌تواند تراکنش‌ها و فرایندهای کاری و اداری امور مربوط به املاک را در میان دستگاه‌های اجرایی مربوطه الکترونیکی کند.

رجالی در پایان با بیان این که 53 درصد واحدهای پستی در روستا فعال هستند، خاطر نشان کرد: پرتال پست، بازار الکترونیک، کرایه در مقصد، صنادیق هوشمند پستی، سامانه تمبرهای یادبود، غرامت پستی، رهیاب موضعین، مدیریت هزینه از دیگر خدماتی هستند که از سوی شرکت پست در حال حاضر ارائه می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

صندوق‌های پست به عنوان نماد حفظ می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.