در نشست خبری مطرح شد؛

۳۰ تا ۳۵ درصد از مشکلات بارداری مربوط به زنان است/ تأثیر پارازیت‌ها بر روی باروری زوج‌های جوان

فلوشیپ زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی گفت:30 تا ۳۵ درصد از مشکلات بارداری مربوط به زنان و ۳۰ تا ۳۵ درصد مردان و ۲۰ درصد هر ۲ گروه را شامل می‌شود.

۳۰ تا ۳۵ درصد از مشکلات بارداری مربوط به زنان است/ تأثیر پارازیت‌ها بر روی باروری زوج‌های جوانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعیدرضا‌ غفاری‌ متخصص ژنتیک‌ در نشست خبری آغاز همکاری مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بیمارستان کمالی استان البرز (شهر کرج) که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: در کشور حدود‌ 36 تا 40 درصد از افراد در سنین‌ باروری‌ قرار دارند که از این میان 15 درصد‌ به مشکلات‌ ناباروری‌ و 10 درصد‌ به ناباروری‌ دچار هستند‌. ناباروری به حالتی گفته می‌شود که زوجین‌ با وجود یک سال تلاش برای بارداری‌، موفق به بارداری‌ نمی‌شوند، در استان البرز‌ حدود 18 تا 30 هزار خانواده‌ دچار مشکلات بارداری‌ هستند.

وی بیان کرد: هدف ما این است که هم بتوانیم تولد فرزند داشته باشیم‌ و هم اینکه بتوانیم فرزندانی سالم را به دنیا بیاوریم.

 حدود 15 درصد از زوجین نابارور‌ هستند

در ادامه مراسم سیمین ظفردوست‌ فلوشیپ زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی‌ اظهار کرد: ما در صورتی به زنان بالای 35 سال نابارور‌ می‌گوئیم که پس از 6 ماه تلاش برای بارداری موفق به بارداری نشده باشند. زوجینی که دچار مشکلات باروری هستند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند زیرا با افزایش سن زن کیفیت و تعداد تخمک‌های بارور کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه برخی زوج ها که دچار مشکلات باروری‌ هستند راهنمایی مناسبی را دریافت‌ نمی‌کنند یا اینکه مراکز درمانی هزینه‌های بالایی را از آنها دریافت‌ می‌کند که زوجین قادر به پرداخت آنها نیستند بنابراین‌ هدف ما این است که زوج ناباروری‌ نداشته باشیم که به علت‌ دسترسی نداشتن به مراکز درمانی دولتی‌ ، صاحب فرزند نشده باشند.

فلوشیپ زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی افزود: طبق آمار جهانی حدود 15 درصد از زوجین نابارور‌ هستند که در ایران این رقم به حدود 20تا 22 درصد (حدود 3 تا 4 میلیون ) زوج می‌رسد. 30 تا 35 درصد از مشکلات‌ بارداری‌ مربوط‌ به زنان و 30 تا 35 درصد مردان‌ و 20 درصد‌ هر 2 گروه را شامل‌ می‌شود برخی از موارد‌ ناباروری‌ نیز علل شناخته‌ شده‌ای ندارند، چاقی مفرط‌ بر روی باروری و میزان پاسخ‌دهی به درمان تأثیر‌ بسزایی دارد به طوریکه‌ هر چه فرد‌ چاق‌تر باشد‌ احتمال باروری‌ و میزان پاسخ‌دهی به درمانش‌ کاهش پیدا می‌کند؛ ورزش نکردن، مصرف فست‌فود‌ها و تغذیه نامناسب، آلودگی هوا و استعمال سیگار نیز از دیگر عواملی هستند که بر روی ذخیره تخمدانی‌ مؤثر‌ هستند.

ظفردوست‌ یادآور شد: ما نمی‌توانیم در مورد تأثیر پارازیت‌ها بر روی باروری زوجین نظر قطعی بدهیم‌ اما افراد باید‌ تا حد امکان‌ در معرض‌ این پارازیت‌ها و اشعه‌ها قرار نگیرند.

چاقی مفرط و نداشتن فعالیت بدنی احتمال ابتلا به ناباروری را افزایش می‌دهد

در ادامه مراسم مجید ترحمی جنین‌شناس اظهار کرد: زوجین ناباروری که قصد داشته باشند از خدمات باروری با تعرفه دولتی 85 درصد استفاده کنند باید ناباروری اولیه داشته و زیر 42 سال باشند. منظور ناباروری اولیه این است که زوجین با وجود یک سال تلاش برای بارداری موفق به بارداری نخست نشده‌ باشند.

وی بیان کرد: برای رفع کامل مشکل ناباروری در کشور باید هزینه زیادی حدود یک میلیارد و 180 میلیون تومان صرف شود.20.2 درصد زوجین ایرانی که در سنین باروری هستند دچار مشکلات باروری هستند که این رقم در شهرها حدود 19.9 درصد و در روستا ها 22درصد است.حدود 2 تا 3 میلیون زوج دچار مشکلات باروری در کشور داریم.

این جنین شناس افزود: سازمان‌های بیمه گر باید یک بخشی را به سلامت اختصاص دهند به عبارتی باید صنعت بیمه درگیر پوشش خدمات ناباروری شوند زیرا حدود 35 درصد از افراد معمولا به خدمات کمک باروری که کمرشکن نیز هستند، نیاز پیدا می‌کنند.

ترحمی تاکید کرد: سالیانه حدود 88 هزار زوج به جمعیت نابارور کشور افزوده می‌شوند خوشبختانه بخش عمده داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه هستند و دو سوم هزینه این داروها را بیمه پرداخت می‌کند.بیشترین سنی که احتمال باروری زنان در آن شایع است بین 20 تا 25 سال است و زنان به طور کلی پس از 40 سالگی با کاهش چشمگیر ذخیره تخمدان مواجه می‌شوند.

همچنین در پایان مراسم سیامک جبارنیا‌ رئیس بیمارستان کمالی کرج یادآور شد: خوشبختانه اکنون طرح حمایت از زوج های نابارور با تعرفه دولتی شامل همه بیمه‌ها شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار