افتتاح مرکز درمان اختلالات رفتاری خواب

نخستین مرکز تخصصی تحقیقاتی شناسایی، تشخیص و درمان اختلالات رفتاری خواب در شیراز افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: با افتتاح مرکز تخصصی در تشخیص اختلالات رفتاری خواب، فرصتی برای همکاری گروه‌های بالینی بخصوص گروه روانپزشکی، روانشناسی، نورولوژی و علوم اعصاب دانشگاه فراهم شده است تا مشکلات اختلالات خواب را شناسایی کنند.

نامی مدیر گروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: مرکز درمان اختلالات رفتاری خواب بر روی ابعاد مختلف رفتاری شناختی اختلالات خواب مثل حرف زدن، راه رفتن، بی خوابی، کم خوابی، پرخوابی، دندان غروچه، شب ادراری، اختلالات حرکتی اندام‌ها هنگام خواب، وحشت و کابوس در خواب متمرکز است.

وی تصریح کرد: محققان در تلاش هستند با کمک پایگاه داده‌ای که از مراجعه کنندگان دارند بتوانند با ارائه الگوریتم‌های درمانی موفقی در ارتباط با مشکلات شناختی و رفتاری خواب ارائه دهند.

نامی با اشاره به سنجش و ثبت ۱۸ علامت حیاتی بیماران به طور همزمان در هنگام خواب اضافه کرد: هر گونه انحراف در سیگنال‌های ثبت شده نسبت به استاندارد‌های پزشکی موجود نشان دهنده اختلال رفتاری در خواب است.

وی بیان کرد: این اختلالات در خواب می‌تواند در حالت هوشیاری هم مشکلاتی، چون کاهش یادگیری، کم حافظگی، عصبانیت را برای فرد سبب شود که تشخیص و درمان آن‌ها می‌تواند برای افراد درگیر کمک کننده باشد.

علیقلی، عضو دیگر گروه علوم اعصاب نیز گفت: برای دستیابی به نتایج جامع‌تر و دقیق‌تر از ارزیابی اختلالات خواب، نیاز به برخی تست‌های مغزی از جمله قدرت تصمیم گیری، یادگیری و تمرکز در حالت بیداری نیز هست که استفاده از تجهیزات مرکز آزمایشگاهی مغز آزمون انجام می‌شود.

این مرکز در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه انداری شد.

در حال حاضر با تجهیزات این مرکز، امکان انجام تست خواب برای افراد بالای ۱۳ سال فراهم است.

پژوهشگران این مرکز در تلاش هستند با استفاده از فناوری‌های نوین عصبی، میزان اثر بخشی روش‌های درمانی اختلالات رفتاری خواب را بر روی بیماری‌های آلزایمر، سکته‌های مغزی، پارکینسون و ام اس، بررسی کنند.

انتهای پیام/ن

راه اندازی مرکز درمان اختلالات رفتاری خوابدر شیراز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار