باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تخریب پوشش گیاهی زنگ خطری برای وقوع سیل

سیل پدیده‌ای طبیعی است که جوامع بشری آن را به عنوان یک واقعه اجتناب ناپذیر پذیرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ باران یک موهبت الهی است که دست نوازش بر پیکر طبیعت کشیده و روح و جان آدمی راصیقل می‌دهد، اما پس چرا گاهی این موهبت الهی تبدیل به بلایی می‌شود که از آن با عنوان سیل یاد می‌کنیم.

سیل پدیده‌ای طبیعی است که جوامع بشری آن را به عنوان یک واقعه اجتناب ناپذیر پذیرفته است و جزو دسته‌ای از حوادث طبیعی به شمار می رود که انسان‌ها بدان برچسب بلایای طبیعی زده اند، البته این‌ها همواره به خودی خود بلا نیستند و آنچه آنها را بلا گردانیده فعل وانفعالات ما انسان ها است.

علیرغم تمام پیشرفت‌ها وبهبود روش‌های ساخت وساز که زمینه ساز افزایش ایمنی سازه‌ها درمقابل خطراتی، چون زلزله است، این ساخت وساز‌ها افزایش روند تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی را به همراه خواهد داشت.

امروزه فعالیت‌های بشر ودخالت‌های بی رویه آن درپاره‌ای از موارد احتمال وقوع بلایای طبیعی همچون سیل را افزایش می‌دهد که از آن جمله می توان به تخریب محیط زیست و چرای بیش ازحد دام‌ها اشاره کرد.

قطع بی رویه درختان و نبود سد از عوامل وقوع سیل


سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ پوشش گیاهی و جنگلی را عامل اصلی جلوگیری از حرکت سریع آب‌های روان و بروز سیلاب قلمداد کرد.

وی با اذعان بر اینکه جنگل‌های آذربایجان غربی بیش از ۱۰۱ هزار هکتار مساحت دارند، افزود:بیش از ۲ میلیون و ۴ صد هزار هکتار مرتع درسطح استان داریم.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی تخریب مراتع جنگلی گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر دراثر افزایش گشت‌های مراقبت و پایش مانیتورینگ در عرصه منابع طبیعی شاهد کاهش تخریب مراتع جنگلی بوده ایم.

تخریب پوشش گیاهی زنگ خطری برای وقوع سیل


سرهنگ ابراهیم پور گفت:خوشبختانه با تشکیل اتاق مانیتورینگ برای اولین بار در استان شاهد رصد وکنترل کلیه دخل وتصرفات عرصه منابع طبیعی وملی خواهیم بود.

وی ضمن توصیه مؤکد به شهروندان عزیز جهت پرهیز از تخریب مراتع وجنگل‌ها اظهار داشت:شماره تلفن ۱۵۰۴ بصورت شبانه روزی آماده دریافت کلیه اخبار مربوط به تخریب مراتع وقطع درختان است.

اصغر محمودی مدیر بهره برداری از تأسیسات فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ نبود سد را عامل مهمی در روند وقوع سیل قلمداد کرد وافزود: در سیلابی که در فروردین ماه سال جاری به وقوع پیوست رودخانه‌های شهر چای، زرینه رود، مهاباد، زولا وساروق بدلیل وجود سازه‌های کنترلی، عملیات مهار سیلاب بخوبی انجام شد، اما در رودخانه‌های باراندوز، گدار ونازلو بدلیل نبود سازه‌های کنترلی، سیلاب به پایین دست روانه شد.

تخریب پوشش گیاهی زنگ خطری برای وقوع سیل


محمودی  تعبیه نشدن کانال‌های مرتبط با عبور آب‌های سطحی را هم در روند وقوع سیل امری اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: دربرخی معابر شهری، نبود کانال‌های هدایت آب‌های سطحی منجر به  بروز خسارت به مشترکین می‌گردد.

گزارش از مهسا محسنی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.