آغاز فصل سرما و احتمال گازگرفتگی

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با آغاز فصل سرما احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه پارسال 8 نفر (4 مرد و ۴۴ زن ) بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند گفت: این رقم در سال 94 به تعداد 9 نفر بوده است.

امینی افزود: اگر چنانچه کسی با گاز مونواکسید کربن دچار مسمومیت شده باشد بایستی سریعا او را از محیط آلوده به این گاز خارج کرد و در تماس با هوای آزاد قرار داد.

وی گفت: توجه به این نکته ضروری است که در موارد تجمع شدید گاز، علائم مسمومیت طی چند ثانیه می تواند منجر به بیهوشی و مرگ فرد شود.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفت: بسیاری از علایم مسمومیت با گاز منو کسید کربن شبیه علایم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند.

دکترامام بخش قایدی افزود: تهوع، استفراغ و اسهال علائم مسمومیت با منوکسید کربن در کودکان است که با مقادیر پایین تری از منوکسیدکربن بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هنگام مواجهه با افراد مسموم، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید ادامه داد: فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل و اگر تنفس مصدوم قطع شده باشد، احیای قلبی تنفسی نیز باید انجام شود.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، باید از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها اطمینان داشت، گفت: سرد بودن لوله دودکش بخاری، دلیل بر خارج نشدن دود و گاز سمی است.

وی هشدار داد: استفاده از آب گرمکن نفتی، گازی و یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام و یا محیط‌ های کوچک در بسته، منجر به سوخت ناقص و مسمومیت با گاز خواهد شد.

دکتر قایدی در پایان توصیه کرد: از دودکش‌های مخصوص به شکل H استفاده شود.

 

انتهای پیام/ش

افزایش احتمال گاز گرفتگی در فصل سرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.