نگرانی مسئولان اتحادیه باغداران مازندران از برداشت مرکبات نارس

رئیس اتحادیه باغداران مازندران از برداشت زودهنگام مرکبات نارس توسط باغداران در استان انتقاد و اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمد شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه برخی باغدران و سورتیگ ‌دارن اکنون اقدام به برداشت پرتقال کردند، این امر را خسارت بزرگی برای آینده دانست و گفت: این افراد با برداشت پرتقال نارس، اقدام به رنگ‌ آوری و سم ‌زدایی و آن را وارد بازار کردند و به خاطر نارس بودن استانداردهای لازم را ندارد و این تصور ایجاد شد که امسال نیز مانند پارسال پرتقال مازندران بخاطر سرما بی‌ آب و یخ‌ زده است.

وی فروش پرتقال ‌های نارس و بدون استاندارد را منطقی نداست و افزود: با این کار برای فروش ۵ هزار تن، حدود یک و نیم میلیون تن تحت ‌الشعاع قرار خواهند گرفت.

شعبانی خواستار جلوگیری و رسیدگی به رنگ‌ ا فزایی مرکبات شد و گفت: رنگ ‌آوری برخی افراد نیز به قاعده نبوده و به هر ۲ هزار لیتر آب، ۱۰ کیلو رنگ اضافه می ‌کنند درحالی که در کشور آمریکا در هر یک میلیون لیتر آب، دو کیلو رنگ اضافه می کنند.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران توان صادراتی مازندران را بیش از ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: اما قیمت تمام شده ما در برابر سایر رقبا بالا بوده و توان رقابتی ما را پایین می‌ آورد که در این زمینه نیازمند مشوق های صادراتی هستیم و برای شروع حتی می ‌توان از مشوق‌ یارانه کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان که ذکر شده نیز بهره برد.

شعبانی با بیان اینکه امسال بخاطر شرایط جوی، پرتقال ‌ها دارای اندازه متوسط و خوبی است و ریز و درشت کمتر وجود دارد، آن را برای صاردات مناسب دانست و برای افزایش صادرات به وام کم بهره و تسهیل در حمل و نقل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید کیوی کشور مختص مازندران است، وضعیت آن را برای امسال خوب ارزیابی کرد و افزود: بخاطر کیفیت خوب کیوی ما، کشورهای اروپایی نیز قصد خرید آن را داشته اما به دلیل بالا بودن قیمت تمام‌ شده، قدرت رقابت ما کم است که در این رابطه نیز نیازمند مشوق صادراتی هستیم.

انتهای پیام/ م

برداشت زودهنگام مرکبات نارس در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار