احمدی مطرح کرد:

ترویج فضای‌ فناوری‌ و تقویت آن مهمترین‌ وظیفه پارک‌های علم و فناوری

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: پارک‌های علم و فناوری باید برنامه‌ای برای ترویج فضای‌ فناوری‌ و تقویت آن داشته باشند.

ترویج فضای‌ فناوری‌ و تقویت آن مهمترین‌ وظیفه پارک‌های علم و فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  وحید احمدی‌ معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و ششمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم برگزار شد، ضمن اشاره به این موضوع که پارک‌های علم و فناوری به طور متوسط در دومین دهه از حیات‌ خود به سر می‌برند، گفت: مفهوم فناوری تجربه عالمانه‌ای است که ما آن را همراه با تغییراتی که در نظام علمی و پژوهشی کشور به وجود آمد شروع کردیم. این طبیعی است که مفاهیم جدید نیازمند مرور مستمر هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد پیشرفت چشمگیری‌ داشتند ما باید ساختار دانشگاه را با این پارک‌های علم و فناوری‌ یکی کنیم‌ و تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان انتظارات زیادی را که وجود دارد برطرف کنیم.

 وی ضمن اشاره به این موضوع که مجموعه‌ای از تحولات در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: مراکز نوآوری، دانشگاه کار‌آفرین، بحث فن‌ بازار و مباحثی‌ مثل اکوسیستم فناوری همگی از فنون جدید و مورد نیازی هستند که امروزه در حال شکل‌گیری هستند.

 احمدی ضمن خاطرنشان‌ کردن این موضوع که در آغاز برنامه ششم توسعه شاخص‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: نقش پارک‌ها در اجرای برنامه ششم به صورت کامل و واضح بیان شده است در برنامه ششم توسعه در خصوص فناوری و پژوهش با ظرافت‌ بسیار زیاد به مسائل توجه شده است همچنین جداولی‌ در خصوص این موضوعات در آن برنامه تدوین شده است.

همگامی ظرفیت ها و انتظارات در فناوری

 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: امروزه انتظارات در بحث فناوری و پژوهش بسیار زیاد است البته ما بسیار خرسندیم که ظرفیت‌ها هم همانند انتظارات در حال افزایش است. وقتی یک استاندار با تمام قدرت از مراکز فناوری خود دفاع می‌کند و خواستار این است که روز به روز‌ مراکز رشدش‌ تقویت شود بدین معنا است که بحث علم و فناوری در لایه‌های مدیریت علمی در حال توسعه است.

 وی خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته بسیاری از این پارک‌های علم و فناوری‌ صاحب زمین نبودند اما امروزه‌ می‌بینیم‌ که تمامی مشکلات‌ از این دست در حال رفع شدن است که این نشان از عزم جدی در بحث‌ پژوهش و فناوری  است. خوشحالم که در مقطع حال حاضر عزمی‌ جدی وجود دارد‌ و این امید است که در پایان سال 97 با پیگیری‌ها از سمت خودمان و با کمک دستگاه‌های دست‌اندرکار‌ مشکل پارک‌های فناوری علی‌الخصوص‌ نداشتن زمین رفع شود.

تقویت شرکت‌های دانش بنیان‌ ابزار پیشرفت پارک‌های علم و فناوری

 احمدی‌ ضمن اشاره به این موضوع که در حوزه‌های مختلف باید ساختار نظام‌مند وجود داشته باشد، اظهار کرد: در بحث پارک‌های علم و فناوری ما تجربه‌ زیادی نداشتیم. امروز باید سعی کنیم که همراه با آموزش و فراهم‌ کردن ابزارهای لازم‌ از برنامه‌های خود منحرف نشویم‌. تقویت شرکت‌های دانش بنیان‌ و ایجاد ارتباط‌ آنها با داخل و خارج‌ جزو مهمترین  برنامه‌ها است.

 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: با دبیرخانه اقتصاد مقاومتی‌ در بحث تولید و تهیه دستگاه‌های فناوری همکاری‌هایی داشتیم که اگر این تعاملات‌ انجام شود کارهای بسیار خوبی در زمینه فناوری خواهیم کرد. باید با تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تعاملات بسیاری داشته باشیم.

 وی ضمن تصریح این موضوع که پارک‌ها خودشان به صورت‌ مستقل تشریح کنند که چه کارهایی انجام می‌دهند، گفت: اینکه هر پارک علم و فناوری به صورت مشخص‌ بگوید که در کدامیک‌ از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند و نقش‌آفرین است راه فناوری و پیشرفت‌ را هموارتر‌ می‌کند.

 احمدی‌ با اشاره به اینکه‌ ایجاد کنسرسیوم‌ بین کارها‌ یکی از موضوعات مهم است، اظهار کرد: در مناقصه‌های بزرگ شرکت‌‌های کوچک نمی‌توانند فعالیت داشته باشند‌ ما باید زیربنایی به وجود بیاوریم همچنین مشابه‌ پروژه‌ای که در وزارت نفت با دانشگاه‌ها داشتیم این کمک را به پارک‌های علم و فناوری بکنیم که بتوانند برای خود همکاران خارجی‌ پیدا کنند.

 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: باید استانداردهای‌ داخلی پارک‌های علم و فناوری را افزایش دهیم تا با همکاری با یکدیگر‌ به این سمت برویم که به هر نحو ممکن‌ R & D شرکت‌های خارجی و داخلی را وارد کنیم.

 وی با خاطرنشان کردن این موضوع که برای ارتقاء شاخص‌ها هر یک از پارک‌های علم و فناوری سالانه‌ سهم خود را مشخص کنند، گفت: یعنی اینکه هر یک از پارک‌های علم و فناوری بگویند که چه میزان در توسعه فناوری و اقتصادی‌ حرکت می‌کنند. این پارک‌ها باید برای فعال کردن مراکز نوآوری‌ دانشگاه‌ها برنامه داشته باشند‌، ترویج فضای‌ فناوری‌ و تقویت کردن آن از مهمترین‌ وظایف‌ پارک‌های علم و فناوری است.

لزوم تدوین برنامه های اشتغال‌زایی توسط پارک‌های علم و فناوری

 احمدی، گفت: با توجه به سیاست کلان دولت که موضوع اشتغال است می‌توان گفت: پارک‌های علم و فناوری هستند که باید با برنامه اشتغال‌زایی‌ ظرفیتی‌ برای تحقق هر چه بیشتر آن بوجود آورند.

 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به گزارشاتی‌ که در صندوق‌ پژوهش و فناوری است، اظهار کرد: با توجه به این گزارشات‌ برخی از پارک‌ها فعالیت‌ گسترده‌ای دارند اما برخی دیگر خیر. باید با حضور و پیگیری‌ها این موضوع را در تمامی استان‌ها رفع کنیم یعنی در هر یک از استان‌ها یک پارک علم و فناوری فعال‌ داشته باشیم تا از این جهت سرمایه افزایش یابد.

 وی در پایان با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری باید نقش مهمی در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشند، یادآور شد: در حال حاضر 5 پروژه در بحث علم و فناوری داریم. 1- دانشگاه کار‌آفرین، 1- ارتباط صنعت و نقش‌آفرینی در حوزه کلان اقتصادی، 3- مهارت افزایی و سلامت فناوری، 4- بحث آمایش‌، 5- تشویق‌ دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر امید داریم که با مجموعه این همکاری‌ها بتوانیم در بحث‌ فناوری و پژوهش پیشرفت‌ خوبی داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار