علت کاهش کتاب خوانی در بین مردمان خوزستانی چیست؟

نقطه آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و نوشتن و معجزه اسلام قرآن است و راه رسیدن به آن خواندن است و تدبیر.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  ایران مهد دانشمندان بسیاری آوازه ای است که ارتباط تنگاتنگی با کتاب داشتند اما به اعتقاد کارشناسان امروزه مردم با کتابخوانی فاصله بسیار گرفته اند.


در این خصوص نیما اسد زاده جامعه شناس گفت: در عصر اینترنت و ارتباطات قرار گرفته ایم و مردم با یک جستجوی ساده در فضاهای مجازی مختلف به اطلاعاتی که می خواهند دست پیدا می کنند یا گاهی انسان ها احساس می کنند همه چیز را بلدند و نیازی به تحقیق نیست که این امور سبب آن شده که مردم کمتر به سمت کتاب خوانی کشیده شوند.


یکی از کتاب فروش های قدیمی شهر اهواز در خصوص استقبال نکردن مردم از کتاب و کتابخوانی بیان کرد: مردم یا مشغله فکری دارند یا تنوع متاب ها پایین آمده است یا قیمت کتاب افزوده شده و مردم را از کتاب و خواندنش زده کرده است.


در استانی که حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد تعداد کتابفروشی ها بسیار اندک است.


سعید اسدی رئیس اتحادیه نوشت افزار درباره تعداد کتابفروشی ها گفت: باید حداقل برای هر 600 یا 700 نفر یک کتابفروشی باشد اما متاسفانه حدودا هر 30 هزار نفر یک کتابفروش تاسیس شده است حتی کسانی که امسال برای اخذ پروانه کسب اقدام کرده اند تعدادشان نسبت به سال های قبل بسیار کمتر شده است و علت آن افزایش قیمت کتاب و کاهش کتابخوان در سطح استان است.


یکی از راه های توسعه فرهنگی اهمیت دادن به کتاب و ترویج کتابخوانی در جامعه خصوصا در بین جوانان و نوجوانان است.


جامعه شناسان معتقدند اقوام و مللی که با کتاب مانوس بوده اند فرهنگ پویاتری داشته اند پس چه خوب است که مسئولان و تمام دستگاه ها نسبت به زنده شدن فرهنگ کتابخوانی دربین عموم مردم اقدامی اساسی انجام داده و مردم را ترغیب به کتابخوانی نمایند.

 مقام معظم رهبری نیز عنایت ویژه ای به امر کتاب خوانی داشته اند و می فرمایند:

 

اسلام دين «علم» و «پايبندى به ارزشهاى معنوى» است؛

امروز كتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است؛

در جامعه‏ ى اسلامى، كتابخوانى بايد همگانى و فراگير شود؛

فرآيند كمال بشرى به وسيله‏ ى كتاب تحقق مي ‏يابد؛

كتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

 

وقتی جهل و بی خبری جامعه ای را از پای درآورد یا شبه ها ذهن جوانان را فلج کند بدون شک یکی از مهمترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید مطالعه است.


انتهای پیام/و


پایین بودن سرانه مطالعه در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار