رئیس انجمن شنوایی شناسی فارس خبر داد؛

کم شنوایان فارسی گوش به زنگ افزایش تعهدات بیمه‌ای

امسال با ورود بیمه‌ها بخشی از هزینه‌ها برای خرید سمک تقبل شده است که کمک بزرگی به کم شنوایان خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی شایان رئیس انجمن شنوایی شناسی فارس به گسترش حیطه فعالیت‌های رشته شنوایی شناسی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در گذشته رشته شنوایی شناسی، بیشتر به دو تست ادیومتری و تیمپانومتری خلاصه می‌شد، اما هم اکنون شنوایی شناسان با انجام تست‌های گوناگون و ارزیابی و مشاوره‌های علمی نقش برجسته‌ای در تشخیص بیماری‌های شنوایی دارند.

وی افزود: در حال حاضر تشخیص بیماری‌ها توسط متخصصان گوش، حلق و بینی و با تلاش همکاران ما از طریق بررسی علمی حرکت پرده گوش و عفونت‌های پرده ای، تست‌های الکتروفیزیولوژی، تست‌های تعادلی، انجام شنوایی سنجی و تجویز سمعک میسر شده است به گونه‌ای که در اکثر موارد تشخیص پزشکان بر پایه بررسی‌ها و آزمایش‌های همکاران شنوایی شناس صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن شنوایی شناسی فارس در خصوص علت عمده کم شنوایی و ناشنوایی در بین مردم به مشکلات ژنتیکی و بی توجهی به آلودگی‌های صوتی اشاره و اظهار کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که در صورت وجود مشکلات ژنتیکی و یا وجود فرد ناشنوا در فامیل از ازدواج‌های فامیلی اجتناب کنند، زیرا ناشنوایی‌های ناشی از مشکلات ژنتیکی اغلب قابل درمان نیست و تنها می‌شود به تجویز سمعک و گفتار درمانی در این زمینه بسنده کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات شنوایی در بین مردم، بی توجهی به آلودگی‌های صوتی و محافظت نکردن مناسب از گوش است، که این موارد بسیار در افرادی که با وسایل پر سر و صدا سر و کار دارند به کرات دیده می‌شود که این موضوع در صورت ادامه و استفاده نکردن از گوشی‌های محافظ مناسب، مشکلات جدی شنوایی را در پی خواهد داشت.

علی شایان در خصوص درمان مشکلات شنوایی گفت: در اکثر موارد پارگی پرده و ضایعات گوش خارجی و گوش میانی با انجام عمل‌های جراحی قابل درمان است، اما ضایعاتی که در گوش داخلی رخ می‌دهد به هیچ عنوان قابل بهبودی نیست و حتما باید از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک استفاده نمود.

رئیس انجمن شنوایی شناسی فارس ضمن تاکید بر پیشگیری به هزینه‌های زیاد خرید سمعک اشاره و بیان کرد: امسال با ورود بیمه‌ها بخشی از هزینه‌ها تقبل شده است که در صورت افزایش تعهدات و قبول سایر هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای کمک بزرگی به کم شنوایان خواهد شد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات شنوایی شناسان استان از مردم خواست با رعایت نکات بهداشتی به سلامت گوش و شنوایی خود کمک کنند و از والدینی که دارای کودکی با مشکل گفتاری و تلفظی هستند درخواست کرد تا با مراجعه سریع به کلینیک‌های شنوایی از روند پیشرفت این بیماری جلوگیری و اقدام مناسب را برای درمان و توانبخشی فرزندشان انجام دهند.

در حال حاضر بیش از ۴۵ کارشناس شنوایی شناسی در استان فارس کار بررسی میزان شنوایی و انجام تست‌های تکمیلی را انجام می‌دهند و حدود بیش از ۳۲ مرکز شنوایی شناسی در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/ن

با ورود بیمه‌ها بخشی از هزینه‌ها برای خرید سمک تقبل شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.