نیویورک‌تایمز: لغو برجام از سوی واشنگتن این پیام را ارسال می‌کند که حرف آمریکا دیگر ارزشی ندارد

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت تایید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی واشنگتن این پیام را می‌فرستند که آمریکا به قدرت غیرقابل اعتمادی تبدیل شده است که حرف‌هایش ارزشی ندارد.

نیویورک‌تایمز: لغو برجام از سوی واشنگتن این پیام را ارسال می‌کند که حرف آمریکا دیگر ارزشی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت موضع‌گیری‌های غیرعاقلانه ترامپ درباره ایران، علاوه بر خطرناک‌تر کردن شرایط خاورمیانه، دنیا را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد.

در این تحلیل درباره موضع‌گیری‌های ترامپ درباره ایران آمده است: ولفگانگ اشینگر، سفیر سابق آلمان در آمریکا، گفت «اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این هفته توافق هسته‌ای ایران را رد کند، نشان خواهد داد اصلا برای متحدان آمریکا ارزشی قائل نیست.»

در واقع این تصمیم بدترین کاری خواهد بود که تاکنون دولت ترامپ درباره اجرای آن تصمیم خواهد گرفت.

امتناع رئیس جمهور آمریکا برای تایید توافقی که حتی جیمز متیس، وزیر دفاع خودش، معتقد است ایران به آن پایبند است و این که حفظ آن به نفع منافع ملی آمریکاست، یک پیام قوی را در این خصوص مخابره خواهد کرد که آمریکا به قدرت غیرقابل اعتمادی تبدیل شده است که دیگر حرف هایش ارزشی ندارد.

به نوشته نیویورک تایمز، از سال ۱۹۴۵ این موضع‌گیری‌های آمریکا بوده است که در تعیین امنیت جهانی نقش تعیین کننده‌ای داشته است؛ اما از این پس باید با همه این‌ها خداحافظی کرد.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، که از ترامپ خشمگین است، با تشبیه کاخ سفید به خانه سالمندان می‌گوید، رفتار‌های بی‌پروایانه ترامپ دنیا را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد.

در چنین الگوی رفتاری بچه‌گانه‌ای تایید نکردن توافق هسته‌ای چند جانبه نیز گنجانده شده است؛ توافق موثر و کارآمدی که از حمایت چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان برخوردار است.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: «این توافق یک قرارداد برای اشاعه نیافتن سلاح هسته‌ای است، نه توافقی برای اعطای امتیاز چانه‌زنی به ایران. این توافق سازش دشواری میان دو کشور متخاصم یعنی ایران و آمریکا بود که سابقه خصومت آن‌ها به چند دهه باز می گردد.»

در نتیجه این توافق، برنامه هسته‌ای ایران پس از یک دهه توسعه سریع متوقف شد. تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ ایران و ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور نیز تا حد زیادی کاهش یافت؛ سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۳.۷ درصد کاهش یافت؛ بازرسی‌های خارجی از سوی آژانس انرژی اتمی سازمان ملل دقیق است. آژانس نیز همانند متیس معتقد است ایران به این توافق پایبند است.

در ادامه این مطلب آمده است: هرچند خودداری ترامپ از تایید توافق هسته‌ای به معنی لغو آن نیست، به معنی برداشتن حمایتش از این توافق است و همچنین به اعتبار آمریکا آسیب می‌زند.

شاید کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان، تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال نکنند-اقدامی که توافق هسته‌ای را نابود خواهد کرد- و یا اقدامات دیگری را انجام دهد که توافق را از بین ببرد، اما ترامپ با تایید نکردن این توافق آسیب جدی به آن وارد خواهد کرد و این سوال را در ذهن دیگر کشور‌ها ایجاد می‌کند که چرا باید با آمریکا توافق کند.

نیویورک تایمز در انتهای تحلیل خود آورده است: ترامپ با این تصمیم خود خاورمیانه را به مکان خطرناک‌تری تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک تایمز از بی‌ارزش شدن حرف آمریکا در صورت لغو برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
لغو برجام = تحریم ایران = جنگ با ایران = جنگ جهانی سوم = نابودی کره زمین
آخرین اخبار