ایران‌زمین/ 113

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان + تصاویر

اسفراین بر مبنای اسناد تاریخی جولانگاه مقدونیان بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسن خان اعتماد السلطنه به نقل از برخی منابع، اسفراین  را چمن کالپوش دانسته است. چمن کالپوش بر اساس آنچه در اعتقادات اهالی منطقه مشهود است، آخرین منزلگاه داریوش سوم است. بنابراین باید دشت اسفراین را جولانگاه مقدونیان دانست. این دشت از دستبرد و سم ستوران یونانی در امان نبوده است.

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان

بنا بر این گزارش، شهر اسفراین امروزی در شمال غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این شهر دربرگیرنده بیش از ۲۵ بقعه از بزرگان و امامزادگان است.

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان

شایان ذکر است؛ شهر فعلی اسفراین از ۱۹ محله تشکیل شده و زیستگاه حیواناتی، چون آهو، گرگ، گورکن، خرگوش، روباه، گراز، پلنگ، کفتار و بز کوهی است. منطقه حفاظت‌شده ساری گل در شمال شرقی اسفراین قرار گرفته است.

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان

گفتنی است؛ ابوعبدلله حمد بن احمد مقدسی در خصوص اسفراین می‌نویسد: اسفراین روستایی بزرگ و مرکز انگور خوب و کشتزار است، جاده گرگان آن را به دو نیمه می‌کند. شهر آن به همین نام است. آباد و گرانقدر است، از نهری که از کوه می‌آید می‌آشامند در شهر‌های این روستا مهم‌تر از آن نیست. مردم آن اهل حدیثند.

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان

خاطرنشان می‌شود؛ ابوعبدالله الحاکم مؤلف تاریخ نیشابور نیز اسفراین را شهری خوش آب و هوا ذکر کرده‌ است و قباد پادشاه ساسانی نام اسفراین را به علت داشتن آب و هوای خوب «مهرجان» گذاشته‌ است.

 

انتهای پیام/

 

اسفراين را بيشتر بشناسيد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.