ادعای دیپلمات انگلیسی: بر چگونگی استفاده عربستان از تسلیحات انگلیسی نظارت می‌‎کنیم

فرستاده دائم انگلیس در سازمان ملل ادعا کرد لندن اقداماتی را برای حصول اطمینان از چگونگی استفاده عربستان از تسلیحات وارداتی از انگلیس مدنظر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، بر اساس ادعاهای یک دیپلمات بلندپایه انگلیسی، لندن از نزدیک بر استفاده نهایی از تسلیحاتی که به عربستان فروخته می‌شود، نظارت می‌کند.

متیو رایکرافت – فرستاده دائم انگلیس در سازمان ملل – روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت کشورش برای حصول اطمینان از استفاده صحیح از تسلیحات، اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی ادعا کرد: «انگلیس اقدامات بی‌نهایت سختگیرانه‌ای را برای حصول اطمینان از چگونگی استفاده نهایی از هر گونه تسلیحاتی که به فروش می‌رسد را اندیشیده است.»

وی افزود: «ما این مسئله را در قبال عربستان با جدیت تمام دنبال می‌کنیم.»

اظهارات وی در حالی بیان شده است که یک گزارش از جانب سازمان ملل، ائتلاف به سرکردگی عربستان را به دلیل نقض حقوق کودکان در یمن، در لیست سیاه قرار داد.

گزارش اخیر سازمان ملل که در روز 5 اکتبر منتشر شد اعلام کرد این ائتلاف با حمله به مدارس و بیمارستان‌ها مسئول به قتل رسیدن و جراحت 683 کودک در سال 2016 بوده است.

رایکرافت روز سه شنبه گفت «از سازمان ملل به دلیل خطاب قرار دادن عربستان سعودی در رابطه با درگیری‌های یمن قدردانی می‌کنم.»

با این‌حال، ریاض این گزارش را رد  و ادعا کرده است اعداد و ارقام منتشر شده در آن «نادرست و گمراه‌کننده است.»

دادگاه عالی لندن در ماه ژوئیه، حکمی صادر کرد که به موجب آن انگلیس می‌تواند صادرات تسلیحات به عربستان را ادامه دهد. این حکم در حالی صادر شده است که بسیاری اعلام کرده بودند صادرات این تسلیحات به عربستان به نقض حقوق بشر منجر می‌شود.

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس و سازمان‌های غیردولتی در این کشور از فروش تسلیحات دولت انگلیس به عربستان انتقاد کرده اند.

جرمی کوربین – رهبر حزب کارگر انگلیس – بارها از دولت این کشور درخواست کرده است صادرات تسلیحات به عربستان را تعلیق کند.

وی در ماه ژوئیه مصاحبه‌ای اختصاصی با الجزیره گفت: «ما همواره استفاده عربستان سعودی از این تسلیحات در یمن را محکوم کرده ایم و درخواست برای تعلیق فروش سلاح به ریاض را ارائه داده ایم تا نشان دهیم خواستار روند صلح در یمن هستیم و نه تعرض عربستان به این کشور.»

عربستان سعودی که بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس به شمار می‌رود در دو سال گذشته تسلیحاتی به ارزش 4 میلیارد دلار را از انگلیس دریافت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار