رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس:

قوای سه‌گانه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی متحد شوند

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه دولت به تنهایی در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق نخواهد بود، گفت: هر سه قوه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی متحد شوند.

قوای سه‌گانه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی متحد شوندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس امشب در آیین افتتاح نمایشگاه و دومین جشنواره صنایع برتر با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: هرچه جلوتر می رویم اقتصاد مقاومتی را بیشتر درک می کنیم که منشاء آن تجربیات سال های اخیر و مسائل داخلی کشور است.

وی ادامه داد: تاب آوری و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی که بر اقتصاد اثرگذار است را اقتصاد مقاومتی می دانیم اما تحقق آن نیاز به اتحاد هر سه قوه و شرایطی دارد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته نیز خود را در برابر تکانه های موثر بر اقتصادشان مقاوم کرده اند، اضافه کرد: زمزمه اقتصاد مقاومتی نیز از هفت سال پیش در کشور که حرف از تشدید تحریم ها بود به میان آمد اما نامگذاری متناسب با آن به دو سال اخیر منتهی شده است.

برجام ۴ سال اقتصاد کشور را درگیر بحث کرد

فولادگر با بیان اینکه باید همواره اقتصاد را مقاوم کنیم تا آسیب نبیند، افزود: نوسانات اقتصادی و پس از آن مطرح شدن برجام، چهار سال کشور را درگیر بحث و حرف کرد و اقتصاد کشور را معطل نگه داشت و فرصت را از دست دادیم.

وی با تاکید بر اینکه رئوس اقتصاد مقاومتی مردمی کردن، دانش بنیان شدن، بالا بردن بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید است، تصریح کرد: باید با این شیوه ها اقتصاد را تقویت کرد و تاثیرات منفی را بر اقتصاد کم کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس عنوان کرد: بار اقتصاد مقاومتی بر دوش تولیدکنندگان در سطح کشور است و باید دست به دست هم بدهیم و اجازه ندهیم دشمن به هدف خود برسد و با تمام توان تاثیرات منفی را به کمترین میزان برسانیم.

اقتصاد باید بسیج گونه به مردم واگذار شود

وی با اشاره به بند نخست اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن آن افزود: باید ساختار دولت اصلاح شود و دولت تصدیگری را کم کند و مردم برای به دوش کشیدن بار اقتصاد کشور به میان بیایند و همانند میدان جنگ که بسیج شکل گرفت و به میدان آمد، اقتصاد را نیز بسیج گونه به مردم بدهیم.

فولادگر حضور مردم در میدان را از طریق شرکت های تولید تعاونی و اصناف و واحدهای کوچک امکانپذیر دانست و گفت: سیاست های اصل ۴۴ و اصلاح ساختار دولت گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و تا ساختار اصلاحی دولت صورت نگیرد نمی توان انتظار داشت مردم به عرصه بیایند چراکه هنوز با نهادی دولتی مواجه هستیم که فربه است.

وی با بیان اینکه مجلس نیز باید در این زمینه کمک ویژه داشته باشد، ادامه داد: در زمینه شفاف سازی و فساد و جذب سرمایه ها به تولید نیز باید فعال شد و تولید داخل را که لازمه موفقیت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است، مورد توجه قرار داد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس تصریح کرد: حاکمیت باید بسترهای لازم را برای تولید فراهم کند و از سویی تولید کننده نیز به حداکثر بهره وری برسد و رقابت پذیر باشد و تولید را با بالاترین کیفت عرضه کند و در عین حال قیمت تمام شده را به کمترین میزان برساند.

مشکل وضع قانون نداریم بلکه مشکل در اجرای قوانین اقتصادی است

وی اضافه کرد: قوانین خوبی در مجلس تصویب شده و به اندازه کافی قوانین حمایتی مالیاتی و بانکی در کشور داریم اما آنچه که در این زمینه مشکل ساز شده عدم اجرای قانون درست است.

فولادگر بیان داشت: نگاه دولت نیز باید تغییر کند که به صدور مجوز ها به چشم درآمدزایی نگاه نکند چراکه بسیاری از این مجوزها مانع تولید است و کار را سخت تر می کند، تولید به مجوزهای محیط زیست نیاز دارد اما برخی مجوزها به قدری فرآیند کار را طولانی می کنند که موانعی برای تولید به شمار می رود.

وی مقوله بعدی تحقق اقتصاد مقاومتی را تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: ارزش افزوده در تکمیل زنجیره تولید محقق می شود که متاسفانه در داخل کشور تولید به صورت جزیره ای است اما در برخی نقاط به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداشته شده و باید از آن حمایت شود.

دولت به اهداف خود در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نرسید

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس بیان داشت: مشکل اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی این است که قوانین به درستی اجرا نمی شود و یا قوانین هم پوشانی ندارد لذا مقرر شد سه قوه توان خود را به کار بگیرند تا این سیاست ها تحقق یابد.

وی افزود: در دولت اقدامات خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شد اما نهایتا به هدف نرسیدیم و لازم است هر سه قوه در زمینه اقتصاد مقاومتی متحد شده و فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/ز

قوای سه‌گانه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی متحد شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدهادی علوی تفتی
۱۰:۵۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
ان شاالله