در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

احتمال دارد ترامپ در برجام باقی بماند/باید کاری کنیم که نقض برجام برای آمریکا پرهزینه باشد

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور کارشناسان به موضوع برجام و احتمال خروج ایالات متحده آمریکا از آن پرداخت.

گفتگوی ویژهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین الملل، نجف زاده خبرنگار صدا و سیما در نیویورک، پروفسور فلینت لورت مشاور پیشین کاخ سفید و گوهری مقدم استاد روابط بین الملل با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهبرد سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران پرداختند.

 پروفسور فلينت لورت مشاور پیشین کاخ سفید در ابتدا طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اکثریت آمریکایی ها طرفدار باقی ماندن آمریکا در برجام هستند گفت: ترامپ علیه افکار عمومی آمریکا رفتار می‌کنند و می خواهد از توافقنامه خارج شود و این مسئله سبب کاهش محبوبیت او شده است.

 وی با بیان اینکه آمریکایی ها از تفرقه ای که در دولت ترامپ وجود دارد آگاه هستند اظهار داشت: دولت ترامپ درباره مسئله توافق هسته ای ایران به شدت دچار تفرقه شده است.

 احتمال دارد ترامپ در برجام بماند

مشاور پیشین کاخ سفید با اشاره به اینکه سیستم امنیت ملی ترامپ با وجود اینکه ابتدا با مذاکرات مخالف بود اکنون تأکید دارد آمریکا در این توافقنامه بماند افزود: احتمال دارد ترامپ در برجام باقی بماند.

در ادامه گفت و گوی ویژه خبری جلال دهقانی فیروز ابادی استاد روابط بین الملل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه سیاست خارجی ترامپ ناسیونالیسم افراطی است ؛ اظهار داشت : این یک راهبرد برای تامین منافع ملی آمریکاست.

وی با اشاره به راهبرد یکجانبه گرایی و اوباما زدایی به عنوان دو اصل دولت جدید ایالات متحده افزود: تلاش دولت جدید امریکا این است که از سیاست های آمریکا اوباما زدایی کند.

استاد روابط بین الملل با بیان ساز و کار برجام برجام و انتقادات ترامپ به این توافقنامه بین المللی گفت : ترامپ یک ضدیت جدی با ایران دارد.

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به ادبیات بی ادبانه ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت : یکی از ویژگی های شخصیتی ترامپ تناقض رفتاری اوست.

وی گفت : در واقع تفکیک بین دولت و ملت ایران از سوی ترامپ یک تاکتیک سیاست خارجی از سوی آمریکاست.

استاد روابط بین الملل با اشاره به حمایت مردمی جمهوری اسلامی یادآور شد : آقای ترامپ با استفاده از رای مردمی قطعی رئیس جمهور نشده است.

وی ادامه داد: یکی از اصول سیاست خارجی ترامپ عمل گرایی غیر اخلاقی است.

 دهقانی فیروزآبادی گفت : ترامپ و تیمش در قبال برجام یک تفسیر به رای کرده اند که این تفسیر توسط بخشی از حاکمیت آمریکا و ۵ به اضافه ۱ شناخته می شود.

وی افزود : تفسیری که ترامپ از برجام دارد قابل قبول نیست و یک اجماع علیه او در جامعه بین المللی شکل گرفته است. برجام یک توافقنامه دو جانبه و چند جانبه نیست ؛ بلکه بخشی از قطعنامه شورای امنیت است.

استاد روابط بین الملل گفت : جمهوری اسلامی باید اقداماتی را انجام دهد تا تلافی نقص برجام باشد.

لابی ها در تصمیم گیری های خارجی ایالات متحده نقش مهمی دارند

در ادامه این برنامه ابوذر گوهری مقدم استاد روابط بین الملل عنوان داشت : رییس جمهور و شخص تصمیم گیرنده یک عنصر جدی در تعیین سیاست خارجی ایالات متحده است.

وی با اشاره به نفوذ برخی شخصیت ها در تصمیم رییس جمهور آمریکا افزود: کنگره هم حزبی آقای ترامپ است و در تعدیل و حمایت از سیاست های رییس جمهور نقش جدی دارند.

گوهری مقدم با بیان ابعاد نقش و نفوذ ایپک در تصمیم گیری کلان سیاست خارجی آمریکا گفت : ایپک در تصمیم گیری های آمریکا در قبال ایران نقش جدی دارد.

 استاد روابط بین الملل تاکید کرد : لابی ها در تصمیم گیری های خارجی ایالات متحده نقش مهمی دارند.

وی گفت : انچه که تقریبا عمده کارشناسان معتقدند که پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا تایید نشود؛ کنگره آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها در این شرایط اقدامی نمی کند.

وی با اشاره به استیصال آمریکا در قبال ایران گفت : سیاست ترامپ حفظ برجام در کنار افزایش فشار ها با هماهنگی کنگره است.

گوهری مقدم درباره تحریم سپاه توسط آمریکا گفت : قانون کاتسا مهمترین هدفش محروم سازی ایران از منافع برجام است که ناقض برجام است.

استاد روابط بین الملل تاکید کرد : اقدامات اخیر آمریکا در قبال سپاه در راستای تفرقه بین دولت و ملت است.

وی گفت : قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی یک بدعت خطرناک است. بخشی از پاکترین و شجاعترین افراد را بخواهند در لیست گروه های تروریستی یک نفاق است که امروز صراحتا آن را می بینیم.

گوهری مقدم با بیان اهمیت دیپلماسی تعامل با سایر کشورهای جهان گفت: ما اقداماتی را در چهارچوب برجام انجام دهیم که نقض برجام هم نیست. ما باید کاری کنیم که نقض برجام را برای دشمن پر هزینه کنیم.

 در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری کامیل حواش تحلیلگر مسائل بین المللی گفت : برخی طرف های برجام خوش بین به ادامه برجام هستند.

وی با اشاره به بحران های منطقه ای در منطقه غرب آسیا گفت: برجام در این زمینه نیز توافق مهمی است‌.

سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ابهام راهبردی در سیاست خارجی ترامپ نهفته است گفت: ترامپ دارای ویژگی های خاصی از جمله اقتدارگرایی، خودشیفتگی، بی‌پروایی، اقتدار طلبی و اهل بلوغ است.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به بحث بلوف، تهدید و ابهام استراتژیک ترامپ افزود: ترامپ به لحاظ شخصیتی و روانی ویژگی خاصی دارد.

 وی با بیان اینکه ترامپ از معدود رهبران سیاسی است که هیچ سابقه سیاسی در کارنامه ندارد خاطرنشان کرد: عدم سابقه سیاسی و عدم کار دولتی ترامپ باعث شده که رئیس جمهور آمریکا فهم درستی از سیاست نداشته باشد.

 دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سياست‌خارجی ترامپ بر اساس برنامه و راهبرد خاصی است ادامه داد: از ویژگیهای سیاست‌خارجی ترامپ توسعه قدرت نظامی، عملگرایی غیر اخلاقی و ابهام راهبردی است.

 ابوذر گوهری مقدم استاد روابط بین الملل در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه تشدید اختلافات در کاخ سفید سبب شده است تا تیلرسون رئیس‌جمهور آمریکا را کودن خطاب کنند گفت: بی‌سابقه است که یک رئیس جمهور تا به این حد خانواده خود را در سیاست دخیل کند.

 وی با اشاره به اینکه بخشی از نظامیان بازنشسته از ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند ادامه داد: امروز شاهد اختلافات جدی در سیستم نظامیان اطراف ترامپ، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا هستیم .

 این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ نسبت به روز اول ورود خود به کاخ سفید جامعه پذیر تر شده است گفت: وابستگی حزبی ترامپ تا حد زیادی زیر سوال است لذا وقتی وابستگی حزبی پایین است تیم لازم برای اداره کشور را هم نخواهد داشت بنابراین ترامپ از بخش های مختلف يارکشي کرد .

کامران نجف زاده خبرنگار صدا و سیما در نیویورک گفتگوی زنده با اشاره به جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اعتقاد اکثریت اعضای این کمیته بر ضرورت ماندن آمریکا و توافق هسته ای است لذا برخی از اعضای ارشد حزب دموکرات خروج از برجام را اشتباه خطیر دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
خداقوت
آخرین اخبار