معاون کرباسیان اعلام کرد:

جزییات تصویب ۲۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی تصویب شده است.

جزییات تصویب ۲۲ میلیارد دلار سرمایه خارجیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد خزاعی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی تصویب شده است، گفت: این طرح ها در هیات عالی سرمایه گذاری( بانک مرکزی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی اقتصادی ایران، اتاق های بازرگانی و تعاون) به تصویب رسیده و مجوز یا ضمانتنامه هم صادر شده است.

وی افزود: از میان همه هیات های خارجی که بعد از برجام آمدند، برخی مذاکرات به انعقاد قراردادهای نهایی یا سرمایه گذاری و موافقتنامه های مالی منجر شد که در مذاکرات دستگاه های اجرایی و بانک های خارجی، نهایی شده است.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: پس از مدت ها مذاکرات چند موافقتنامه مالی نهایی شد و به امضاء بانک های عامل کشور رسید که نخستین آن، خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی بود که می تواند در طرح های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.

وی، همچنین امضای موافقتنامه سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری با موسسه مالی سیتیک چین را یادآور شد و بیان کرد: در سه هفته اخیر هم، قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی با بزرگترین بانک اتریش (‌اوبر بانک) نهایی شد و آخرین آن هم خط اعتباری قابل تمدید و گردشی با دنسکه بانک دانمارک به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی، امضای موافقت نامه مالی با روسیه را که بخشی از آن تامین کننده اعتبار پروژه بزرگ احداث نیروگاه در جنوب کشور است ، یادآور شد و از خط اعتباری دیگری گفت که هند برای توسعه چابهار اختصاص داد.

به گفته خزاعی، علاوه بر اینها موارد دیگری هم بین بانک مرکزی با دو تا سه کشور اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است که امید می رود بر میزان سرمایه گذاری خارجی کشور بیفزاید.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، میزان سرمایه خارجی جذب شده را هم ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۱۲ میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش ها بوده است.

خزاعی گفت: منابع مالی برای پروژه هایی که مذاکراتش را بخش های خصوصی و دولتی انجام داده اند و سرمایه گذاران خارجی اعلام آمادگی کرده اند، به تدریج تامین می شود.

وی افزود: اگر بروکراسی های اداری کشور کاهش و فضای کسب و کار بهبود یابد ، روند استفاده از این منابع مالی سرعت می گیرد.

خزاعی تاکید کرد: در حوزه فاینانس ها و توافق با بانک های خارجی تا زمانی که منابع برای پروژه ای درخواست نشود ، هیچگونه بدهی برای کشور ایجاد نمی کند.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، طبق برنامه ششم و بودجه امسال وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف شده اند سالانه ۳ میلیارد دلار سرمایه از منابع خارجی جذب کنند.

خزاعی تصریح کرد: نفس این توافق ها ایجاد بدهی برای دولت یا بخش خصوصی نیست مگر آن که روند اجرایی پروژه ای با استفاده از خطوط اعتباری آغاز شود.

وی تاکید کرد: وقتی چند کشور آسیایی و اروپایی با ایران موافقتنامه مالی امضا می کنند با وجود مانع تراشی برخی چون آمریکا، تاثیر مثبتی بر رتبه اعتباری کشور به وجود می آورد و نشان می دهد ایران از ثبات سیاسی و اقتصادی برخوردار است و بانک های بزرگ دنیا به این کشور اعتماد می کنند.

انتهای پیام/

جزییات قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی با بزرگترین بانک اتریش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار