آغاز به کارنخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی در مشهد آغاز به کار کرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  آیت الله جوادی آملی در پیامی به اولین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین (ع)، تعزیت و درخواست اجر و ترغیب به مبارزه با استکبار را پیام عاشورا دانستند.

وی با اشاره به «ثار» به معنای خون بها که از سوی، ولی مقتول انجام می‌شود، افزود: از آنجا که رسول خدا (ص) اعلام کردند که من و علی بن ابیطالب، پدران این امت هستیم، اگر چنانچه کسی فرزندی آنان را پذیرفت در واقع حق ثار خواهی دارد.

وی در ادامه خطاب به مجمع عالی حکمت اسلامی، تصریح کرد: منطق فریضه و نافله‌ای دارد و فن برهان که راه استدلال علمی و یقینی است، فریضه می‌باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه حکمت، فلسفه و کلام سلسله‌ای از مباحث به منزله فریضه است و اساتید باید آن را عنوان تدریس کنید، ابراز کردند: مسئله جواهر و اعراض، خلأ، مکان و... گرچه مورد نیاز است، اما فریضه نیست.

وی به مرور اقوال معاد و تفاسیر پرداخته و افزود: آنچه در قرآن آمده و اهل بیت (ع) تفسیر کرده اند مورد اعتقاد می‌باشد و مباحث معاد و برزخ در بحث علمی باید تکمیل شود.

این مرجع تقلید به علم ابدی با کلیت و ذاتیت، دوام و ضرورت و همگانی و ناگسستنی بودن اشاره کرد و افزود: این امر که برهان را فریضه می‌دانند در واقع طرز فکر و حرف زدن و اندیشیدن را یاد می‌دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین، اخلاق را فلسفه و جزو امور استدلالی دانستند که از آن به عقل عملی یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشهد به برکت مضجع حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نمی‌توان با جایی دیگر مقایسه کرد، تصریح کرد: مرحوم میرداماد بسیاری از علوم خود را در مشهد آموخت و مشهدی که بتواند بحرالعلوم و میرداماد را تربیت کند می‌تواند بالاتر از آن را پرورش دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به این که اگر کسی استعدادی در خود دید، مسئول است٬ ادامه داد: چنین فردی باید در حوزه، فقیه و اصولی شود و افراد را تربیت کند.

وی در پایان خطاب به مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اینکه سعی کنید مرضی و مورد عنایت حضرت، ولی عصر عج باشید، افزود: هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی‌کند و نعمتی به هیچ کس نمی‌رسد مگر به رضایت رضوی و مظهر راضی بودن. اگر کسی توفیق حل مشکل دیگری داشت به وساطت و جا‌های عالم و بیماری سالم به وساطت رضاست.

 
انتهای پیام//ف.غ
 

پیام آیت الله جوادی آملی به نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار