خراسان رضوی؛ از قطب‌های مهم دانشی در حوزه اعصاب و روان کشور

بهزیستی خراسان رضوی از قطب‌های دانشی مهم کشور در حوزه اعصاب و روان است، و در همه اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه بیماری‌های اعصاب و روان حضور فعال دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  رضایی مدیر کل دفتر مراقبتی و توان بخشی بهزیستی کشور در اولین همایش مدیران و فعالان حوزه درمان و توان بخشی بیماران اعصاب و روان گفت:: بهزیستی خراسان رضوی یکی از قطب‌های مهم دانشی کشور در حوزه اعصاب و روان است، و در همه اقدامات بهزیستی کشور در حوزه بیماری‌های اعصاب و روان حضور فعال دارد.

وی افزود: یکی از چالش‌های بزرگ که بهزیستی با آن روبه روست رفتار‌های نامناسب با بیماران روانی مزمن و انگ‌هایی است که از سوی جامعه به این بیماران زده می‌شود، بنابراین باید جامعه‌ای امن برای بیماران روانی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه اولین نگرش منفی نسبت به این بیماران از سوی خانواده اعمال می‌شود، که این می‌تواند بزرگترین صدمات عاطفی را به بیماران وارد کند.

مدیر کل دفتر مراقبتی و توان بخشی بهزیستی کشور گفت: بیماران روانی مشکلات زیادی دارند که مهم‌ترین مشکلات آن‌ها مشکلات آموزشی، اقتصادی و درمانی است.

دکتر رضایی افزود: این مشکلات زمانی منجر به آسیب اجتماعی می‌شود که فرد بیمار نان آور و سرپرست خانواده باشد؛ متاسفانه در بسیاری از موارد، بیماران مورد آذار و اذیت جنسی و جسمی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از مجموع یک ملیون و سیصد هزار نفری که دارای پرونده روانی در بهزیستی هستند؛ ۷/۶ درصد دارای بیماری روانی مزمن اند.

مدیر کل دفتر مراقبتی و توان بخشی بهزیستی کشور گفت:۱۷۴ مرکز نگهداری از بیماران مزمن داریم که حدود ۱۱ هزارو پانصد نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

دکتر رضایی افزود:۳۶۱ مرکز ویزیت در منزل به صورت کاملا تخصصی و ۶۶ مرکز روزانه در کل کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر تشکیل مراکز مراقبتی شبانه روزی و روزانه، تشکیل خانه‌های نیمه راهی و بحث اشتغال حمایت شده از دیگر اقدامات بهزیستی در خصوص بهبود وضعیت بیماران اعصاب و روان است.

مدیر کل دفتر مراقبتی و توان بخشی بهزیستی کشور گفت: عدم پوشش بیمه برای پرداخت هزینه‌های درمانی، نگه داری بیماران روانی حاد، عدم مشارکت خیرین در ساخت مراکز اعصاب و روان، هم چنین کم بودن یارانه‌ای که برای سازمان بهزیستی در حوزه اعصاب و روان پرداخت می‌شود، از مهم‌ترین مشکلات سازمان بهزیستی کشور در حوزه مراقبت از بیماران روانی است.

دکتر پور یوسف مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲۳/۵ درصد از بیمارانی که مشکل اعصاب دارند، نیاز به درمان دارند، این رقم بسیار بالاست چراکه برخی از این افراد دچار بیماری مزمن اعصاب و روان می‌شوند.

وی افزود: مهم‌ترین اولویت ما برگرداندن بیماران اعصاب و روان به جمع خانواده است.

وی ادامه داد: هفته‌ی بهداشت و درمان امسال، هفته‌ی بهداشت و درمان در محیط کار معرفی شده است، بنابر این هرچقدر بتوانیم بار روانی را از روی همکاران و فعالان در حوزه‌ی اعصاب و روان را کم کنیم می‌توانیم موجب تقویت نیروی انسانی کشور شویم.

دکتر فیروزی، معاون توان بخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: امروزه از سیاست‌های سازمان بهزیستی کشور توجه به رسانه هاست، زیرا رسانه‌ها نقش بسیار بیشتری در بالا بردن اطلاعات و آگاهی مردم دارند.

در پایان همایش نیز از مستند "اینجا آخر دنیا نیست" به کارگردانی بیژن همدرسی رونمایی شد.

انتهای پیام // ز.‌ی

 



برگزاری اولین همایش مدیران و فعالان حوزه درمان و توان بخشی بیماران اعصاب و روان در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.