اسپوتنیک گزارش داد؛

چرا ترامپ هرگز در برابر ایران از گزینه نظامی استفاده نخواهد کرد؟

اسپوتنیک در مصاحبه با چند کارشناس سیاسی، احتمال اعلام جنگ از طرف آمریکا علیه ایران را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: انتظار می‌رود دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا در چند روز آینده راهبرد بازبینی شده آمریکا در برابر ایران را اعلام کند. برخی کارشناسان نیز به احتمال اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از جانب رئیس جمهور آمریکا اشاره می‌کنند. چند تحلیلگر ایرانی در گفتگو با اسپوتنیک گفتند تهران برای هر اقدام احتمالی از جانب ترامپ برنامه‌هایی در نظر گرفته است. آن‌ها همچنین توضیح دادند چرا ترامپ هرگز از گزینه نظامی در برابر ایران استفاده نخواهد کرد.

حسین شیخ‌الاسلام – مشاور وزیر خارجه ایران و سفیر سابق ایران در سوریه – در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «در صورتی که آمریکا تصمیم بگیرد از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، جمهوری اسلامی ایران برنامه محاسبه‌شده‌ای را برای آن در نظر گرفته است. ترامپ مردی غیر قابل پیش بینی است و درک اقدامات او پیش از انجام آن‌ها، امر ساده‌ای نیست.»

او توضیح داد به همین دلیل ایران به طور کامل آماده هرگونه اقدام احتمالی از جانب آمریکا است؛ زیرا این توافق نه تنها در بحث امنیت ایران بلکه برای امنیت خاورمیانه و تمام جهان اهمیت دارد.

ترامپ قرار است تا روزهای آینده تصمیم خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 میان تهران و 5 کشور عضو شورای امنیت و آلمان را اعلام کند. ترامپ پیش‌تر در سخنرانی خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای ایران را «مایه شرمساری» آمریکا خوانده بود.

شیخ‌الاسلام به اسپوتنیک گفت آمریکا به طور کامل آگاه است که تهران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است و در صدد نقض آن در آینده نیز نیست. این مسئله تا حدی برای آمریکا اهمیت دارد که هر 90 روز، تیم ویژه‌ای آن را به بحث می‌گذارند. ایران در پایبندی به برجام با صداقت تمام عمل کرده است و اکنون مسئله به تبعیت آمریکا از این توافق بستگی دارد.

برجام که به امضای مقامات آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان رسیده است، تحریم‌های هسته‌ای ایران را به ازای ادامه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تهران به طور تدریجی لغو می‌کند.

سه ماه گذشته، ترامپ به طور آشکار اعلام کرد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. متحدان اروپایی آمریکا به ترامپ درباره انجام چنین اقدامی هشدار داده‌اند.

این تحلیلگر ایرانی درباره تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا و پیامدهای آن گفت ترامپ هر اقدامی که انجام دهد، نمی‌تواند با ایران وارد جنگ شود.

او گفت: «ما قدرتمندترین متحدان را داریم و وضعیت داخلی ما نیز بسیار پایدار است. کاملا واضح است در صورتی که دشمن در منطقه و یا علیه ما جنگی را آغاز کند، توان رویارویی با ما را نخواهد داشت و به سرعت شکست خواهد خورد.»

یک کارشناس ایرانی دیگر نیز در گفتگو با اسپوتنیک نظرات مشابهی را اظهار کرد.

او گفت: «آمریکا برای جنگ آمادگی ندارد. وضعیت در منطقه و در جهان مشابه گذشته نیست. درگیری نظامی میان واشنگتن و تهران بسیار دور از ذهن است. تهران قدرتی منطقه‌ای است و در صورتی که آمریکا تلاش کند هرگونه عملیات نظامی مانند آنچه در سوریه انجام می‌داده است، اجرا کند، پیروزی با ایران و متحدان تهران خواهد بود.»

او همچنین یادآور شد در ابتدای جنگ سوریه، آمریکا خواستار برکناری بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – بوده است. این در حالی است که تهران اعلام کرد بشار اسد باید در سمت خود باقی بماند و این مردم سوریه اند که باید درباره دولت کشورشان تصمیم بگیرند.

این کارشناس گفت: «همانگونه که مشاهده می‌کنیم، حق با ایران بود. به عبارت دیگر، علی‌رغم تمام برتری‌های اقتصادی و مادی آمریکا، ایران در جبهه سوریه موفقیت بیشتری کسب کرد. حمله به تهران برای آمریکا ساده نخواهد بود.»

این کارشناس در ادامه توضیح داد اعلام جنگ نیازمند دلیل و اجماع نظر بین‌المللی است. اما آمریکا از این دو موضوع نیز بهره‌مند نیست. هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به بی‌ثباتی کامل منطقه، بهای بالای نفت، هجوم پناهجویان به غرب و بحران جهانی منجر خواهد شد. به همین دلیل، تهدید به جنگ تنها یک بلوف است.

او گفت هدف ترامپ این است که بدون هزینه از جانب آمریکا، توانمندی‌های ایران را محدود کرده و تهران را مقصر معرفی کند. با این‌حال، این اقدامات با مخالفت‌های جدی از جانب چین، روسیه و اروپا روبرو می‌شود.

انتهای پیام/

ارزیابی رسانه روسی از احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
چون پولشو نداره حمله نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
ترامپ بد و ملعون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر همه دشمنان ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
ترامپ کثیف ! الهی سرطان بگیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
ایرانی صبرش زیاد است،اما اگرصبرش لبریز شود،تاریخ را به گونه ای دیگر ،ورق خواهد زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر تو ای ترامپ کثیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
گزینه اول : چون مال این حرفا نیست این ترامپ
گزینه دوم : چون جرات همچین غلطی را ندارد ترامپ
گزینه سوم : هر دو گزینه
به نظر من گزینه سوم درستتره
وهیچ غلطی نمیتوانند بکنند این امریکا وترامپ
آخرین اخبار