درخواست قطر از سازمان تجارت جهانی برای تشکیل هیات داوری

قطر از سازمان تجارت جهانی درخواست کرد هیاتی را برای داوری درباره شکایت این کشور علیه محاصره کشورهای همسایه، معین کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع آگاه سازمان جهانی تجارت امروز (جمعه) اعلام کردند قطر از این سازمان درخواست کرد هیاتی را برای داوری درباره شکایت این کشور علیه محاصره کشورهای همسایه، معین کند.

اعلام این موضوع در حالی است که مقامات قطر در ماه اوت گذشته، نخستین شکایت خود را به سازمان جهانی تجارت مطرح و طی آن اعلام کردند این کشور قربانی "محاصره غیر قانونی" عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین قرار گرفته است. این کشورها پس از متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های افراطی و همچنین به خاطر رابطه با ایران، روابط خود را با دوحه قطع کردند.

پرونده اولیه شکایت قطر در سازمان جهانی تجارت، مقامات این کشور خواستار "مشاوره" با کشورهای تحریم کننده شده‌اند. این اقدام در صورتی که به نتیجه منتهی نشود، یک هیات حل اختلاف به قضیه ورود خواهد کرد.

بر اساس اسناد ثبت شده در سازمان تجارت جهانی، این سازمان روز پنجشنبه اعلام کرد امارات عربی متحده از مشاوره با دوحه خودداری کرده است. این بدان معنا است که هیات حل اختلاف در خصوص این پرونده قطعا تشکیل خواهد شد. هنوز مشخص نیست آیا عربستان سعودی و بحرین نیز از مشاوره با قطر سر باز زده اند یا نه.

فرآیند حل اختلاف در سازمان جهانی تجارت ممکن است چندین ماه و حتی چند سال به طول بیانجامد. حک‌ های اولیه صادر شده نیز معمولا می‌تواند مورد اعتراض و فرجام‌خواهی قرار بگیرد.

تحریم‌های اقتصادی و سیاسی اعمال شده علیه قطر، باعث شده است این کشور با یکی از شدیدترین بحران‌های خود طی دهه های اخیر روبرو شود. مقامات دوحه هر گونه حمایت از افراطی گری را تکذیب می‌کنند.

انتهای پیام/

شکایت قطر از کشورهای تحریم کننده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار